Bruke kolbe direkte på kokeplate?

Skal lage en starter. Har kolbe fra bryggselv. Vil det gå bra å sette kolben direkte på en kokeplate(kjeramisk)?
 
Det går helt fint!

Bare la kolben kjøle seg ned i en 5minutter i romtemp før du kjører på med isbad eller lignende. Det er store temperaturendringer over kort tid som kan gi skader på kolben.
 
Jeg har gjort det og det har gått bra. Se imidlertid innlegg nr 927 i denne tråden:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,581.msg188726.html#msg188726
 
Med tanke på alle som har dårlige erfaring med kolber som sprekker forstår jeg ikke hvorfor.  :duh:
Er det så mye mer arbeid å bruke en kasserolle for så å helle på kolben etter avkjøling?
Kasserollen sprekker garantert ikke, det KAN kolben. Da er du uten kolbe men med masse gris på ovnen.  :cheeky:

:jaha:
 
Det er jo veldig hendig å koke i kolben, så er den desinfisert også. Har du en god kolbe tåler den det godt.
 
Dersom du kjøper ordentlig kolbe av skikkelig kvalitet skal det gå helt fint å koke i det. Det er nok av kjemikere og kjemistudenter som koker ting i kobler hver dag. Og de koker gjerne ting som er mye værre å få utover enn varm vørter.

Men, de kan sprekke om du er for brå mellom høy varme og kulde. Jeg har tatt min fra kokeplate til vannbad på ca 5-10 grader flere ganger helt uten problemer:)
 
Jeg synes kolben blir så full av dritt når jeg koker i den (etter skummet), og dette setter seg noe j*vlig etter de 3-4 dagene før starteren pitches. Foretrekker å koke i kjele, for å overføre kokende vørter til kolben med en sterilisert trakt. Deretter kjøler jeg ned hele kolben i isbad.
 
Spurte kona som jobber endel på labben om nettopp dette, hun sa at så lenge du koker på gass så går det bra, men setter du den på en varm plate så er det større kjangs for at den sprekker.
De bruker gass når de skal koke, og de har aldri hatt problemer med kolber som sprekker.
Så når jeg lager starter så fyrer jeg opp primusen eller koker i en vanlig kjele. Det er jo det enkleste :)
 
Roger_L skrev:
Spurte kona som jobber endel på labben om nettopp dette, hun sa at så lenge du koker på gass så går det bra, men setter du den på en varm plate så er det større kjangs for at den sprekker.
De bruker gass når de skal koke, og de har aldri hatt problemer med kolber som sprekker.
Så når jeg lager starter så fyrer jeg opp primusen  :)
Også koker jeg kaffe på primusen etterpå hehe. Fåkke bedre kaffe hehe  :)

Tja, men selv om man ofte bruker gass på labben så bruker man da gjerne et stativ med en keramisk plate mellom gassen og kolben. Men det hjelper vel litt at oppvarming med gass gir varm luft også rundt kolben. Det er temperaturdifferanse innad i kolben som er problemet, ikke høy eller lav temperatur, så kanskje det er grunnen til at gass kan være bedre. Nå skal man jo egentlig ikke bruke Erlenmeyerkolber til å koke så mye i normalt da, Rundkolber med elektrisk varmemantel er mye bedre, men lite praktisk for oss.
Faktisk så fungerer mikrobølgeovn meget bra til å koke ting i erlenmeyerkolber, men de er sjelden høye inni til å ta de gigantiske kolbene man bruker til hjemmebrygging.
 
Etter at kolben sprakk for en bryggekollega setter jeg kolben i en passende gryte med vann og lar vannet koke rundt kolben. Det tar imidertid for lang tid (har ikke ventet så lenge) å få vørteren i kolben til å koke så når jeg har nådd ca. 80 grader inne kolben tar jeg den ut av gryta og setter den direkte på plata. 
 
Hallstein skrev:
Jeg synes kolben blir så full av dritt når jeg koker i den (etter skummet), og dette setter seg noe j*vlig etter de 3-4 dagene før starteren pitches. Foretrekker å koke i kjele, for å overføre kokende vørter til kolben med en sterilisert trakt. Deretter kjøler jeg ned hele kolben i isbad.

Jeg hadde også det problemet med at kolben ble skitten, spesielt i bunnen etter koking. Men det er ganske enkelt å få den ren igjen.
Fyll den med varmt vann fra springen, hiv oppi en vasketablett for oppvaskmaskin og sett den på magnetrøreren (med rørepinne) noen minutter.
Da blir ihvertfall bunnen og som regel hele kolben skinnende ren.
 
Amarillo skrev:
Hallstein skrev:
Jeg synes kolben blir så full av dritt når jeg koker i den (etter skummet), og dette setter seg noe j*vlig etter de 3-4 dagene før starteren pitches. Foretrekker å koke i kjele, for å overføre kokende vørter til kolben med en sterilisert trakt. Deretter kjøler jeg ned hele kolben i isbad.

Jeg hadde også det problemet med at kolben ble skitten, spesielt i bunnen etter koking. Men det er ganske enkelt å få den ren igjen.
Fyll den med varmt vann fra springen, hiv oppi en vasketablett for oppvaskmaskin og sett den på magnetrøreren (med rørepinne) noen minutter.
Da blir ihvertfall bunnen og som regel hele kolben skinnende ren.

For å unngå svidde rester i bunnen av kolben synes jeg at det hjeper å starte med noen desiliter vann før jeg tilsetter spraymalt. Og så snurre det rundt før jeg tilsetter resten av vannet rett fra vannkokeren.
 
jeg koker først vørtelen opp i kjele til den værste skummingen har avtatt, så heller jeg over til kolben som er varmet litt på forhånd med varmt vann (på utsiden) og koker de "obligatoriske" 15 minuttene. skumdemper er genialt når man koker i kolben  :yes: kjøler også i kolben, null problemer her :) det viktigste er vel at kolben er fri for riper og hakk, er det som gjør at den sprekker når temperatursvingningene blir store (og kvaliteten på kolben såklart).
 
Kona jobber på lab og sjekka kolbene "økonomi grade" jeg hadde kjøpt på bryggeland. Disse mener jeg å huske hun sa var spekket for å tåle minimum 75 grader umiddelbar forskjell i temperatur. Dette er minimumsspesifikasjonen så forhåpentligvis tåler de mye mer enn det. Mens kjøper en kolber av bedre kvalitet tåler de opp mot 300 grader øyeblikkelig endring i temperatur kanskje høyere enn det også for enda mer spesielle produkter.
Gass er ganske snill oppvarming så "det meste" tåler gass oppvarming. Faren er ved å sette kald kolbe med kaldt innhold på varm plate, eller varm kolbe med varmt innhold rett i isvann  :neinei:. For min del så starter jeg bare med kald plate når jeg begynner kokinga og når jeg skal begynne kjølinga så setter jeg kolben i vasken når den er tom og så tilsetter gradvis vannet så kolben ikke får brå endringer i temperatur. Straks den er "avklimatisert" så er det bare å peise på.  :yes:
 
Tilbake
Topp