Brewtools bryggemaskin

Hva med Sierra Nevada og Hill Farmstead? Du kan høre på Craft Beer & Brewing-podcast der Ken Grossman snakker om dette. Du kommer med en del påstander over som jeg ikke er enig i, men har ikke tid til å ta opp igjen det temaet nå. På lowoxygenbrewing.com er det mange nyttige tips og vitenskapelige referanser for de som er interesserte.
Dessuten har Speidel kommet med Lodo-kit, som ble testet av Gustav Lindh. Litt her. http://www.lindhcraftbeer.com/2016/07/low-dissolved-oxygen-lodo/
http://www.lindhcraftbeer.com/2018/08/speidel-lob-kit/
Mine påstander samsvarer med Charles Bamforth sine, og det er vel få som har så godt grunnlag for å uttale seg om temaet som han. Jeg har fulgt Gustav Lindh siden starten, men hans lodo-bestrebelser begynner å bli litt småkomiske. Han har over flere innlegg vist hvor hardt han jobber med å unngå å få noe som helst skum ved innmesk. Alle som lurer på om dette er viktig, bør ta en titt på facebook-siden til Salikatt bryggeri, og deres bilder og videoer fra innmesk og mesking. Det er vel knapt mulig å blande inn mer luft, men de lager like fullt noen veldig krispe og gode ales. Bjarte Halvorsen, mannen bak Salikatt, var forresten meget aktiv på dette forumet for noen år siden. Ølet selges på Gulating, hvis folk vil teste selv.
At Speidel nå lager et lodo-sett til Braumeisteren sin, har vel samme grunn som at Shimano lager setepinner av karbon til sånne syklister som meg. Jeg hadde oppnådd mye mer ved å legge inn litt innsats på områder som teller, som å kvitte meg med ølmagen, men det er mye artigere å kjøpe en duppeditt.
 
Sist redigert:
Hva blir neste steg for Lodo-menigheten, fylle hele bryggerommet med Co2, og ta på dykkerdrakt før de går inn?
 
Nå har de fleste bryggerier gassfyllte rom for tapping da så det er ikke så langt unna. Gleder meg til første bryggeri i verdensrommet forøvrig. Noen burde overtale Elon. Hadde blitt en voksen pris pr flaske vil jeg tro, samt at alle invaderende aliens ville snudd invasjonsplaner da vi endelig var inne på noe fornuftig på denne planeten.
 
Hvis noen lurer på hvorfor man ikke gidder å diskutere temaet....

¯\_(ツ)_/¯
Nail. Head. Hit.

Nå, tilbake til denne maskinen. Flott sak! Men jeg savner litt informasjon om programmering av meskesteg, timer for å kunne starte maskinen på et visst tidspunkt, mobil-app o.l. Noen som har noen svar her?
 
Blir vel ikke stegmesking, alarmer eller noe slikt i første omgang. Skal komme på et senere tidspunkt. Sitat Brewtools: Programvaren er under kontinuerlig utvikling, og vil få mange nye funksjoner som automatisk stegmesking, påminnelser for humletilsetning, innlasting av oppskrifter via skyen og annen programvare. Programvareoppdatering skjer via MicroSD-kort og er gratis for alle brukere.
 
Blir vel ikke stegmesking, alarmer eller noe slikt i første omgang. Skal komme på et senere tidspunkt. Sitat Brewtools: Programvaren er under kontinuerlig utvikling, og vil få mange nye funksjoner som automatisk stegmesking, påminnelser for humletilsetning, innlasting av oppskrifter via skyen og annen programvare. Programvareoppdatering skjer via MicroSD-kort og er gratis for alle brukere.
Det er bra. Det er jo et must for å være "edgy" mot andre bryggemaskiner i dag, mer programmering og individuell tilpasning for den enkelte kunde vil være et stort pluss. Jeg leser jo at @Brewtools er veldig åpen for tilbakemelding fra kunder og interesserte så jeg har stor tro på at dette kommer til å bli et produkt som utvikles videre i takt med hva forbrukerne også ønsker.

Blir kildekoden til kontrolleren også tilgjengelig? Eller er det risky business?
 
