Brewtools bryggemaskin

Men det var jo akkurat det jeg begynte med å si - at HSA ikke har en effekt som jeg noen gang kommer til å bry meg om..
Og dette er nettopp fordi plasking i vørter vil fjerne oksygen, snarere enn å tilføre det..
Da burde du bry deg, for det er her du har misforstått problemstillingen. Plasking etc. øker kontaktflaten mot luft, og ved mesketemperatur trengs det svært kort kontakttid før oksygenet binder seg til ulike fettsyrer og proteiner i vørteren. Dette setter i gang prosesser som også fortsetter etter gjæringen, og som vil påvirke smaken og redusere holdbarheten på ølet. Dette er dokumentert gjennom seriøs forskning, og har resultert i at AnBev m.fl. har investert mye i å redusere oksygentilgangen før kok. Lodo-gjengen kan kritiseres for mye (etter min mening), men ikke akkurat dette.

Jeg leser nedover her (http://www.lowoxygenbrewing.com/) og finner en haug med punkt som forringer ølet via HSA. Er det ikke litt som å måke snø i snøstorm, det å redusere splashing og røre forsiktig, når det allerede er mye oksygen i vørteren? Regner med at også her er det et metningspunkt hvor ytterligere agitering ikke vil påvirke ølet i videre negativ utvikling.

Hvorfor bygges ikke bryggemaskiner med et sånt sirkulasjonssystem som ønskes, med utløp under vannspeilet, om dette er såpass alvorlig? Kunne vel også kanskje tenkt meg at mod kom på banen og flyttet/ryddet litt her, for det sporer jo ganske av etterhvert.

Jeg leser nedover her (http://www.lowoxygenbrewing.com/) og finner en haug med punkt som forringer ølet via HSA. Er det ikke litt som å måke snø i snøstorm, det å redusere splashing og røre forsiktig, når det allerede er mye oksygen i vørteren? Regner med at også her er det et metningspunkt hvor ytterligere agitering ikke vil påvirke ølet i videre negativ utvikling.

Hvorfor bygges ikke bryggemaskiner med et sånt sirkulasjonssystem som ønskes, med utløp under vannspeilet, om dette er såpass alvorlig? Kunne vel også kanskje tenkt meg at mod kom på banen og flyttet/ryddet litt her, for det sporer jo ganske av etterhvert.

Fordi de fleste ikke bryr seg om HSA vil jeg anta, selv om det har vært kjent i flere tiår allerede. Det er ikke som å måke snø i snøstorm hvis man gjør det fra starten av. Degasser både vann og malt, og tar det derfra. Mye jobb, som sikkert mange ikke orker å gjøre.

Tror mange nekter for at HSA «er» noe fordi de skjønner at for å minimere det til et godt nivå innebærer at de må gjøre mye mer ut av bryggeprosessen enn de så for seg.

Jeg antar bryggemaskiner bygges slik for at de er ment for amatørhjemmebryggeren som ikke vet hva HSA er... ikke noen grunn til å be noen å rydde opp i tråden når det er reele bekymringer. Jeg kvittet meg med Braumeisteren bla pga. HSA.

Oksygen bindes ikke i vannet, men i proteiner og andre partikler som ikke bli frigitt før mot slutten av gjæringen.

Det som jeg finner litt underlig er ikke hva den enkelte brygger ‘tror’, men at en produsent lager et produkt som ikke favner flere /alle trosretninger

Som det blir nevnt over her, en stålbolle fra IKEA med hull i midten, tredd oppned over røret vil løse det problemet. Da renner det nedover sidene på bollen og pent ned i vørteren.

Sist redigert:
Er det ikke luft inni bollen?
Det er trolig mer skadelig med tilførsel av 'ny' luft, enn ved sirkulasjon i et 'lukket' kammer. Selv om bollen ikke blir helt tett vil både reduksjon av plasking og tilførsel av ny luft være særdeles enkle tiltak for O2 reduksjon.
Til dem av en annen tro. Dette er ikke viktig. Det er heller ikke alltid målbart. Men vennligst ikke argumenter med Placebo bare for at dere er av en annen tro.

