Brewtools bryggemaskin

Vel, det er jo ikke for meg, jeg har ikke bestilt en av de. Men for de som sitter hjemme og tripper.
 
Er ikke for meg heller... vil heller bygge bryggenaskin selv...Er ikke opptatt av bling, og liker bryggeprossesen min som den er
 
  • Like
Reaksjoner: Dag
Det er jo greit når du har komt deg dit da, Chiefen, jeg liker ikke så godt bryggeprosessen min som den er, og tror at skulle jeg bygd maskin selv, hadde det lett blitt dobbelt så dyrt som denne fra Brewtools inkludert all prøving, feiling, og medgått tid.
 
Hva er grunnen til at du kansellerte b80 ? Har sittet på gjerdet og er egentlig ganske fornøyd med min speidel 50 men kunne tenkt meg mer kapasitet. Men om b80 får nok kapasitet er jeg usikker på.
Mest fordi en bør stikke fingeren i jorda av og til, og se hva man holder på med og hva man faktisk trenger! B80 hadde vært nice, men ikke nødvendig.
Speidelen er egentlig OK, men den har f.eks. noe maltbegrensning og du er stuck til et ca.volum (Du må fylle minst 40 liter vann). Maltbegrensningen omgår vi lett med dobbelmesking eller spraymalt. Dessuten har jeg allerede koketopp til den, samt noe annet utstyr som er tilpasset Speidelen og bryggeplassen.

Så er det jo sånn at b80 ikke er prøvd enda! Virker det som det skal?
Jeg er litt skeptisk til motstrømskjøleren. 5 meter rustfri som skal kjøle ned 50+ liter. Det ser fint ut på papiret, men jeg kan si her og nå at det ikke er slik i praksis. Til Speidelen har jeg forsøkt en 7 meter motstrømskjøler i kobber og den sliter med å kjøle ned 50 liter på en halvtime (jeg brukte samme prinsippet med at kjøleren returnerer vørter til kokekjelen og lager en whirlpool). Kobber er ganske mye bedre enn stål når det gjelder kjøleegenskaper. Den lager en litt langsom liten whirlpool, akkurat som når jeg brukte motstrømskjøleren min. Men den lager man fint med en røresleiv når kjølingen er ferdig og man skal la det stå til grums-synking. Jeg sverger så langt til dyppkjølere, både av hensyn til effektivitet, rengjøring og alt hassle med pumper og dill som skal kobles opp og ned igjen.

Det jeg har anført over kan imidlertid være helt suverent på b40. Jeg har mekket og herjet i årevis med å lage og forbedre bryggeriene jeg har hatt. Jeg har oppdaget at en stor og en liten utgave av nøyaktig de samme prinsippene kan virke totalt forskjellig. Kun p.g.a. forskjellen i størrelse.
B80 er helt sikkert et veldig bra bryggeri, men jeg tror man bør være forberedt på at den også har noen begrensninger. Grunnen til at jeg kastet meg på og bestilte b80 var den store maltkurven, konisk bunn, trinnløs styring av både kokeeffekt og pumpe. Jeg utelukker slett ikke at jeg kjøper b80 senere (selv om det blir mye dyrere). Jeg bare avventer litt først!
 
Gøy med aktivitet her. Vi gleder oss til å vise dere produktet!

Angående kjøling, skal vi komme tilbake med harde fakta snart, men vi har hatt veldig gode erfaringer med systemet.
Kjøleren på B40pro og B80pro er lik, om det skulle være noe tvil om det.

Vi sirkulerer tilbake med whirlpool ned til 80 grader. Etter det får vi 20 grader ut av kjøleren. Avhengig av trykk og temperatur på kjølevannet, justeres pumpehastighet på vørter ut i gjæringskaret.

Er det noen spesielle tester dere ønsker, så er det bare å komme med forslag.
 
Mest fordi en bør stikke fingeren i jorda av og til, og se hva man holder på med og hva man faktisk trenger! B80 hadde vært nice, men ikke nødvendig.
Speidelen er egentlig OK, men den har f.eks. noe maltbegrensning og du er stuck til et ca.volum (Du må fylle minst 40 liter vann). Maltbegrensningen omgår vi lett med dobbelmesking eller spraymalt. Dessuten har jeg allerede koketopp til den, samt noe annet utstyr som er tilpasset Speidelen og bryggeplassen.

