Brewtools bryggemaskin

Mener jeg så noen bilder av at de brygget 2 stk . "Knuseren" i 80-liters utgaven. Effektiviteten lå på 65%. Da burde vel 40-literen klare 10kg?

Sitat:
"Stresstester bryggemaskinen Brewtools med 20 kg malt (2 x knuseren imperial stout).

Latterlig kult å brygge 40 liter imperial stout på en maskin uten å ta noen snarveier.

Veldig lovende resultat så langt

https://m.bryggselv.no/allgrain/104610/knuser-n-imperial-stout-allgrain-ølsett-20-liter"
 
Skal man brygge "Birger Eriksen", som er en imp stout på over 10% eller tilsvarende barleywine, så blir 8kg malt veldig lite. Selv Grainfather håndterer vel inntil 9kg malt (selv om effektiviteten blir vanskeligere å opprettholde ved slike volum). Om man skal opp på 25 liters batch, så blir det vel lite også for øl i 7-8% ABV-klassen, og det brygger undertegnede ganske ofte (for meg er ikke dette så viktig, siden jeg brygger småbatcher på mellom 12 og 15 liter i gjæringskaret).
 
Skal man brygge "Birger Eriksen", som er en imp stout på over 10% eller tilsvarende barleywine, så blir 8kg malt veldig lite. Selv Grainfather håndterer vel inntil 9kg malt (selv om effektiviteten blir vanskeligere å opprettholde ved slike volum). Om man skal opp på 25 liters batch, så blir det vel lite også for øl i 7-8% ABV-klassen, og det brygger undertegnede ganske ofte (for meg er ikke dette så viktig, siden jeg brygger småbatcher på mellom 12 og 15 liter i gjæringskaret).
Det eneste er jo volumet du får til gjæring. Ingen problem å lage øl på <1.100 med 8 kilo malt, bare at du får ut 15 liter i stedet for 25.
 
Det eneste er jo volumet du får til gjæring. Ingen problem å lage øl på <1.100 med 8 kilo malt, bare at du får ut 15 liter i stedet for 25.
Selvsagt. Men siden denne har tatt mål av seg til 40 liter istedenfor de vanlige 30 eller 35 literne som andre bryggemaskiner for "standard" kitstørrelser, så burde maltkapasiteten også øke, synes jeg.
 
Har noen brygget med disse maskinene enda? Finnes det noe rapportering om hvordan de er?
 
Var det noen som var på presentasjonen på Bryggselv på lørdag? Fikk ikke vært der sjøl. Er veldig nysgjerrig på hvis slags inntrykk man fikk av dette utstyret.
 
Korleis er størrelsesdimensjonen samanlikna med Speidelen? Eg synest at Braumeister 20L er perfekt for leiligheitsbrygging, men om BrewTools 40L ikkje er særleg mykje større vil eg definitivt vurdere den. :)
 
Litt OT, men jeg så på bildene at de har 37mm triclamps men med stor ID. Er det noen som vet om dette er custom, eller delvis custom, eller hyllevare? Jeg var selv på jakt etter 37mm triclamp men slo det fra meg da jeg ikke fant noe med stor ID, mtp på videre kjøp av 37mm med stor ID også mtp på barb størrelsen til 1/2" slange, og hvor lett det er å få tak i ifht til 50.5mm triclamps.
 
Det er 34mm de har brukt på kjelen. Utvalget er heller begredelig innen 34mm, men derfor overgang fra 34 til 50,5. får ihvertfall 19mm nippel til slanger. ALI har en del 34mm
 
Det er 34mm de har brukt på kjelen. Utvalget er heller begredelig innen 34mm, men derfor overgang fra 34 til 50,5. får ihvertfall 19mm nippel til slanger. ALI har en del 34mm[/QUOTE
.

34mm ja, fått det for meg at det var 37. Men av det jeg har sett så finner jeg ikke type god ID på 34mm. Da er det ofte puny ID. så utvalget sånn sett gjorde at jeg gikk for 50.5
 
Se det ja. Mange fine løsninger. Litt rart at de ikke bryr seg med HSA, da en del vil henge seg opp i det.
Var dette en halv batch?
 
Tilbake
Topp