Du snakker om tro her altså.
unicorn.jpg

Siden problemstillingen i denne tråden fremstilles som om den skulle ha betydning for valget av en spesifikk bryggemaskin, så er det nødvendig med en liten motvekt. HSA er et reelt og veldokumentert fenomen, men det er først og fremst av betydning for bryggerier som distribuerer til et internasjonalt massemarked som stiller krav til lang holdbarhet. For hjemmebryggere (og "amatørhjemmebryggere", hva nå forskjellen skulle være) stiller det seg annerledes: Så lenge man følger en normal praksis i meskingen (noe som omfatter de aller fleste hjemmebryggerier), så kan man trygt ignorere dette - eller i hvert fall sette det på vent.
HSA setter som kjent i gang oksidasjonsprosesser i fettstoffer og proteiner i vørteren. På lang sikt vil det altså forringe holdbarheten på ølet. På kort sikt kan det påvirke smaken på vørteren. For å ta det siste punktet først: Du skal tilføre mye oksygen før denne påvirkningen blir merkbar etter gjæring - spesielt i mørke øl. Og det er ikke nødvendigvis slik at dette betyr at ølet forringes. I enkelte tilfeller kan det også gi ølet en ønsket karakter, blant annet ved å gjøre fargen mørkere og fremheve karamellsmak og annet fra maltet. Når det gjelder holdbarheten, snakker man ikke her om noen uker mot et år, men heller om en forflytning av ølets "toppunkt" på noen måneder - sett i kontekst av en ønsket "shelf life" på et år. Av alt som påvirker holdbarheten på ølet, er HSA langt ned på listen over ting man bør bekymre seg for.
Hvis man som hjemmebrygger har kommet så langt at man har full kontroll på hele prosessen fra oppskrift og valg av maltleverandør, til man skjenker ølet i glasset, så vil man sannsynligvis merke en forskjell om man innfører et bryggeregime som minimerer HSA - særlig om man har spesialisert seg på lyse øl (som Munich helles, som er utgangspunktet for hele LODO-bevegelsen). Jeg vil også tro at ekstreme humlefokuserte øl som NEIPA vil ha merkbar nytte av et slikt bryggeregime - fremdeles forutsatt stålkontroll på alt annet.
Men når man snakker om tro, så tro ikke på de som prøver å fremstille det som om dette skiller dårlige fra gode hjemmebryggere - eller bryggerier for den slags skyld. Dette forumet (og Norbrygg) har fostret mange dyktige bryggere, og ingen av dem brygget eller brygger LODO.

Høyt tak for humor-innslag her får man si ;) Kanskje hump day er litt ekstra tung denne uka? Jeg prøver å tro minst mulig, generelt her i livet. Kan godt hende jeg stapper en slange ned på sirkulasjonsrøret og bruker den under vannspeilet i silekaret, siden mange her anbefaler det.

Gleder meg til å få nye maskinen - og tar jo selvsagt til meg tips som kan gjøre ølet bedre. Synsing og påstander er lite håndfast, hva med å heller bruke LODO tråden til å bistå med tips hvordan man får et merkbart bedre sluttprodukt? Ved å ta denne diskusjonen i tråden for en spesifikk bryggemaskin kan det ufrivillig skapes en negativ forutinntatthet om BrewTools.
"Åja, er det den der HSA maskina du brygger på du ja, dårlig vørter den lager den maskina der, sånn skal vi hvertfall ikke kjøpe oss."

Spennende diskusjon her. Vi kommer ikke til å hive oss inn i debatten om HSA har noen effekt eller ikke, men vi lager mer enn gjerne tilbehør dere ønsker for å redusere dette. Det har allerede blitt nevnt slange på senterrør, som er en fin måte å teste dette på, og vår 16x25 slange passer perfekt på dette røret uten behov for slangeklemmer.

Vi lager mer enn gjerne annet tilbehør for sirkulering og har allerede flere ideer, uten at vi har fått tid til å teste dette enda.

Mye av konseptet vårt er utstyr som er fleksibelt og kan tilpasses, og vi ser frem til videre dialog rundt tilbehør dere ønsker.

Det er bare å komme med forslag, så ser vi på det :)

Spennende diskusjon her. Vi kommer ikke til å hive oss inn i debatten om HSA har noen effekt eller ikke, men vi lager mer enn gjerne tilbehør dere ønsker for å redusere dette. Det har allerede blitt nevnt slange på senterrør, som er en fin måte å teste dette på, og vår 16x25 slange passer perfekt på dette røret uten behov for slangeklemmer.

Vi lager mer enn gjerne annet tilbehør for sirkulering og har allerede flere ideer, uten at vi har fått tid til å teste dette enda.

Mye av konseptet vårt er utstyr som er fleksibelt og kan tilpasses, og vi ser frem til videre dialog rundt tilbehør dere ønsker.

Det er bare å komme med forslag, så ser vi på det :)
Dette kaller jeg å lytte til forbrukere! 100 plusspoeng i boka. ;)

He he, jeg mente bryggere i profesjonell forstand. Det var ikke ment som et spark til noen her på forumet.

Hva med Sierra Nevada og Hill Farmstead? Du kan høre på Craft Beer & Brewing-podcast der Ken Grossman snakker om dette. Du kommer med en del påstander over som jeg ikke er enig i, men har ikke tid til å ta opp igjen det temaet nå. På lowoxygenbrewing.com er det mange nyttige tips og vitenskapelige referanser for de som er interesserte.
Dessuten har Speidel kommet med Lodo-kit, som ble testet av Gustav Lindh. Litt her. http://www.lindhcraftbeer.com/2016/07/low-dissolved-oxygen-lodo/
http://www.lindhcraftbeer.com/2018/08/speidel-lob-kit/

Tilbake
Topp