Så er det jo sånn at b80 ikke er prøvd enda! Virker det som det skal?
Jeg er litt skeptisk til motstrømskjøleren. 5 meter rustfri som skal kjøle ned 50+ liter. Det ser fint ut på papiret, men jeg kan si her og nå at det ikke er slik i praksis. Til Speidelen har jeg forsøkt en 7 meter motstrømskjøler i kobber og den sliter med å kjøle ned 50 liter på en halvtime (jeg brukte samme prinsippet med at kjøleren returnerer vørter til kokekjelen og lager en whirlpool). Kobber er ganske mye bedre enn stål når det gjelder kjøleegenskaper. Den lager en litt langsom liten whirlpool, akkurat som når jeg brukte motstrømskjøleren min. Men den lager man fint med en røresleiv når kjølingen er ferdig og man skal la det stå til grums-synking. Jeg sverger så langt til dyppkjølere, både av hensyn til effektivitet, rengjøring og alt hassle med pumper og dill som skal kobles opp og ned igjen.

Det jeg har anført over kan imidlertid være helt suverent på b40. Jeg har mekket og herjet i årevis med å lage og forbedre bryggeriene jeg har hatt. Jeg har oppdaget at en stor og en liten utgave av nøyaktig de samme prinsippene kan virke totalt forskjellig. Kun p.g.a. forskjellen i størrelse.
B80 er helt sikkert et veldig bra bryggeri, men jeg tror man bør være forberedt på at den også har noen begrensninger. Grunnen til at jeg kastet meg på og bestilte b80 var den store maltkurven, konisk bunn, trinnløs styring av både kokeeffekt og pumpe. Jeg utelukker slett ikke at jeg kjøper b80 senere (selv om det blir mye dyrere). Jeg bare avventer litt først!


Jo jeg er enig i det du sier, det er jo slik at begrensninger er det jo på alt man holder på med.
Jeg kjøper B80 i go tro på at de som har designet maskinen vet hva de holder på med, skulle det vise seg at ting ikke virker etter forventningene så er det jo bare og returnere produktet.
I følge jengen på Brewtools så har de testet og prøvd det meste av bryggemaskiner på markedet og designet sitt produkt basert på dette.
Jeg ser fram til og få kjørt ett test brygg på den når den en gang dukker opp her.
 
Gøy med aktivitet her. Vi gleder oss til å vise dere produktet!

Angående kjøling, skal vi komme tilbake med harde fakta snart, men vi har hatt veldig gode erfaringer med systemet.
Kjøleren på B40pro og B80pro er lik, om det skulle være noe tvil om det.

Vi sirkulerer tilbake med whirlpool ned til 80 grader. Etter det får vi 20 grader ut av kjøleren. Avhengig av trykk og temperatur på kjølevannet, justeres pumpehastighet på vørter ut i gjæringskaret.

Er det noen spesielle tester dere ønsker, så er det bare å komme med forslag.
Har de
Gøy med aktivitet her. Vi gleder oss til å vise dere produktet!

Angående kjøling, skal vi komme tilbake med harde fakta snart, men vi har hatt veldig gode erfaringer med systemet.
Kjøleren på B40pro og B80pro er lik, om det skulle være noe tvil om det.

Vi sirkulerer tilbake med whirlpool ned til 80 grader. Etter det får vi 20 grader ut av kjøleren. Avhengig av trykk og temperatur på kjølevannet, justeres pumpehastighet på vørter ut i gjæringskaret.

Er det noen spesielle tester dere ønsker, så er det bare å komme med forslag.
vi ønsker alt av info å tester fortløpende
 
Vi sirkulerer tilbake med whirlpool ned til 80 grader. Etter det får vi 20 grader ut av kjøleren. Avhengig av trykk og temperatur på kjølevannet, justeres pumpehastighet på vørter ut i gjæringskaret.

Er det noen spesielle tester dere ønsker, så er det bare å komme med forslag.
Er veldig skjeldent jeg pitcher så høyt som 20 grader. Oftere rundt 16-17 på de fleste overgjærede øl. Hva med undergjæret, når man ønsker å pitche på 7 grader? Nå på vinterstid klarer jeg det fint med spiralkjøler i BB60A men det tar jo laaang tid. Har aldri brukt motstrømskjøler før så er litt nyskjerrig på effektivitet kontra spiralkjøler.
 
