Bruk av flaket mais!

Vi skal brygge en Corona clone på Lørdag. Pilsnermalt og flaket mais i forholdet 75/25. Er usikker på om maisen skal kvernes eller brukes slik den er!
Har noen en anbefaling eller erfaring å dele?
 
Vil vel si at den helst ikke skal kvernes.

Det sies visst om flaka bygg og hvete, også. Men jeg har alltid kjørt alt gjennom kverna sammen med alt det andre, og har vondt for å tro at det spiller noen som helst rolle. Antakelig dumt å gjøre det, siden det ikke er nødvendig:p.
 
Kjør den flaket og ikke gjennom kverna, blir bare mel. Får godt utbytte uansett, og lettere gjennomstrømming i mesken.
 
Ingen fan? :p
Er maks mais fan så tar det med ro her.

Avgjort ikke, kan ikke fordra det:eek::p. I andre sammenhenger er mais godt, men som med så mye annet som ikke har noe i øl å gjøre: Det har ikke noe i øl å gjøre.

Et problem er at maisflakene må være ferske; de utvikler veldig fort usmak.
 
Brygga en corona-klone i fjor, den der Love in a Canoe fra Bryggselv. Smakte høgg første måneden, så kom det seg andre måneden, den tredje så var det egentlig en ok øl. For tynn for min smak da.
 
Avgjort ikke, kan ikke fordra det:eek::p. I andre sammenhenger er mais godt, men som med så mye annet som ikke har noe i øl å gjøre: Det har ikke noe i øl å gjøre.


Et problem er at maisflakene må være ferske; de utvikler veldig fort usmak.

Blir spennene og se hvordan det blir!
Liker godt sør ølet som er brygget med pilsner og mais, samme som jeg gjorde.

Blir litt test brygg dette da, prøve noe nytt og teste undergjæring for første gang.
 
Blir spennene og se hvordan det blir!
Liker godt sør ølet som er brygget med pilsner og mais, samme som jeg gjorde.

Blir litt test brygg dette da, prøve noe nytt og teste undergjæring for første gang.

Å, det ølet har jeg også smakt, og da har vi nok veldig ulik smak. Jeg helte det ut:p. Det var ikke fordi det var lysskadet; det kjente jeg i alle fall ikke noe til. Men at det tappes på klare flasker er jo rimelig shady - hvis de da ikke bruker dette spesielle humleproduktet som ikke er følsomt for lys.

Jeg har brukt mais i cream ale et par ganger, og har ikke vært fornøyd. Men andre har likt dem. Det kan jo være et tilfelle av følsomhet for ett bestemt stoff, uten at jeg har peiling på om mais er befengt med noe som bare noen reagerer på. Uansett; jeg regner med at du ikke lar deg plage av at jeg ikke liker mais i øl;). Bare pass på at du får ferske maisflak.
 
Tilbake
Topp