1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggaren sin skriftetråd - tilgje meg for eg har synda!

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av amatøren, 18 Sep 2015.

1. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, og frist oss ikke inn i ledelse slik at vi blir onde.

RETBergen og Storstad liker dette.
  2. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fader, tilgje mine synder. I dag skylte eg med kaldt vatn berre for å spare 10-15 minuttar. Og kva får eg igjen? Jau, det doble i skjærselden. Uee!

Ølbjørn liker dette.
  3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble det noe forskjell på effektiviteten?

4. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eg har slutta å måle gravity, jamfør tidlegare skrifteinnlegg.

5. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tilgi meg, samvittighet, for jeg har syndet mot mine egne prinsipper. Forleden dag laga jeg en øl med amerikansk humle. Og om noen dager skal jeg tørrhumle selvsamme. Måtte den smake leskende når jeg brenner i den evige ild.

Finn Berger liker dette.
  6. Sløvpeis

Sløvpeis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har i flere tilfeller skylt med kaldt vann, bare fordi jeg enten ikke hadde nok eller var treg med å koke opp skyllevann (glemsk som faen). Fått utallige bøter av bryggepolitiet, men jeg ser aldri ut til å lære ...

amatøren liker dette.
  7. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tilgi meg, for jeg synder når jeg brygger. Jeg har faktisk valgt å ikke bry meg om at vørteren er KLAR etter mesking. WÆÆÆAAU!!!

8. falketind

falketind
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Følger neste alltid ikke oppskriften. Under brygginga blir eg i tvil, og jeg tenker "hvoffor skal jeg gjøre slik som de andre"?? jeg må tilstå at mange ganger føler jeg en sterk trang til å slenge oppi "litt ekstra" så som tjaa, litt meladonin malt skader vel ikke?? også har jeg igjen en neve spesial B, ja,ja, går i dunken det å, og gjær, enda værre: oppskriften sier : Safale 05, så ser jeg i kjøleskapet, og jammen ligger det et glass med gjærslurry her, var det trappistgjær det var? Har glømt å merke. Ja ja, pytt pytt, slenger oppi, så får jeg vaska glasset, og litt av safal'en også. Må jeg levere inn medlemskortet??

Einar Michelsen, Jærbrygg og Mc. liker dette.
  9. Sløvpeis

Sløvpeis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Wow - at du tør. Jeg døper herverd ditt neste øl: "Noe sjit jeg heiv sammen sist helg"

10. Mortenpip

Mortenpip
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

brygget lettøl og effektiviteten ble høyere enn planlagt. etter stormgjæringen var ferdig og det var på tide med tørrhumle hete jeg likså greit i noen liter vann uten å koke det. først.

11. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

FY faen. FYYY FAAAEN! Bare å helle ut.

12. Strandberg

Strandberg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygget en pilsner i slutten av november... Den står fortsatt på gjæringskar @ 2C i garasjen..... Skjerpings.

Jærbrygg, kortulf og Sløvpeis liker dette.
  13. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Husk å måle sg over flere dager for å være sikker på at du har nådd FG.

14. Ølbjørn

Ølbjørn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjære bryggefader. Tilgje mitt jordslege sinn. Med tungt hjarta må eg krype til krossen og vedgå at eg ved fleire høve berre har flytta litt på termomeretet når det synar uriktig mesketemperatur. Akk, sjå forbi mitt samvitslause sinn!!!

amatøren liker dette.
  15. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det der e vel ikke en synd? Bryggefaderen sjøl (her kalt Gahr) har jo uttalt at man flytter rundt op termometeret til man finner temperaturen man skal ha

16. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sjå i nåde til ein stakkar. Meir enn ein gong har eg blanda kokande vatn med springvatn for oppattvæte av turka gjær. Eg veit at skjærsilden er heit, men ølet har vorte smakeleg lell.

amatøren og Ølbjørn liker dette.
  17. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Herren lyse sitt miskunn over meg. Jeg har drukket ipa fra flasken, rett fra kjøl.

Botnen liker dette.
  18. Ølbjørn

Ølbjørn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sanneleg seier eg dykk, mine barn: Vær aktsom og held nytt borte frå falske profetar. Dei vitnar om fred og godt brygg, men kjem med daud smak og DMS!

#58 Ølbjørn, 15 Mar 2017
    Sist redigert: 21 Mar 2017
    amatøren, Ole C og 1Morten liker dette.
  19. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Haha

20. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke et lite ønske om å være hipp og uklar da?

Del denne siden