Jeg har GF og har vært veldig fornøyd med den, men denne maskinen frir til meg som en mulig oppgradering (blir evt b80). Jeg avventer bestilling til jeg ser erfaringer som gjøres, men må si at det virker som om de har tenkt på det meste. Likte spesielt at jeg vil kunne bruke to kurser for å få full effekt totalt fra to stikk, og angi amper per kurs (tror jeg, man har jo ofte to forskjellige ampere på de to stikkene man må bruke). Det gjør at selv om jeg ikke har enebolig med eget bryggerom og tilpasset kurser så kan jeg bruke den, bare jeg finner en utvei for all dampen og klarer å flytte den rundt når den ikke er i bruk.

Det jeg er redd for er:

•softwarekrøll/software som ikke gir rom for alle variantene av en bryggedag, dvs ikke lett lar seg tilpasse en ny idé om hvordan bryggedagen skal gjennomføres, enten det står på å meske en dag og koke den neste, eller meske i 12 timer, koke i tre timer, what have you. Jeg vil ha friheten til å gjøre rare ting hvis jeg finner det for godt, og ombestemme meg underveis hvis noe skjer.
• Kjølingen, som noen har nevnt. CF chiller i seg selv setter noen begrensninger, mens pumpa redder ryggen min når jeg bruker grainfatheren, og det er fordeler og ulemper med alt. Tenker spesielt i forhold til humle, DMS, whirlpool, pumpa og kjøleeffektivitet.
• Rengjøring. Alltid. Alle deler. Blir fornøyd hvis det ikke blir vanskeligere enn på GFen. Tid er alltid en faktor.
• Uforutsette problemer (ift veldig sterke øl, humlerike øl og diverse tilsetninger man finner på å bruke som typisk brenner seg fast i kok /utløser sikringa /tetter pumpa osv)
• Service og oppfølging av produktet og kundene

Jeg liker det jeg ser av produktet så langt, og at Brewtools engasjerer seg her på forumet som de gjør. Og så norsk firma, da. Gjør oss stolt!
 
Hvis jeg skulle ha vurdert å kjøpe dette produktet, ville jeg først ha stilt noen spørsmål til Brewtools om konstruksjonen på pumpe, sirkulasjon og oppvarming. Jeg sier ikke at jeg har rett i mine antakelser her, men at jeg personlig blir sittende igjen med disse spørsmålene etter å ha studert tegningen, bildene og filmene.

Det ser ut som om maskinen er laget slik at du har en vanlig utgang på høyre side, koblet til en treveis (?) ventil. Derfra kan du velge å tappe rett ut eller styre væsken ned til pumpen i basen av maskinen (eller forhåpentligvis bare stenge). Etter pumpen er det en ny treveis ventil, der du kan velge å styre væsken enten opp stangen i midten av kjelen eller ut gjennom utgangen til venstre i basen (for tapping, whirlpool eller kjøling). Her kan du vel også velge å styre vørteren fra kjelen og ut.

1. Burde det ikke ha vært låsing på ventilen etter pumpen? Nå ser det ut til at du velger pumping ut i friluft hvis du er uheldig og dytter til den store spaken nede på høyre side.
2. Er effekten på pumpen redusert på noe vis? Med 25 liter per minutt som maks flow, bør den kunne lage en god fontene med varm vørter opp av kjelen siden den er koblet til et rør som peker rett opp (evt. en spray rett på en uheldig tilskuer, se punkt 1).
3. Hvis effekten på pumpen er redusert, er det da et eget whirlpool-program som gir tilgang til full effekt slik at man får en skikkelig whirlpool? (Og hva skjer i så fall da om man har glemt å stille om ventilen etter pumpen?)
4. Hva skjer med vørteren i midtrøret når den begynner å koke? Alle som har satt en spiralkjøler fylt med vann ned i kokende vørter, vet hva som skjer når væske begynner å koke i et trangt rør.

En annen ting er plassering av varmeelementet. Elementet ser ut til å være montert utenfor selve maltrøret, som på Speidel. Ut fra filmer og tegninger, ser det ut til at maltrøret vil komme temmelig nær bunnen, slik at det stikker nedenfor varmeelementet. I motsetning til på en Speidel, så inngår ikke vørteren på utsiden av maltrøret i sirkuleringen, men står relativ stille som på en BB30. Hvis tegninger etc. stemmer, så er det denne vørteren som varmes opp primært. Siden temperatursensorene er plassert i bunnen (innenfor radiusen av maltrøret) og i sirkulasjonssløyfen, vil det ikke da være stor forskjell på temperaturen rundt maltrøret og inni? Har det blitt gjort noen tester på dette?

