Bruk og oppbevaring av stor pakke gjær

I et ivrig øyeblikk av bryggedilla og gjerrighet kjøpte jeg en 500grams pakke med tørrgjær her en dag. Tenkte at det blir jo mye billigere enn å kjøpe de 11-grams posene. Så slår det meg... hvordan skal jeg oppbevare det etter å ha tatt ut det jeg skal ha til en batch, og hvordan holde det sterilt? Litt tabbe..

Ser for meg å desinfisere pakka på utsiden før jeg åpner den, saksa, etc. Tar ut den gjæren jeg skal ha. Så legger jeg pakka tilbake i en desinfisert, lufttett matboks, og slenger det på kjøl etterpå. Og gjentar ved neste batch..

Er det noen som har trua på at det vil funke? Andre tips? Utover å ikke kjøpe så store pakker, naturligvis :) Det er Safale US-05, forresten. Den skal være holdbar til 2019 står det, men jeg antar jo at det ryker så fort det har kommet luft til.
 
Har ikke brukt bricks selv men Fermentis sier at den bør brukes ila en uke såvidt jeg husker..
 
Du har spart ca 30 kr pr pakke.
Med dette får du i overkant 40 batcher med "litt usikkerhet i forhold til gjæren" for 30 kroner spart for hver batch...

Føler litt med deg... og flirer litt. Mest medfølelse.


Ikke kjøp så store pakke flere ganger.

Takk for tilbakemelding! ;)
 
Se om du får delt med andre rund deg,de kan jo gi en liten slant for en go porsjon. Hvis du bor her i nærheten kan det hende at jeg kan kjøpe noe av deg når jeg trenger.
 
Se om du får delt med andre rund deg,de kan jo gi en liten slant for en go porsjon. Hvis du bor her i nærheten kan det hende at jeg kan kjøpe noe av deg når jeg trenger.

Desverre et stykke unna, men skal sørge for å gi bort det jeg klarer :) Og så går resten i frysern, det må jo testes.
 
Har gjort det samme selv. Bruk vakuumeringsmaskin og del opp i passe størrelse. Jeg valgte 30 gram i hver pose, noe som er passe for mine gjæringskar. Hiv posene i fryseren. Mine er fortsatt brukbare etter 1 år. Hvor mange døde celler det er i hver pose er jeg lykkelig uvitende om
 
Har gjort det samme selv. Bruk vakuumeringsmaskin og del opp i passe størrelse. Jeg valgte 30 gram i hver pose, noe som er passe for mine gjæringskar. Hiv posene i fryseren. Mine er fortsatt brukbare etter 1 år. Hvor mange døde celler det er i hver pose er jeg lykkelig uvitende om

Detta blir jeg rett og slett nødt til å prøve! Takk for tipset :) :beermug::beercheers:
 
Tilbake
Topp