Bringebærøl, stoppe gjæringen?

Brygget en blonde som fikk gjære ut. Tilsatte bringebær, noe som fikk igang gjæringsprosessen igjen. Ølet ble ganske syrlig. Skulle gjerne beholdt noe av sødmen fra bærene i det endelige ølet. Spørsmål; finnes det en måte å ta livet av gjærcellene på slik at den ikke gjærer bort bærsukkeret?
 
Det ikke mye sødme i bringebær. Det er en grunn til at det er omtrent den eneste bærsaften som alltid sukres.
Ja. Du kan ta livet av gjæren ved å tilsette forskjellige ting (camden-tabletter). Men da kan du ikke karbonere på flaske, kun på fat. Alternativt så kan du tilsette søtning som ikke er spiselig for gjæren. Jeg har brukt laktose til dette før. Ellers har jeg lest at folk har brukt forskjellige kunstige søtningsmidler fra butikken. Pass på å ikke overdrive. :)
 
Det ikke mye sødme i bringebær. Det er en grunn til at det er omtrent den eneste bærsaften som alltid sukres.
Ja. Du kan ta livet av gjæren ved å tilsette forskjellige ting (camden-tabletter). Men da kan du ikke karbonere på flaske, kun på fat. Alternativt så kan du tilsette søtning som ikke er spiselig for gjæren. Jeg har brukt laktose til dette før. Ellers har jeg lest at folk har brukt forskjellige kunstige søtningsmidler fra butikken. Pass på å ikke overdrive. :)
Takk for det. Det er ihvertfall nok sukker til at gjæringen starter opp igjen. Litt sødme for å balansere ut syren i bærene hadde gjort seg. Litt skeptisk til å bruke søtningsmidler, vil jo ha dette så organisk som mulig.
 
Tilbake
Topp