Bruk av luftestein i starter uten filter og div andre spørsmål om lufting.

Beant

Norbrygg-medlem
Hei.

Er i ferd med å sette opp en starter til jøleølen. Bruker 5L kolbe, og luftestein/magnetrører. Problemet er at filteret er ødelagt, og jeg er usikker på om jeg kan bruke steinen uten. Det er en slik som selges på Petit.

Jeg har de siste gangene hengt steinen over vørteren i kolben for å tilføre luft inn i flaska. Aluminiumsfolie over toppen, samt CO2 produksjonen i starteren burde vel tilsi at det ikke er så dumt å tilføre luft på denne måten? Uansett så ser jeg at det etterhvert danner seg et lokk av skum over virvelen, så jeg er usikker på om det i det hele tatt skjer en innblanding av luft i vørteren.

Ser at mange sier at det er unødvendig med både stein og rører. Det har visst vært gjort målinger på O2-nivået som tilsier at det er unødvendig, men ble disse målingene gjort med et skumlag på toppen og med stor CO2-produksjon?

Kan jeg bruke steinen uten filter?
Burde jeg senke den ned i veska? (Det blir vel å boble for mye, synes jeg å ha erfart på diverse startere  :attevar:)
Er det i det heletatt nødvendig med stein samtidig med magnetrører?

Børge
 
Tror ikke det er nødvendig med både stein og magnetrører. Selv bruker jeg ingenting, jeg rister litt (kraftig) på flaska hver gang jeg går forbi. Funker upåklagelig!
Tror heller ikke det er skadelig å riste inn CO2. Det er oksygen vi er interessert i, og CO2 inneholder nettopp det.
 
Tror ikke det er farlig å riste inn CO2 jeg heller, men den oksygenen som finnes i CO2 er vesentlig forskjellig fra den oksygenen som gjæren benytter seg av, som er oksygenmolekyler O2 slik den finnes i luft.

(Hvis gjæren kunne nyttegjort seg av bunden oksygen, ville det ikke vært noe poeng å riste i det hele tatt, vannmolekyler inneholder jo også oksygen, som H2O.)
 
Ved bruk av stein alene så får en vell ikke slått ut Co2?? Er ikke akkurat det som er et av hovedpoengene med rører? samt at man holder gjærcellene suspendert i starteren? Om man tror på argumentet om at en starter på magnetrører "suger" til seg luft, så trenger man neppe kunstig tilførsel av luft (O2)
 
Jeg har ruslet og tenkt litt på hvor mye O2 det må være i starteratmosfæren for at det skal kunne ristes inn 8 ppm i løsningen. Jeg har ikke regnet på det, men jeg vil tro at det er fryktelig lite.
 
Ok, en kjapp beregning gir: 8ppm oksygen i 1 liter vørter tilsvarer 8mg. Dersom resten av femlitersdunken er gassfylt, må denne gasfasen altså inneholde 8 mg oksygen. I fire liter gass tilsvarer dette 0.3% oksygen.

Så hver gang du rister inn oksygen, dersom du kommer opp i 8ppm senker du oksygeninnholdet i gassfasen med 0.3 prosentpoeng. Jeg vil anta at selv om det utvikles mye CO2 vil noen prosent av atmosfæren fortsatt være oksygen.

En ting og tenke på er selvsagt at oksygen er lettere enn CO2, slik at oksygen vil akkumuleres mot toppen av starteren og derfor kanskje lettere drives ut av kolben.

Dette er bare teoretiske betraktninger, det beste er om noen med erfaring med å lage startere rett og slett forteller oss hva som funker :)

Men det er gøy med teori også :besserwisser:
 
Det er ingen vits i å bruke både luftestein og magnetrører. Man oppnår metning i starteren etter kort tid med bare rører. Da har man en færre ting å tenke på med hensyn til rengjøring.

IKKE tilsett CO2 til starteren. CO2 hemmer aktiviteten til gjæren, et av poengene med å bruke rører er nettopp at man får CO2 ut av starteren i tillegg til at man får inn O2.

Når røreren går, sirkulerer vørteren i starteren slik at overflaten hele tiden byttes ut. Det er gjennom overflatens kontakt med luft at det meste av oksygenen blir tatt opp, ikke ved at de røres inn luft i form av bobler. CO2 og O2 blandes i luften inne i kolben, selv om CO2 er lettere enn O2. Slik vil det alltid være tilgang på O2 også i kolben. Mengden oksygen som faktisk trengs i luften er ganske liten.

Om man bruker en brusesten kontinuerlig mens starteren går, vil man få inn O2 og få ut CO2. Bevegelsen boblingen forårsaker vil få Co2 ut av starteren, men det vil kunne bli problemer med skum (om man ikke bruker vidundermiddelet "foam control" fra Morebeer) hvis man ikke er veldig forsiktig.
 
Takker for svar!

Jeg har brukt foam control. Takk for tipset ei tid tilbake  :amen:. Gjorde underverker under kokingen, men nå under gjæringa i starteren så legger det seg et ca. 1 cm tykt skumlag på toppen. Dette dekker hele overflata og "ødelegger" virvelen. Det vil si at skummet ligger stabilt og flyter på toppen, mens det "duver" litt av bevegelsen røreren lager. Disse boblene er vel utskilt CO2? Er bekymret for at O2 fra lufta over blir blokkert av dette skummet, og ikke får kontakt med overflata til vørteren for å blande seg med denne.

Kan tilføye at jeg har en litt mere puslete rører denne gangen, da jeg mangler magnet til "monsteret fra he*****"  ;D

Jeg mente ikke å tilføre CO2, men CO2 er tilstede i ganske høy konsentrasjon pga gjæringa.
 
Gahr skrev:
IKKE tilsett CO2 til starteren. CO2 hemmer aktiviteten til gjæren, et av poengene med å bruke rører er nettopp at man får CO2 ut av starteren i tillegg til at man får inn O2.

Hva skjer når jeg rister starteren min? Rister jeg CO2 ut av starteren eller inn i starteren?
 
Du rister CO2 ut, og luft inn. Om du rister så ofte som mulig, vil du få langt mer gjær ut av starteren enn om du bare lar starteren stå i ro hele tiden. Poenget er vel at litt risting i alle fall er bedre enn ingenting.
 
Tilbake
Topp