Brygg nummer 100!

joques

Dommer
I dag setter jeg mitt brygg nummer 100 siden jeg gikk over til maltbrygging for ca. 3 år siden. Skulle ønske det var noe helt spektakulært som skulle brygges, men det blir en helt vanlig münchener dunkel / bayer. 96 % mïunchenmalt, pluss 4 % pale chocolate malt for farge og ekstra smak.

Når jeg tenker tilbake til mitt aller første maltbrygg (et hveteøl), er det morsomt å se hvor langt utviklingen har gått, både det teoretiske grunnlaget, kvaliteten på ølene og ikke minst investeringer i gadgets, dingser og presentasjon/servering. Blir spennende å se hvordan ståa er om tre nye år :)

Skål!!  :samenvol:
 
Grattis!  :skaal2:

Med den mengden øl du brygger er det bra at jeg av og til raider øleskapene dine :D

Når du så tenker deg om litt, har du noen spesielle målsetninger når det gjelder bryggingen. Altså noe du vil forbedre/forandre, av utstyr eller prosesser?
 
Vel, jeg har jo en pågående målsetning om å finne ut ved erfaring hvilke deler av prosessen som faktisk er nødvendige og hvilke som ikke betyr noe, altså hva som er virkelig og hva som er overtro, og så skjære bort de trinnene som ikke tilfører noe.

Ellers er 2008 året da jeg endelig skal greie å brygge gode belgiskinspirerte øl :)  Neste helg skal jeg brygge en gyllen (normalstyrke) ale med Duvel-gjæren (WY1388), og så skal jeg brygge en Duvel-kloning oppå den gjærkaka. Så har jeg også noen ideer om hvordan jeg skal få til en god dubbel.
 
Har du en "short list" på hvilke aspekter du mener egentlig IKKE påvirker resultatet av bryggingen? Du har en rimelig høy bryggefrekvens, som klarer 100 øl på tre år! Selv har jeg brygget ca. 100 all grain-øl på 10 år. Jeg får skylde på ungene... Håper du har flere gode hjelpere enn bar Eduard! ;)

Gahr
 
Gratulerer med så mange brygg Jokke  :skaal2:

Mitt allgrain brygg nr 50 var forresten den IPA-en du fikk smake sist gang, og da bruke jeg first wort hop metoden for første gang  :beersmiley:
 
Gahr skrev:
Har du en "short list" på hvilke aspekter du mener egentlig IKKE påvirker resultatet av bryggingen?

Hmm. Først og fremst trubseparasjon. I min erfaring har det ingenting å si for hverken klarhet på det ferdige ølet, eller smak. Dvs, i det eksperimentet jeg gjorde, var det en liten nyanseforskjell i smak mellom de to som gjorde at jeg faktisk foretrakk "trub-ølet". Ei heller har det noen innvirkning på holdbarhet. Et år etter bryggedag var begge ølene fortsatt helt fine, ingen forskjell i holdbarhet, og da snakker vi en ganske lett og pysete pale ale uten noe særlig masse humle.

Når det gjelder klarhet, så har jeg et lyst lagerøl i kjøleskapet nå, som jeg gjæret med humlerester og breakmateriale og gønk og drit (alt som gikk igjennom sikten som jeg bruker til å få ut de største klumpene) , og etter halvannen måned (flasket 21. des) er det så krystallklart at jeg ikke kan se forskjell på den og på en kommersiell, filtrert Hansa pils. Jeg har tenkt å legge ut et lite skrytealbum i anledning jubileet, der jeg skal dokumentere dette :)  Mulig jeg får gjort det i kveld, vet ikke helt ennå.

Dekoksjon mener jeg også er helt bortkastet (med mindre man skal brygge med rå, uvalset råfrukt som ris, mais eller hvete). Her har jeg ikke eksperimentert så mye selv, men jeg har lest om en del blindsmak-eksperimenter som slår fast for meg en gang for alle at dekoksjonen ikke tilfører noe som helst av smak. Noen hevder hardnakket at man _må_ bruke dekoksjon i hveteøl for å få riktig munnfølelse, men flere år med hveteølbrygging og blindtester mot kommersielle hveteøl sier meg at dette er det reneste sludder. Det tilfører absolutt ingenting, bortsett fra 2-3 timers slit på bryggedagen...

Dette med å tilsette "en aktiv gjærkultur" synes jeg heller ikke tilfører noe. Jeg gjærer ut starterne mine på magnetrøreren, lar det falle ut, heller av starter"ølet" og tilsetter kun den faste gjæren oppi hovedvørteren. Så på med oksygen, og så plopper det som regel aktivt innen 12-18 timer.

Det er alt jeg kommer på her og nå :)
 
Tilbake
Topp