Brukte, tomme White Labs rør til eksperiment (Bergensområdet)

@LarsUlv

Bruker selv gamle WL pet-rør, som jeg koker under trykk før bruk til å fryseoppbevare kulturer med glyserol.
Funger veldig fint. Du kan jo høre med din lokale bryggebutikk om de har noe utgått gjær?
Hvis ikke får du også kjøpt helt nye rør fra f.eks ebay.

Er sikker på at du vil oppdage at gjæret har mye høyere viabillitet enn det de forskjellige gjærkalkulatorene tilsier.

Har selv flere kulturer som er oppbevart i over et år i kjøleskap som fortsatt har 10-20% levende celler(metylen blå test)

Trikset for å vekke dem etter så lang tid er å starte med en veldig liten forkultur, med svak vørter (1.020-1.030) med en god gjærnæring med zink. Første steget kan fort bruke 3-5 dager før du ser tegn til liv.
 
@LarsUlv

Bruker selv gamle WL pet-rør, som jeg koker under trykk før bruk til å fryseoppbevare kulturer med glyserol.
Funger veldig fint. Du kan jo høre med din lokale bryggebutikk om de har noe utgått gjær?
Hvis ikke får du også kjøpt helt nye rør fra f.eks ebay.

Er sikker på at du vil oppdage at gjæret har mye høyere viabillitet enn det de forskjellige gjærkalkulatorene tilsier.

Har selv flere kulturer som er oppbevart i over et år i kjøleskap som fortsatt har 10-20% levende celler(metylen blå test)

Trikset for å vekke dem etter så lang tid er å starte med en veldig liten forkultur, med svak vørter (1.020-1.030) med en god gjærnæring med zink. Første steget kan fort bruke 3-5 dager før du ser tegn til liv.
Hei.
Jeg har fått tak i 8 rør. Så jeg har nok til dette eksperimentet, tror jeg. Det kommer jo an på hvor ofte jeg skal teste gjæren kombinert med hvor lenge jeg vil holde på...
Men å høre med bryggebutikken var jo en god ide.

Det jeg er ute etter å teste er jo om jeg kan oppbevare gjær lenger en de "maks 4 uker" som verserer for eksempel.
Og du svarer jo forsåvidt på det. Du har gjær som er over et år som fremdeles er i live.
At man må jobbe litt for å vekke den opp er jo helt OK.
Og Kveik har jo historisk blitt oppbevart over laaang tid og så igjenbrukt.

Men, det blir spennende dette. Har i alle fall en bratt læringskurve både når det gjelder gjær og brygging generelt. Og det liker jeg.
 
Kveik vart tradisjonelt tørka.
Ja, det vet jeg.
Poenget var at det ble/blir oppbevart lenge.:)

Men nå skal jeg slutte å skrive om ting jeg ikke kan (enda), og så heller konsentrere meg om å brygge øl. (Som jeg i og for seg heller ikke er noen spesialist på, men jeg leser, brygger, smaker og koser meg.):beercheers:
 
Jeg har fryst ned gjær i glyserol (veske fortsatt flytende) og jeg har tørket gjær. Begge metodene gir gjære som villig drar igang igjen. MEN, jeg har jo ingen aning på ANTALLET eller hvor LIVLIGE / STERKE de er. Morsomt uansett. I gamle dager ble vel gjæren tørket til bruk neste år
 
Jepp snakket med en på tlf for en tid tilbake men har ikke funnet han igjen. De tørket i klede, brekket det opp når de var tørt, la de i boks på frys. Han mente de hadde fullt brukbar gjær fra tilbake på 90 tallet.... Hadde vært morsomt om noen tok utfordringen. Brygge. Vaske gjæren på vanlig måte, henge luftig i et klede til den er helt tørr. Fryse. Brygge samme brygg en gang til. Det er vel egentlig bare slik man får testet det.
 
Jepp snakket med en på tlf for en tid tilbake men har ikke funnet han igjen. De tørket i klede, brekket det opp når de var tørt, la de i boks på frys. Han mente de hadde fullt brukbar gjær fra tilbake på 90 tallet.... Hadde vært morsomt om noen tok utfordringen. Brygge. Vaske gjæren på vanlig måte, henge luftig i et klede til den er helt tørr. Fryse. Brygge samme brygg en gang til. Det er vel egentlig bare slik man får testet det.
Han karen på telefon skulle vi jo ha sporet opp. :)
 
Jeg har fryst ned gjær i glyserol (veske fortsatt flytende) og jeg har tørket gjær. Begge metodene gir gjære som villig drar igang igjen. MEN, jeg har jo ingen aning på ANTALLET eller hvor LIVLIGE / STERKE de er. Morsomt uansett. I gamle dager ble vel gjæren tørket til bruk neste år
Men når du bruker den gjæren, da lager du starter på vanlig måte og bruker den i brygget ditt?
 
Han karen på telefon skulle vi jo ha sporet opp. :)
Ja, han ringte å spurte om noe på plopp-plopp.com, vi kom i drøs. Var ikke aktiv på forumet og godt voksen. Veldig dumt at den glapp. De gjætet høyt. Borti 40C, og gjæringa over på et par dager. Nordvestlandet en plass. Ikke Voss. Var ikke plaget med infeksjon mente han. Det er jo alkohol så lenge det er fuktig, så det går kanskje lettere godt enn en først skulle tro. Ja ja.
 
Ja bruker den i en vanlig starter. Kan kanskje tyde på at de sterkeste overlever denne tørkingen.
 
Tilbake
Topp