Brygge en APA for første gang. Spørsmål om malt

Har tenkt å forsøke meg på en APA, og tar sikte på å bruke oppskriften i "Bewing Classic Styles". Mr. Jamil Zainasheff forordner bruk av bl.a. Victory-malt. Denne typen finner jeg ikke hos Petit, Stana, Vin & Bar eller Brygg selv.
Er det noen som kan gi tips om erstatnigsmalt, eller er Victory-malt en amerikansk betegnelse på en, for oss, kjent malttype??

Takknemlig for svar :saadoevt:

Amber malt er visst et greit alternativ, ellers skal det gå helt greit å brygge en APA med kun palemalt og litt krystallmalt.

Jeg ser også at anbefalt humle Horizon ikke forekommer i de norske nettbutikker. Er det noen som har et forslag til erstatning her??

Pale malt med fem til ti prosent crystal, cascade over heile fjøla og amerikansk alegjær slår aldri feil :)

gustavf skrev:
Amber malt er visst et greit alternativ, ellers skal det gå helt greit å brygge en APA med kun palemalt og litt krystallmalt.

Amber malt og amber malt, fru Blom. Såvidt jeg vet har ikke Amber Malt fra Thomas Fawcett og f.eks. Castle stort annet til felles enn navnet. Castle sin er nok brukbar. Jeg har også sett Biscuit nevnt som alternativ.

Har aldri prøvd Horizon selv, men har sett Magnum anbefalt som alternativ. Horizon har svært lav cohumulone, som skal bidra til at bitterheten ikke kjennes så bitter per målt IBU. Om du bruker f.eks. Chinook eller Cascade istedenfor, vil du få et langt mer aggressivt humlet øl. Nelson Sauvin er også en veldig snill bitterhumle.

Amarillo er også helt konge til bittering av APA's; relativt lav alfa og veldig smooth bitterhet. Er forøvrig helt rå til aroma og, gjerne sammen med Simcoe.

Tilbake
Topp