Brusende gjær

Ok, mitt andre og tredje brygg står i karet og gjærer. Obama Honey Ale gikk som en drøm, og har nå på 6 dagen en javn, hyppig aktivitet i gjærlåsen.

Juleølet gikk det ikke så bra med. Da jeg skulle ha i gjæren, en WLP028 Scottish Ale brusa det over da jeg skrudde av korken på gjærrøra.
Mesteparten havna i karet, men endel rant over henda mine på vei dit. Henda var reine og vaska i StarSan men det var ikke gunstig akkurat.
Aktivitet i gjærlåsen etter 10-12 timer, men det blei liksom aldri noe særlig fart.
Fortsatt javn aktivitet på 6 dagen, men bekymra for underpitching og fremmede bakterier.
Det var 4 måneder igjen til holdbarhetsdatoen på gjæren. Kan det ha forårsaka danning av CO2 i gjærrøra?

Noen tanker om dette, og om det går bra til slutt?

PS Har ikke sjekka SG'en da jeg ikke vil rote mer enn nødvendig i karet.

Nøyaktig samma skjedde første gangen jeg brukte fersk gjær... vart godt det ølet og  :skitbra:

Du sier ingenting om OG og antall liter, men uansett: Lag alltid gjærstarter i stedet for å pitche rett i ølet ditt. Faren er at du har brukt for lite gjær, som kan forårsake dårlig utgjæring og usmaker på grunn av uoptimale gjæringsforhold. Øl blir det, men det vil bli mye bedre hvis du lager starter. Bruk kalkulatoren på mrmalty.com f.eks.

Brusende gjærrør er hovedgrunnen til at jeg bruker Wyeast når jeg kan.

Godt å høre det blei øl av det :)

OG var på 1.057sg og det var 23 L av den.
Brukte to rør gjær, med kanskje 10% svinn pga brusinga.

Har bare ikke kommet igang med startere enda, det er på gang :)

Brygga en Belgisk Wit forrige måned. Ingen starter da heller, men den gjæra ned til 1.007sg istedenfor 1.012sg som bruksanvisningen sa.

Men hva kommer den brusinga av, tro?

Det kanskje ikke unormalt med et sånt gjæringsforløp? Javn, rolig aktivitet over lenger tid?

OK, to rør med fersk gjær er ikke så ille. Uansett god praksis å lage startere:)

Vil tro at brusingen skyldes ettergjæring i rørene.

Et fint triks er å slippe ut evt trykk som måtte være i rørene FØR man rister løs gjæren.

Tilbake
Topp