Bringebær

Kjæresten min har mast og mast på meg om å prøve å lage en bringebærøl til henne. Har nettopp satt en dunk med blond ale med relativt lite humle, og tilsatte 3 kg bringebær etter stormgjæringen var ferdig. Bærene var frosne bær beregnet på smoothies, kjøpt på Coop Obs.

Nå har bærene lagt i gjæringspannet en liten uke, og jeg tenkte å ta en ørliten smakeprøve. Det viste seg at det smakte meget surt. Var ikke noe god smak i det hele tatt. Kjenner bringebær aroma og smak, men det overdøves raskt av den sure smaken.

Skal det være slik? Vil smaken endre seg med lagring? Hvor lenge bør jeg lagre før det kommer seg?
 
Alle bær er sure. 3kg bringebær er _veldig_ mye bær og du får en god del syre (bringebærsaft uten sukker er jo for surt for å drikkes). I tillegg blir ølet tørt - alle de enkle sukkerartene fra bringebærene vil gjæres ut.

Jeg har brukt laktose for å balansere ut syre fra bringebær. Kjøp en kilo laktose. Start med 500g og se om det er OK.

Edit: Tips til neste gang. Meske på 70 grader. :)
 
Sist redigert:
Hvor stor batch lagde du? Til 23l bringebær hvete i "homebrew beer" er det anbefalt 2.5 kgs etter 2 dager i 1 uke. Mener jeg leste på homebrew forum nylig at kunstig søtningsmiddel ikke blir spist av gjæren.
 
Det kommer neppe noen sødme av betydning ved lagring. Hvis dette ble for surt for kjæresten så må du nok dumpe i sukrin eller annet søtningsmiddel som gjærsoppen ikke spiser opp. Jeg ville startet med 500g (hvis du har ca 20-25l øl). Smak deg fram.
Flask så ølet med 6-7 g/l sukker for kullsyre.
Det blir nok bra - men om du kan det riktig øl vet jeg ikke...
 
Alle bær er sure. 3kg bringebær er _veldig_ mye bær og du får en god del syre (bringebærsaft uten sukker er jo for surt for å drikkes). I tillegg blir ølet tørt - alle de enkle sukkerartene fra bringebærene vil gjæres ut.

Jeg har brukt laktose for å balansere ut syre fra bringebær. Kjøp en kilo laktose. Start med 500g og se om det er OK.

Edit: Tips til neste gang. Meske på 70 grader. :)

Har lest at 200-300 gram pr liter øl brukes, og da blir det mellom 4 og 6 kg på en 20 liter batch.
 
Hvor stor batch lagde du? Til 23l bringebær hvete i "homebrew beer" er det anbefalt 2.5 kgs etter 2 dager i 1 uke. Mener jeg leste på homebrew forum nylig at kunstig søtningsmiddel ikke blir spist av gjæren.
Batchen er på 21 liter, og jeg brukte 3 kg bær, så leg ligger litt over det du skriver her...
 
Det kommer neppe noen sødme av betydning ved lagring. Hvis dette ble for surt for kjæresten så må du nok dumpe i sukrin eller annet søtningsmiddel som gjærsoppen ikke spiser opp. Jeg ville startet med 500g (hvis du har ca 20-25l øl). Smak deg fram.
Flask så ølet med 6-7 g/l sukker for kullsyre.
Det blir nok bra - men om du kan det riktig øl vet jeg ikke...
Må vel muligens se på kunstig søtning her, ja :(
 
Har lest at 200-300 gram pr liter øl brukes, og da blir det mellom 4 og 6 kg på en 20 liter batch.

Javel. Jeg brukte halvannen kilo bringebær i en Saison og det slo ihjel alle andre smaker. Hvis jeg skulle gjort noe slikt igjen så hadde det blitt rundt 400-500g bringebær per 25 liter øl. Det dobbelte for mer forsiktige bær (blåbær og sånn). Da vil en kunne f.eks. plukke opp saison-karakteren på tross av bærene.
 
Tilbake
Topp