Mine påstander samsvarer med Charles Bamforth sine, og det er vel få som har så godt grunnlag for å uttale seg om temaet som han. Jeg har fulgt Gustav Lindh siden starten, men hans lodo-bestrebelser begynner å bli litt småkomiske. Han har over flere innlegg vist hvor hardt han jobber med å unngå å få noe som helst skum ved innmesk. Alle som lurer på om dette er viktig, bør ta en titt på facebook-siden til Salikatt bryggeri, og deres bilder og videoer fra innmesk og mesking. Det er vel knapt mulig å blande inn mer luft, men de lager like fullt noen veldig krispe og gode ales. Bjarte Halvorsen, mannen bak Salikatt, var forresten meget aktiv på dette forumet for noen år siden. Ølet selges på Gulating, hvis folk vil teste selv.
At Speidel nå lager et lodo-sett til Braumeisteren sin, har vel samme grunn som at Shimano lager setepinner av karbon til sånne syklister som meg. Jeg hadde oppnådd mye mer ved å legge inn litt innsats på områder som teller, som å kvitte meg med ølmagen, men det er mye artigere å kjøpe en duppeditt.

Jeg synes også Bamforths vurderinger virker rimelige. Han sier noe om det i denne podcasten. Gå inn rundt 20 min.

Jeg har ellers ikke noen veldig låste meninger om dette, og sånn sett synes jeg det er glimrende om det kommer LODO-kits til bryggemaskinene. Så kan de som har penger og interesse investere, og forhåpentligvis prøve ut forskjellene på øl brygget med og uten kit'et.

Men jeg er litt redd for placebo-effekten der. Den øker vel proporsjonalt med antall kroner investert;).

Akkurat som da jeg investerte i nye hjul på racer'n, for å holde oss på det området. Det hjalp virkelig:). (Nå er jeg nokså sikker på at det faktisk gjorde det, da. Men kanskje ikke riktig så mye som jeg subjektivt opplevde:p.)

(Veldig off topic: Hyggelig med en syklist-med-pondus-kollega. Kjenner du opplevelsen av se deg selv i ei speilglassrute godt framoverbøyd over bukkestyret - og tenke at "faen, det der er en saccosekk på to hjul":(?)
 
Med fare for å bringe bensin til ildstedet, men jeg har hatt mange rare hobbyer opp gjennom og alle har hatt sine omstridte emner (hifi - kabler, elgitar - treverk osv). Det jeg ofte erfarer er at de tilhengerne av det som er omstridt som har mest kunnskap og erfaring ofte er langt mindre bastante i meningene sine enn de som er nyankomne tilhengere eller som kun baserer seg på egne opplevelser.

Jeg mener at som regel ligger det en eller flere sannheter et sted mellom ytterpunktene, og desto mer objektivt man er i stand til å forholde seg, desto nærmere kommer man.
 
Så, når er det første person får en nslik flott Brewtool’s maskin i hende? Det må da nærme seg ganske mye?
 
Hvem her inne har bestilt? Jeg er veldig nysgjerrig på denne maskinen. High fives og likes deles ut til den som deler førstehåndserfaring. :)
 
Ref verdensrom/Mars. Våre kretskort er allerede merket og godkjent for dette tilsvarende Roadsteren. Se øverst i venstre hjørne.

Tenkte at dersom noen ville ta med utstyret opp en gang, så var det greit å merke det mtp nye potensielle kunderaser :)

Angående software, så kommer vi nok ikke til å ha åpen kildekode, men API'er for å motta oppskrifter er noe vi ønsker å gjøre. Blir da i vår fremtidige skyløsning at API'et vil ligge, ikke direkte på enheten.

Software blir viktigere og viktigere og vi kommer til å jobbe mye mer med dette når vi har fått opp en bærekraftig produksjon og må bruke mindre tid på innkjøp og leverandørjakt.

Mikrokontrolleren vi bruker er en kraftig sak, og vi har makset minne og RAM til denne så vi kan lage mye spennende i fremtiden.
 

Vedlegg

  • IMG_4322.jpg
    IMG_4322.jpg
    536,9 KB · Sett: 111
Sist redigert:
Maskinen ser jo ut som et slags supervåpen, så sånn sett vet jeg ikke helt hvor lurt akkurat det var. Kanskje de vil tro at vi er krigerske av natur. Så i steden for å skjenke oss rustfritt stål som fredsgave sender de bomber.
 
Tilbake
Topp