Brygge cider - eplejuice fra Coop

Denne havnet helt feil. Kan en moderator flytte den til rett plass. Nybegynner i fri flyt her..

Hei! Jeg tester litt ulike eplejuice til cider. I dag fant jeg Coop premium (ikke fra konsentrat og uten informasjon om ødeleggende tilsetninger) og ble nysgjerrig. Finner ikke så mye informasjon og erfaringer. Har noen forsøkt denne juicen? Tar gjerne erfaringer på godt og vondt.
 
Sist redigert:
Er det e-stoffer i den er de pliktig til å oppgi det på produktet. Jeg tror, uansett det ikke vil spille den helt store rollen. Å lage cider av kun juice blir ekstremt tørt, det blir omtrent som riesling.
 
Er det e-stoffer i den er de pliktig til å oppgi det på produktet. Jeg tror, uansett det ikke vil spille den helt store rollen. Å lage cider av kun juice blir ekstremt tørt, det blir omtrent som riesling.
Med mindre du stopper gjæringen når den har passelig sødme. Ellers for du gjærne negativ FG ;)
 
Jeg prøvde dette en gang og det gjæret helt ut og smakte høgg. Tror det blir bedre å stoppe gjæring når du er fornøyd med smak og sødme. Da må du karbonere kunstig på fat selvfølgelig.
 
Jeg prøvde dette en gang og det gjæret helt ut og smakte høgg. Tror det blir bedre å stoppe gjæring når du er fornøyd med smak og sødme. Da må du karbonere kunstig på fat selvfølgelig.
Det jeg gjorde, var å flaske dem med litt høy sødme, etter noen dager så begynte jeg å smake, og når sødmen var passelig (og frusen også, men det var flaks), så puttet jeg flaskene oppi bryggemaskinen og kjørte en pasteurisering. Det funket som en drøm.
 
Jeg prøvde dette en gang og det gjæret helt ut og smakte høgg. Tror det blir bedre å stoppe gjæring når du er fornøyd med smak og sødme. Da må du karbonere kunstig på fat selvfølgelig.
Det gjærer helt ut og smaker egentlig helt greit - men mer som en knastørr lett eplevin enn som cider. Rimelig høyt syreinnhold.
 
Det gjærer helt ut og smaker egentlig helt greit - men mer som en knastørr lett eplevin enn som cider. Rimelig høyt syreinnhold.
Helt enig. Knusktørr og syrlig. Just the way I like it :) sitter med et glass nå faktisk. Er man ute etter kopparbergs eller lignende skjønner jeg det blir en skuffelse hvis man ikke gjør tiltak.
IMG_20230111_8695.jpg
 
Sist redigert:
Takk for spennende tilbakemeldinger. Jeg har nå satt tre ulike kanner a 4 liter. En med Coop Premium, en med Hardanger, og en med en blanding av Aroma og Gravenstein. Etter inspirasjon fra forumet skal jeg både teste å stoppe i tide på en kanne, og ettersøte de to siste. Da blir det vel eple essens og Xylitol i mindre mengder. Da blir både kona og jeg fornøyd (håper jeg)
 
Sist redigert:
Hei.
Hva med å tilsette 10 prosent eplejuice etter gjæring. Drepe gjør først, men hvordan blir det?
 
Hei.
Hva med å tilsette 10 prosent eplejuice etter gjæring. Drepe gjør først, men hvordan blir det?
Hei, det er mulig å ta livet av gjæra, og tilsette juice eller annen søtning i etterkant. Da blir det en still cider. Jeg har ikke utstyr til å tvangskarbonere. Det er next level for meg :) . Blir nok kunstig søtning i denne runden. Forsøker med Xylitol, Splenda, og Eple essens først.
 
Lagde en cider for en stund siden etter tips på fb på ca 75% eldorado eplejuice og 25% cevita ananasjuice. Ettersøtet med en liten dæsj Fun Ananas-saft. Gjæret med Skare kveik og en god dose gjærnæring, klarnet med gelatin. Den var fortsatt knusktørr, men med litt sødme i ettersmaken. Ville ikke ta mer saft da jeg var redd for litt kunstig smak. Er ikke noen ciderdrikker, men enkelt og gøy å prøve. Var vel 2,5 dl saft på 8,5 liter ferdig cider.

OG 1.050 / FG 1.003
 
Hei, det er mulig å ta livet av gjæra, og tilsette juice eller annen søtning i etterkant. Da blir det en still cider. Jeg har ikke utstyr til å tvangskarbonere. Det er next level for meg :) . Blir nok kunstig søtning i denne runden. Forsøker med Xylitol, Splenda, og Eple essens først.
Prøvde dette jeg, drepte gjær og tilsatte eplejuice i ettertid. Kjøpte en 3 liter med Jakobs eplejuice på meny. Karbonerer med CO2. Jeg synes dette ble riktig så godt. Har 20 liter med eplejuice og 20 som ikke er tilsatt noe, tenkte å ta de siste 20 litrene å tilsette ett eller annet bær eller noe. Vi får se
 
Alle tre saftflaskene sammen med juicen ? Hvordan smaker det ? Oppskrift ?
Du ser oppskriften på bildet ;) 21 liter coop juice, 2.25 liter solbærsirup. Begge må selvfølgelig være uten konserveringsmiddel. Gjæres med Mangroves Jack Cider M02 gjær. Gjærnæring (Vinoferm Nutrisal).

Den har verken aroma som eller smak som Kir Royal, men det minner ;)
La den gjære til SG / smaksprøve gir en tørrere sider enn det du vil ha. Tilsett gjærstopper (Campden). Regn ut hvor mye sukker du trenger for å nå den sødmen du vil ha. Jeg liker en FG på 1.008. Overfør til fat med riktig mengde sukker, rist, karboner, server :cool:
 
@KarlOlav fortale meg om god erfaring med følgende enkle oppskrift: 22 liter FirstPrice pærejuice, 250 gram sukker og en spiseskje WLP007. Gjærstopp etter to uker, ettersøtet med 200g sukker.
 
Tilbake
Topp