Brewtools unitank

Jeg fortsetter med Fermzilla og smiler om kapp med bankkontoen min :) Man ser jo ikke gjæringen her en gang! :eek::p
 
Hehe, stiller meg litt uening der. ser at flere skriver at det høye antallet TC-åpninger vil forlenge vasketiden, men har du først råd til en slik tank, så har du råd til CIP-vaskeball og pumpe. Fordelen med TC er jo at det ikke er noen gjenger hvor bakterier og skit kan gjemme seg. De gangene du tar hele tanken fra hverandre for grundig vask så vil det ta litt lenger tid å koble til alt mulig, men for hverdagsvask så skal CIP-vask uten å ta fra hverandre alt mulig tilbehør holde. Er det noen andre ulemper med at vi er får "i pose og sekk" ?

Om den er som andre tanker med TC porter er det ikke sikkert at vanlig CIP med en spylekule i toppen klarer å nå inn alle stedene.
 
Om den er som andre tanker med TC porter er det ikke sikkert at vanlig CIP med en spylekule i toppen klarer å nå inn alle stedene.
Da trenger du bare kraftigere pumpe, kjører selv CIP på min SS Uni og et par Linox tanker og med riktig kjemi så har jeg ikke noe problem med å få det helt rent i alle kriker og kroker. Har tatt fra hverandre tankene helt et par ganger for å inspirere etter denne typen hverdagsvask, og det har ikke vært behov for ytterligere vasking.
 
Uansett må du, etter en runde med CIP, fjerne alle TC koblingene og demontere ventilene/kraner. CIP klarer ikke å fjerne gjær-rester fra disse små kroker, spesiell pakningene mellom TC flenser må sjekkes nøye.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Uansett må du, etter en runde med CIP, fjerne alle TC koblingene og demontere ventilene/kraner. CIP klarer ikke å fjerne gjær-rester fra disse små kroker, spesiell pakningene mellom TC flenser må sjekkes nøye.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om du klarer å få gjærrester mellom pakningene så gjør du noe feil, med min prosess så blir det rent. Som de sier på den andre siden av dammen, your mileage may vary.
 
Ser de har lansert mindre tanker. En av de har kapasitet på 20-80l. Synes det var litt av et spenn. Har aldri prøvd det ut, men har noen testet å brygge med 75% luftvolum i gjæringskaret?
 
Ser de har lansert mindre tanker. En av de har kapasitet på 20-80l. Synes det var litt av et spenn. Har aldri prøvd det ut, men har noen testet å brygge med 75% luftvolum i gjæringskaret?
Har ikke testet selv, men det bør ikke være et problem. Tenker at det blir litt ‘åpent gjæringskar’ i starten. Det produseres så mye CO2 at O2 bør være svært uttynnet mot slutten
 
Har ikke sett noen påpeke at for mye headspace i konisk er noe problem i gjennom årene så tvilsomt. MEN, skal du bruke en konisk aktivt med kjøling, så er det ett minimum volum som du må opp til for at vørter faktisk kommer i god nok kontakt med kjøle element. Det kan være innvendig spiral eller som på BT utvendig kjølekappe. Nå oppgir BT på sin F80 følgende data:

Minimum recommended volume (considering the cooling jacket): 20 liters / 5.3 US gallons

Så den kan du åpenbart få til å fungere med mindre batcher selv med aktiv kjøling. På min 63L SS brewtech med innvendig spiral så må jeg ha minimum 40L. Men det er mitt valg siden jeg lagde det selv og monterte den såpass høyt siden jeg har mindre GF koniske til å kjøre mindre batcher :)

Mvh Frode
 
Litt sent svar kanskje, men har en F100, og er godt fornøyd. Prøvde i begynnelsen CIP med den innebygde B80 pumpen, men fant ut det ble for puslete, så endte opp med å kjøpe en Chugger Max for å ta seg av vask uten skrubbing.

Hadde litt problemer med trykk, og spunding i starten, men etter litt gratis komponentbytter ser ting ut til å fungere nå.

Inkbird + varmeelement gjør en kjempejobb med å holde temperaturen i kjelleren; men nå om sommeren har jeg vært nødt til å kjøle litt ned en gang. En bøtte med kaldt vann, og Kina-pumpe fikset det på få minutter (men glykol blir nok kjøpt om ikke altfor lang tid)
 
Litt sent svar kanskje, men har en F100, og er godt fornøyd.
Det blir nok en eller to slike her i huset også, når forskjellig andre prosjekt er ferdige. Er i ferd med å bygge om garasjen slik at trapp til garasjeloft heller blir på utsida av bakveggen. Da blir det 240 cm x 200 cm kjølerom der trappa står, så får jeg ut en del kjøleskap. Gleder meg til å få avrettet gulv og lagt epoxy maling, slått opp og laga sluk, og baderomsplater rundt kjelen. Stål, stål og mere stål på bryggebenken. :cool:
 
Det blir nok en eller to slike her i huset også, når forskjellig andre prosjekt er ferdige. Er i ferd med å bygge om garasjen slik at trapp til garasjeloft heller blir på utsida av bakveggen. Da blir det 240 cm x 200 cm kjølerom der trappa står, så får jeg ut en del kjøleskap. Gleder meg til å få avrettet gulv og lagt epoxy maling, slått opp og laga sluk, og baderomsplater rundt kjelen. Stål, stål og mere stål på bryggebenken. :cool:
Blir nok den oversizede Brewtools/Quantor Minichilly 17 på meg. Den i seg selv er overkill, men kombinert med en Thermo Fan MR 75 kan den være driveren til et lite kjølerom i tillegg til tanker
 
Tilbake
Topp