Brødsmak

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Brygga en belgisk "blonde" (ikke helt typeriktig) etter en oppskrift jeg har brukt tidligere, med en ny type gjær for meg: WLP550.

Denne fikk en litt ekkel usmak av brød.. Kan ikke forstå at dette er riktig. Det er ingen tegn til infeksjon.

Noen som aner hvordan dette kan ha skjedd? Testet WLP550? Kanskje sånn det skal være? :/

2 liters starter. Gjæret 17 dager i et rom med 18-19 grader.
 
Hvilken gjær har du brukt tidligere da?

Tipper at brødsmaken egentlig kommer fra malten. Maltens alder, fabrikat, årgang, behandling, meskevann, -temperatur, +++ setter sitt preg på ølets aroma og smak. Sikker på at alle andre parametre enn gjæren ble holdt uendret?

Personlig synes jeg litt toast/kjeks/nybakt brød kan være veldig godt i mange ulike øl.  :namnam:
 
Tja, oppskriften er sågodt som den samme. Veldig små endringer som ikke burde påvirke mye.

All malt har vært vakumpakket i kald kjeller, og var nyknust når jeg begynte å brygge. Mest på 66 grader. Kok i 90 minutter.

------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
3.50 kg              Pilsner (2 Row) Ger (2.8 EBC)            Grain        1        63.4 %       
0.77 kg              Maris Otter (5.0 EBC)                    Grain        2        13.9 %       
0.25 kg              Carablond (20.0 EBC)                    Grain        3        4.5 %       
0.20 kg              Melanoiden Malt (70.0 EBC)              Grain        4        3.6 %       
0.50 kg              Extra Light Dry Extract (5.9 EBC)        Dry Extract  5        9.1 %       
0.30 kg              Wheat Dry Extract (12.0 EBC)            Dry Extract  6        5.4 %       
20.00 g              Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop          7        18.7 IBUs   
12.00 g              Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 20.0 mi Hop          8        4.3 IBUs     
10.00 g              Hallertauer [4.80 %] - Boil 20.0 min    Hop          9        3.2 IBUs     
5.00 g                Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 0.0 min Hop          10      0.0 IBUs     
1.0 pkg              Belgian Ale (White Labs #WLP550) [35.49  Yeast        11      -       
 
Melanoiden-malt gir en kjeksaktig smak. I mine øyne slett ingen usmak, bruker den støtt og stadig  :brygging: :skitbra:
 
Tilbake
Topp