Bruser over

Jeg har hatt to batcher som ser ut til å ha litt vel mye futt. Den føste var en apa på 24L som jeg primet med 128g sukker. Og den andre var en wit som fikk ca samme mengde.

Når jeg åpner disse flaskene bruser de over. Ikke sånn fort men jeg bør få det over i glass innen ett par sekunder ellers så blir det stort sett skum av alt.

Hva kommer dette av? Ølen smaker helt fortreffelig bare jeg får den til å roe seg:)
 
Regner med at de er nedkjølte når du åpner dem ?

noen muligheter:
* infeksjon
* fett / ulumskheter i flasken
* varmt øl .
* ikke ferdig utgjæret når du flasket.
* for mye priming sukker (men128 gr på 24 liter er eksakt deg jeg bruker også ...)
* dårlig utblandet sukker ved flasking (noen flaskerhar fått mer enn andre)
 
Det første som dukker opp i mitt hode er ujevn karbonering. Har du forsøkt å sammenlikne en av de første flaskene fra batchen med en av de siste? Dersom du heller sukkerlaken oppi flaskekaret før du tapper i ølet fra gjæringskaret, så kan det "klistre" seg litt til bunnen av flaskekaret slik at de siste flaskene som blir tappet, får mer sukker i seg enn de første. Jeg har begynt å tilsette sukkerlaken etter at noen liter er tappet over.
 
Jeg hadde samme problem med juleøllen min i fjor. Jeg trodde først den var infisert (mulig den er det også, men isåfall en slitt snill type), men nå antar jeg det er gjæra som kan være problemet. Brukte WLP002, og mistenker at den satte seg godt på bunn før den var helt utgjæra. Og at omstikking til flaske-karet fikk fart i fermenteringa igjen. Men jeg ikke sikkert....
 
Kenneth N skrev:
Jeg hadde samme problem med juleøllen min i fjor. Jeg trodde først den var infisert (mulig den er det også, men isåfall en slitt snill type), men nå antar jeg det er gjæra som kan være problemet. Brukte WLP002, og mistenker at den satte seg godt på bunn før den var helt utgjæra. Og at omstikking til flaske-karet fikk fart i fermenteringa igjen. Men jeg ikke sikkert....

Det høres ikke helt usannsynlig ut. Etter stormgjæringa er ferdig setter jeg alltid ølen i romtemperatur for å sikre at den gjør jobben ferdig og ikke tar en siesta.
 
Ja det kommer fra bunner og bobler oppover og samler skum på toppen av flaska. Men det stopper ikke. Kan det være at jeg blr sette det litt varmere på slutten ? Kan gjæringen ikke være helt ferdig?
 
Ja det kommer fra bunner og bobler oppover og samler skum på toppen av flaska. Men det stopper ikke. Kan det være at jeg blr sette det litt varmere på slutten ? Kan gjæringen ikke være helt ferdig?
 
SAnders skrev:
Bør man røre litt eventuelt vente en stund før tapping?

Jeg rører ikke, men jeg legger slangen fra gjæringskaret i en sirkel slik at jeg får en virvelstrøm i flaskekaret.
 
Tilbake
Topp