Thomas Søreide
Norbrygg-medlem
Jepp [emoji106]... hvis du har litt greie på fysikk, ja.
Sent fra min G8441 via Tapatalk
Jepp [emoji106]... hvis du har litt greie på fysikk, ja.
Da burde du bry deg, for det er her du har misforstått problemstillingen. Plasking etc. øker kontaktflaten mot luft, og ved mesketemperatur trengs det svært kort kontakttid før oksygenet binder seg til ulike fettsyrer og proteiner i vørteren. Dette setter i gang prosesser som også fortsetter etter gjæringen, og som vil påvirke smaken og redusere holdbarheten på ølet. Dette er dokumentert gjennom seriøs forskning, og har resultert i at AnBev m.fl. har investert mye i å redusere oksygentilgangen før kok. Lodo-gjengen kan kritiseres for mye (etter min mening), men ikke akkurat dette.Men det var jo akkurat det jeg begynte med å si - at HSA ikke har en effekt som jeg noen gang kommer til å bry meg om..
Og dette er nettopp fordi plasking i vørter vil fjerne oksygen, snarere enn å tilføre det..
Jeg leser nedover her (http://www.lowoxygenbrewing.com/) og finner en haug med punkt som forringer ølet via HSA. Er det ikke litt som å måke snø i snøstorm, det å redusere splashing og røre forsiktig, når det allerede er mye oksygen i vørteren? Regner med at også her er det et metningspunkt hvor ytterligere agitering ikke vil påvirke ølet i videre negativ utvikling.
Hvorfor bygges ikke bryggemaskiner med et sånt sirkulasjonssystem som ønskes, med utløp under vannspeilet, om dette er såpass alvorlig? Kunne vel også kanskje tenkt meg at mod kom på banen og flyttet/ryddet litt her, for det sporer jo ganske av etterhvert.
Som det blir nevnt over her en stålbolle fra IKEA med hull i midt, tredd oppned over røret vil løse det problemet. Da renner det nedover sidene på bollen og pent ned i vørteren.
Tenkte mer på plaskforhindringsmekanisme.Er det ikke luft inni bollen?
Det er trolig mer skadelig med tilførsel av 'ny' luft, enn ved sirkulasjon i et 'lukket' kammer. Selv om bollen ikke blir helt tett vil både reduksjon av plasking og tilførsel av ny luft være særdeles enkle tiltak for O2 reduksjon.Er det ikke luft inni bollen?
Jeg kalte det for tro i håp om at den delen av samtalen kunne parkeres. Jeg burde vist bedre...Du snakker om tro her altså.
Dette kaller jeg å lytte til forbrukere! 100 plusspoeng i boka.Spennende diskusjon her. Vi kommer ikke til å hive oss inn i debatten om HSA har noen effekt eller ikke, men vi lager mer enn gjerne tilbehør dere ønsker for å redusere dette. Det har allerede blitt nevnt slange på senterrør, som er en fin måte å teste dette på, og vår 16x25 slange passer perfekt på dette røret uten behov for slangeklemmer.
Vi lager mer enn gjerne annet tilbehør for sirkulering og har allerede flere ideer, uten at vi har fått tid til å teste dette enda.
Mye av konseptet vårt er utstyr som er fleksibelt og kan tilpasses, og vi ser frem til videre dialog rundt tilbehør dere ønsker.
Det er bare å komme med forslag, så ser vi på det
...
Dette forumet (og Norbrygg) har fostret mange dyktige bryggere, og ingen av dem brygget eller brygger LODO.
He he, jeg mente bryggere i profesjonell forstand. Det var ikke ment som et spark til noen her på forumet.Joda. Bjarte Nataas
@bjartenataas Jeg har rett der, ikke sant? Og så kan du eventuelt regne opp andre.
Off topic, men dette syntes jeg måtte rettes opp.
He he, jeg mente bryggere i profesjonell forstand. Det var ikke ment som et spark til noen her på forumet.