Brukket tappekran til gjæringsspann

Jeg gjør ikke noe annet enn å ta ut "tappen", og det går ganske greit. Men skal du skille de to delene som "hoveddelen" består av, er det verre. Jeg får det ikke til:). Her er @john petter spesialisten.

Spesialist, det vet jeg ikke. ;-) Men jeg har hatt mine tørner med disse tappekranene.
En kran ga meg en infisert wit som smakte som neglelakkfjerner. Jeg tok witen med meg på en smakssamling og plagde de som turde prøve. Noen måtte da vite hva dette var for noe? (Stakkars folk!) Til mitt forsvar var witen mitt øl nr. 2.
Etter det ble jeg litt nazi. Så jeg tar alltid alle delene fra hverandre.
WP_20170927_19_40_28_Raw__highres (2).jpg
Også de to store delene. Når du først har fått de fra hverandre, er det lurt å smøre med fett.
De kranene som kommer med gjæringskarene fra Bryggselv er harde å få skilt. Jeg tar ut den røde hendelen og setter et skrujern inni. Da får jeg drag nok. Jeg kjøpte en gjeng kraner på Ali eller Ebay. De har en liten pakning inni der de store delene settes sammen og er mye bedre å ta fra hverandre og sette sammen igjen.

Den siste skrekkopplevelsen var en kran som sprakk i gjengene rett ved pakningen. 25 liter blonde rant ut. Så sjekk kranen grundig før bruk!
Og sett pakningen på utsiden av karet. Væsken følger gjengene.
 
Spesialist, det vet jeg ikke. ;-) Men jeg har hatt mine tørner med disse tappekranene.
En kran ga meg en infisert wit som smakte som neglelakkfjerner. Jeg tok witen med meg på en smakssamling og plagde de som turde prøve. Noen måtte da vite hva dette var for noe? (Stakkars folk!) Til mitt forsvar var witen mitt øl nr. 2.
Etter det ble jeg litt nazi. Så jeg tar alltid alle delene fra hverandre.
Vis vedlegget 44115
Også de to store delene. Når du først har fått de fra hverandre, er det lurt å smøre med fett.
De kranene kommer med gjæringskarene fra Bryggselv er harde å få skilt. Jeg tar ut den røde hendelen og setter et skrujern inni. Da får jeg drag nok. Jeg kjøpte en gjeng kraner på Ali eller Ebay. De har en liten pakning inni der de store delene settes sammen og er mye bedre å ta fra hverandre og sette sammen igjen.

Den siste skrekkopplevelsen var en kran som sprakk i gjengene rett ved pakningen. 25 liter blonde rant ut. Så sjekk kranen grundig før bruk!
Og sett pakningen på utsiden av karet.
ødelegger delen som den røde tappen går oppi når jeg skal skille de, plasten dras fra hverandre:(
 
Jeg har hørt rykter om at sterk starsan blanding tar knekken på plast. Kompis hadde en bøtte med litt sterk blanding som ødela flere kraner. De knakk og ble sprø.
 
Jeg har hørt rykter om at sterk starsan blanding tar knekken på plast. Kompis hadde en bøtte med litt sterk blanding som ødela flere kraner. De knakk og ble sprø.
Rykter kan av til ha et korn av sannhet i seg. ;-) Jeg vet ikke om for lite utblandet Starsan tar knekken på plast. Men er det noen fordel å ikke følge anvisningene? Virker ikke Starsan best når den er spedd ut riktig?
 
Jeg har hørt rykter om at sterk starsan blanding tar knekken på plast. Kompis hadde en bøtte med litt sterk blanding som ødela flere kraner. De knakk og ble sprø.
Starsan kan være hard for plasten ja.
Jeg skulle løfte en plaststamp med 20 liter Starsan i opp fra gulvet. Stampen knakk i flere deler og jeg ble dynket i starsan.
 
Starsan kan være hard for plasten ja.
Jeg skulle løfte en plaststamp med 20 liter Starsan i opp fra gulvet. Stampen knakk i flere deler og jeg ble dynket i starsan.

Jeg ha ei gjæringsbøtte som jeg bare bruker til å ha stående 18 liter Starsan i - til å desinfisere gjæringskarene før bruk. Jeg veit ikke hvor lenge jeg har brukt den til det, men den er helt fin, den.
 
Jeg ha ei gjæringsbøtte som jeg bare bruker til å ha stående 18 liter Starsan i - til å desinfisere gjæringskarene før bruk. Jeg veit ikke hvor lenge jeg har brukt den til det, men den er helt fin, den.
Den stampen jeg hadde var en gjennomsiktig firkantstamp kjøpt på europris. Jeg skulle kanskje nevnt det.
Det var tydelig at den type plast kan bli sprø av starsan.
Jeg kjøpte faktisk en likedan etterpå, men løftet ikke på den når jeg skal skifte blanding. Bekker forsiktig på stampen så blandingen renner rett i sluken.
 
Den stampen jeg hadde var en gjennomsiktig firkantstamp kjøpt på europris. Jeg skulle kanskje nevnt det.
Det var tydelig at den type plast kan bli sprø av starsan.
Jeg kjøpte faktisk en likedan etterpå, men løftet ikke på den når jeg skal skifte blanding. Bekker forsiktig på stampen så blandingen renner rett i sluken.

De greiene der trenger ikke Starsan for å rakne:p!
 
Veldig hyggelig å høre deg snakke om neste oppsett:)!

Nå tar jeg ut krana etter bruk, og legger den i maskinoppvaskvann. Etterpå får den en runde i starsan, og jeg passer på at den tørker godt. Men jeg skal nok plukke den helt fra hverandre ganske ofte, også. Det er jo ikke bare i gjengene det legger seg dritt, så jeg veit ikke i hvor stor grad gjengefritt løser problemet. Gjengene er det minste problemet for meg. (Men skruinga er ganske løs i SsBrewTech-sytstemet. Jeg skrur ut krana uten verktøy.)

Vel, gjenger og alle innvendige kanter. med triclamp så er det ingen kanter innvendig.
 
Vel, gjenger og alle innvendige kanter. med triclamp så er det ingen kanter innvendig.

Jeg skulle gjerne ha erstatta den krana jeg har med noe som er greiere å holde reint inni. Men jeg må beholde den delen som sitter på innsida, og som jeg dytter trub-dam'en inn i. Det er denne (dimensjon 3/4''), som jeg altså bare skrur krana innpå på utsida:

krandel SSbrewtech.jpg
 
Tilbake
Topp