Forøvrig burde whirlpoolinngangen ha vært plassert høyere opp på kjelen slik at man kunne kjøle effektivt under whirlpool.
 
Her var det mye bra spørsmål ja! Kjempebra.

1. Ventilen er ganske tung å dra rundt, slik at ikke man gjør dette ved et uhell. I tillegg følger det blindplugger med slik at utløpet nederst kan stenges når det ikke er i bruk.
2. Pumpen er trinnløst justerbar via touch-panelet. I tillegg vil programvaren advare deg om du starter pumpen med høy effekt, slik at du ikke lager fontene og risikerer brannskader.
3. Som sagt er den trinnløst justerbar. I automatiske programmer vil programvare minne brukeren på å justere ventiler riktig før pumpe starter.
4. Koking med væske i midtrøret vil ikke kunne gi noen farlig situasjon.

Både B40pro og B80pro har to temperatursensorer. En i bunnen (utenfor maltrøret) og en i sirkulasjonssløyfen. Vi ser at skissen som vises på nettsiden er fra en tidligere design som dessverre er villedende hva gjelder temperatursensor. Programvaren vil benytte begge temperatursensorene for å sørge for at vørteren som sirkuleres holder riktig temperatur. Her har vi alle muligheter til å optimalisere temperaturstyringen basert på tilbakemeldinger fra dere brukere.

Det blir også tilgjengelig, som tilbehør, en ekstra sensor for å kunne se temperaturen på vørter etter kjøling som returneres inn i tanken.

Whirlpoolinngangen er et justerbart rør som kan pekes skrått oppover for å sende den nedkjølte vørteren oppover langs veggen i tanken.

Håper dette svarte på det dere lurte på. Vi setter stor pris på alle spørsmål og konstruktive tilbakemeldinger.

Espen & Øyvind
 
Her var det mye bra spørsmål ja! Kjempebra.

1. Ventilen er ganske tung å dra rundt, slik at ikke man gjør dette ved et uhell. I tillegg følger det blindplugger med slik at utløpet nederst kan stenges når det ikke er i bruk.
2. Pumpen er trinnløst justerbar via touch-panelet. I tillegg vil programvaren advare deg om du starter pumpen med høy effekt, slik at du ikke lager fontene og risikerer brannskader.
3. Som sagt er den trinnløst justerbar. I automatiske programmer vil programvare minne brukeren på å justere ventiler riktig før pumpe starter.
4. Koking med væske i midtrøret vil ikke kunne gi noen farlig situasjon.

Både B40pro og B80pro har to temperatursensorer. En i bunnen (utenfor maltrøret) og en i sirkulasjonssløyfen. Vi ser at skissen som vises på nettsiden er fra en tidligere design som dessverre er villedende hva gjelder temperatursensor. Programvaren vil benytte begge temperatursensorene for å sørge for at vørteren som sirkuleres holder riktig temperatur. Her har vi alle muligheter til å optimalisere temperaturstyringen basert på tilbakemeldinger fra dere brukere.

Det blir også tilgjengelig, som tilbehør, en ekstra sensor for å kunne se temperaturen på vørter etter kjøling som returneres inn i tanken.

Whirlpoolinngangen er et justerbart rør som kan pekes skrått oppover for å sende den nedkjølte vørteren oppover langs veggen i tanken.

Håper dette svarte på det dere lurte på. Vi setter stor pris på alle spørsmål og konstruktive tilbakemeldinger.

Espen & Øyvind
Hva med å legge inn en "prompt", slik at brukeren må bekrefte før det er mulig å øke pumpeeffekten til farlig nivå? Nå er man jo bare en tykk finger unna å stille på feil glider - og et touchpanel med vørterflekker er ikke akkurat det mest presise.

Låsing av ventilhendelen bør også med i neste versjon. Den er neppe like hard etter litt bruk.
 
@ØyvindO - Dette kommer (som vi skrev i punkt 2). Bruker blir promptet og må bekrefte høy flow :)

Låsing av ventilhendelen er noe vi kan vurdere dersom dette blir et problem selvfølgelig, men ganske sikker på at du ikke er bekymret når du får prøvd det. I tillegg anbefales blindplugg.

Takk for gode tilbakemeldinger!
 
Tilbake
Topp