Brygge dobbelt så mye

ØlBelge

Norbrygg-medlem
Hei,
Oppsettet jeg bruker har nokså lav kapasitet på mesking, men det passer meg stort sett bra med små batcher. Nå ønsker jeg derimot å lage litt mer av en bestemt type øl og funderer på beste måte å gjøre det enklest mulig. Utstyret har ca. dobbelt så stor kapasitet på koking og gjæring så jeg tenker jeg har noen ulike alternativer:

Alternativ 1: Meske, koke og pitche en 1/2 batch dag 1 og så meske og koke 1/2 batch dag 2 og tilsette vørteren til samme gjæringskar. Dette bør gå ganske greit, men det blir dobbelt opp med koking.

Alternativ 2: Meske en 1/2 batch dag 1 og en 1/2 batch dag 2 og så slå sammen og koke alt på en gang. Dette bør også fungere fint, men det medfører at halvparten av vørteren blir stående ca. ett døgn før koking.

Alternativ 3: Gjøre en partial mash der jeg mesker ca. halve volumet og tilsetter ekstrakt+vann til ønsket volum før koking. Prosessmessig den enkleste løsningen, men det betyr at jeg må justere oppskriften for den porsjonen som skal meskes slik at smaken fra spesialmalten blir noenlunde den samme.

Noen som har forslag til hva som fungerer best. Det viktigste er at det ikke må gå ut over kvaliteten på sluttproduktet.
 
Har du to varmekilder eller noe i den duren så kan du jo meske med meskepose i kokekjelen samtidig som du mesker i meskekaret.
På den måten bruker du jo ikke så mye mer tid enn du ellers ville gjort.
Dette krever jo så klart justeringer i oppskrift, og meske-effektiviteten i begge kar vil nok ikke være lik.

Anbefaler å justere oppskrift og måle opp humle etter totalvolumet er mesket slik at du kan justere for uventede avvik i effektivitet og menge. På den måten kan du sørge for riktig bitterhetsnivå.
Dette er rimelig enkelt i mange bryggeprogrammer.
Har selv gjort dette med brewersfriend og har endt opp med rimelig forutsigbare resultater.
 
Jeg hadde vel gått for alternativ 2, men jeg ville ikke hatt store motforestillinger mot å bruke noe tørrmalt, heller. Jeg har latt vørter stå over natta flere ganger. Sørg bare for å ha ordentlig utmesktemperatur og skyllevannstemperatur, og for at du oppbevarer vørteren i bøtter som er godt reingjort og desinfisert.

Du kan jo overveie å lage din egen basismaltekstrakt, også. Mesk en porsjon sterk vørter, og kok den inn litt i tillegg. Sånt kan du oppbevare i kjøleskap en god stund. Evt. kan du fryse det ned.
 
Sist redigert:
Siden ingen andre spør, så gjør jeg det. Hvilke volum snakker vi om her?

Sendt via Tapatalk
 
Kan nok pitche gjæren med en gang og bare tilsette mer vørter på dag to, alternativ to.

ok, så om jeg går for en løsning der jeg pitcher halvparten første dagen og tilsetter mer vørter andre dagen, bør jeg da pitche all gjæren tilsvarende for hele volumet den første dagen, eller kan man pitche mindre gjær en vanlig?
 
Har du to varmekilder eller noe i den duren så kan du jo meske med meskepose i kokekjelen samtidig som du mesker i meskekaret.
På den måten bruker du jo ikke så mye mer tid enn du ellers ville gjort.
Dette krever jo så klart justeringer i oppskrift, og meske-effektiviteten i begge kar vil nok ikke være lik.

Anbefaler å justere oppskrift og måle opp humle etter totalvolumet er mesket slik at du kan justere for uventede avvik i effektivitet og menge. På den måten kan du sørge for riktig bitterhetsnivå.
Dette er rimelig enkelt i mange bryggeprogrammer.
Har selv gjort dette med brewersfriend og har endt opp med rimelig forutsigbare resultater.

Absolutt en mulighet å bruke kokekjelen, men da kan jeg egentlig kjøre hele volumet med meskepose rett i kokekjelen med en gang, egentlig. Ulempen er at jeg aldri har brukt meskepose før.
 
Jeg hadde vel gått for alternativ 2, men jeg ville ikke hatt store motforestillinger mot å bruke noe tørrmalt, heller. Jeg har latt vørter stå over natta flere ganger. Sørg bare for å ha ordentlig utmesktemperatur og skyllevannstemperatur, og for at du oppbevarer vørteren i bøtter som er godt reingjort og desinfisert.

Du kan jo overveie å lage din egen basismaltekstrakt, også. Mesk en porsjon sterk vørter, og kok den inn litt i tillegg. Sånt kan du oppbevare i kjøleskap en god stund. Evt. kan du fryse det ned.

Har også latt vørteren stå over natta et par ganger og det har blitt ok.
 
vi snakker om 15 liter x2
Med 15 liter kan du meske i et gjæringskar som du isolerer med liggeunderlag eller sovepose. Start med litt tjukk mesk og tilsett varmt vann dersom temperaturen synker for mye. En meskepose eller viltpose er vel det eneste som kan være greit å skaffe.

Sendt via Tapatalk
 
ok, så om jeg går for en løsning der jeg pitcher halvparten første dagen og tilsetter mer vørter andre dagen, bør jeg da pitche all gjæren tilsvarende for hele volumet den første dagen, eller kan man pitche mindre gjær en vanlig?

Det skal være nok å pitche for den første delen av batchen. Aldri prøvd selv dog, flere bryggerier gjør dette.
 
Med 15 liter kan du meske i et gjæringskar som du isolerer med liggeunderlag eller sovepose. Start med litt tjukk mesk og tilsett varmt vann dersom temperaturen synker for mye. En meskepose eller viltpose er vel det eneste som kan være greit å skaffe.

Sendt via Tapatalk

Sant nok, kan jo egentlig kjøre en mesk i en hvilken som helst beholder og så helle hele greia over i meskekaret for siling.
Viltpose?
 
Det skal være nok å pitche for den første delen av batchen. Aldri prøvd selv dog, flere bryggerier gjør dette.

Det vil sikkert være avhengig av hvor lang tid det tar før du tilsetter mer vørter? Gjæren rekker kanskje å doble seg i løpet av det første døgnet.
 
Mesk sterkere med mer malt og suppler med DME og vann ut i kokekaret om det er plass. Eller så kan du vanne ut i gjæringskar(ene).
 
Sant nok, kan jo egentlig kjøre en mesk i en hvilken som helst beholder og så helle hele greia over i meskekaret for siling.
Viltpose?
Dersom du heller over i meskekaret for siling er meskepose unødvendig. Dersom du skulle ha helt direkte fra gjæringskaret over i kokekaret trenger du en meskepose til å løfte ut masken med. Type BIAB brygging. Noen bruker viltpose fra xxl eller biltema som meskepose. Men ved å sile i meskekjelen trenger du jo ikke det.

Sendt via Tapatalk
 
Tilbake
Topp