Roger_L skrev:Spurte kona som jobber endel på labben om nettopp dette, hun sa at så lenge du koker på gass så går det bra, men setter du den på en varm plate så er det større kjangs for at den sprekker.
De bruker gass når de skal koke, og de har aldri hatt problemer med kolber som sprekker.
Så når jeg lager starter så fyrer jeg opp primusen
Også koker jeg kaffe på primusen etterpå hehe. Fåkke bedre kaffe hehe
Hallstein skrev:Jeg synes kolben blir så full av dritt når jeg koker i den (etter skummet), og dette setter seg noe j*vlig etter de 3-4 dagene før starteren pitches. Foretrekker å koke i kjele, for å overføre kokende vørter til kolben med en sterilisert trakt. Deretter kjøler jeg ned hele kolben i isbad.
Amarillo skrev:Hallstein skrev:Jeg synes kolben blir så full av dritt når jeg koker i den (etter skummet), og dette setter seg noe j*vlig etter de 3-4 dagene før starteren pitches. Foretrekker å koke i kjele, for å overføre kokende vørter til kolben med en sterilisert trakt. Deretter kjøler jeg ned hele kolben i isbad.
Jeg hadde også det problemet med at kolben ble skitten, spesielt i bunnen etter koking. Men det er ganske enkelt å få den ren igjen.
Fyll den med varmt vann fra springen, hiv oppi en vasketablett for oppvaskmaskin og sett den på magnetrøreren (med rørepinne) noen minutter.
Da blir ihvertfall bunnen og som regel hele kolben skinnende ren.