Bruke CO2 produsert under gjæring til noe fornuftig

Tenker og spare litt penger i en hobby som har blitt noe dyr etter hvert.
Tanken er som overskriften sier å bruke CO2'en som blir produsert under gjæring til å tvinge ut starsan fra fatet ølen skal på nå den er ferdig gjæret.
Det blir altså å fylle et tomt 19liters fat helt opp med starsan og koble blowoff tuben fra min 26,5 liter koniske SS brewtech til IN koblingen på corneliusfatet og ha en ny blowoff tube fra øl UT på fatet ned i en bøtte feks. Tanken er da at CO2 produsert under gjæring vil drive ut starsan'en i fatet slik det er helt oksygenfritt og klar til lukket overføring når gjæringen er over.
Det jeg er skeptisk til er jo at det fort kan bli 10-12 dager fra startsan'en har blitt pushet ut av fatet til det blir fullt med øl, hvordan vil det gå?
 
Burde funke fjell det. Seriekoblet med flere fat og. Med slike mengder CO2 kan det hende at du ikke trenger vann i fatet da det er store mengder CO2 som vil passere og flushingen blir dermed meget effektiv.
 
Så bra! Trur nok jeg inkluderer starsan også bare får å være helt sikkert på et oksygenfritt miljø i fatet. Blir vell å borre et hull i veggen på kjøleskapet nå og ha en slange igjennom der slik at fatet kan stå på utsiden :)
 
Det funker og gjære på fat og seriekoble. Har vært litt uheldig noen ganger da jeg har fått krausen over noen ganger via blowoffen, og da pleier jeg å spyle ut igjen og miste all den dyrebare CO2en :(.
 
Du kan kjøre fra gjæringsfat til PET/brusflaske og videre til Cornelius dersom du er redd for å få gjær over. Bruk da denne
96986dd3c6e8be0a4065a62b952a7bdc.jpg

http://s.aliexpress.com/7bEri2yu
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Spørsmålet er vel trykket. Det skal litt trykk til for å pumpe ut starsan ut av et fat.

Jeg bruker ca 0.2-0.25 bar (litt vanskelig å se på BT skalaen) for å drive starsan fra et fat til et annet fat som har åpen PRV. Vet ikke hvor mye trykk tanken det er snakk om tåler.
 
Spørsmålet er vel trykket. Det skal litt trykk til for å pumpe ut starsan ut av et fat.

Jeg bruker ca 0.2-0.25 bar (litt vanskelig å se på BT skalaen) for å drive starsan fra et fat til et annet fat som har åpen PRV. Vet ikke hvor mye trykk tanken det er snakk om tåler.

Det er snakk om vanlig 7 gallon frå SS brewtech, de skal vell tåle ca 0,2 bar mener jeg. Er jo PRV på tanken, så er bare å gi det et forsøk
 
Det er jo klimanøytral CO2. Tatt opp fra luften og inn i malten vi bruker :). Om man gjærer på corneliusfat så er det ikke noe stress å presse ut litt væske av et fat forøvrig.

Føler at et eller annet obskurt land i Afrika som ikke slipper ut Co2 i utgangspunktet burde blir kjøpt fri fra sine kvoter, i det minste, for å rettferdiggjøre en hjemmebryggers utslipp i norge :p
 
Fekk testet dette nå og det fungerer. Ventet et døgn etter brygging med å koble til fatet slik jeg fikk sett at stormgjæringa var i gang. Fullte fatet med starsanblanding og koblet til. Når jeg sjekket 8 timer senere var fatet tomt og all starsanen var i bøtta på siden. Koblet til et nytt fat i dag får å se om jeg klarer tømme to ila stormgjæringa.
 
Hadde vært interessant om du stengte og satte på en trykkmåler, eventuelt en trykkavlastningsventil innstilt på ca karboneringstrykk.
 
Den koniske tanken tåler ikke mer en 0,3 bar før PRV slår ut. Så det er maks trykk jeg klarer bygge opp i fatet også.
 
Tilbake
Topp