Brygge i labb dunk??

Starter en ny tråd, da det var vanskelig å finne noe om dette. (sikkert en grunn)  Ser at der er noen som koker og mesker i slik dunk.

Lurer på å lage selv. Et kar til mesk og et til kok.

Meskekar bør kunne varmereguleres (tanke på stegmesking)
Vurderer også en pumpe for sirkulering av vørter.

Kokekar er Kokekar :p

Isolere begge med liggeunderlag? 

Men hva slags elementer bør brukes...?  Pid?
Pumpe?
Funker dette i det hele tatt?

Er det verdt bryet å bygge slikt?

Er det noe jeg ikke har tenkt på?
 
Dette høres ut som mitt bryggeri, bortsett fra at eg kokar i 36l på gass.
Mesking og HLT er Labb.
Varmeelement er elementet fra en vannkoker. Eg har berre eitt element. Vurderer å montere eit til for å få litt fart på oppvarminga av vatnet. For kontroll på mesketemperaturen brukar eg vannkokar med ein coil med kobberrør og ei lita pumpe. 
Synest eg har fått meg eit grei bryggeri som funkar for meg
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    883,2 KB · Sett: 675
  • image.jpg
    image.jpg
    952,9 KB · Sett: 664
Dette så ikke så dumt ut nei...  Tenkte litt nettopp på det samme. 

Du har da pid for hlt og pid for vannkoker...
 
Her er min LABB meskedunk, med vannkokar-HERMS med PID og ei billig ebay pumpe. Har silbunn frå katla (bryggmaker) og isolasjon frå biltema. Har vel kosta meg ca 1500,- trur eg.
 

Vedlegg

  • stout.jpg
    stout.jpg
    71,4 KB · Sett: 664
Lite plass under silbunn, dvs, ingen plass under silbunn. Risiko for å svi vørter. Sikkert for- og bakdeler med begge måter, men eg valgte denne.
 
Ja, da så. Men da har jeg litt kontroll.
Blir en god handleliste :-D

2x labbdunker (hlt og mesk)
liggeunderlag
1x gryte (kok)
Mange vannkokere (et par til kok, et par til hlt og en til mesk)
5-8m kobberrør 8mm
Filter i meskekar
3x pid
2x pumper sirkulering av vørter og mesk
4x ventiler 2 til mesk 2 til hlt
En del meter slange.
Enda mer kobber til kjøling av vørter.
Masse koblinger til slanger og pumper.
 
Hei. Jeg bruker også labbdunk som meskekar.

Jeg har silbunn, gjennomføring og kran fra bryggmaker (katla). I tillegg har jeg en stor meskepose fra bryggselv. Det er kanskje overflødig med tanke på selve meskingen men det gjør det lett å få malten ut av karet etterpå.

Har ikke pumpe, temperaturstyring m.m. men isolert dunken med liggeunderlag fra Gsport og mesker som no sparge eller batch sparge. Tilfreds med det enkelte i det.
 
Om jeg først gikk for tre kjelers bryggeri med full pakke stasj, tror jeg jammen jeg hadde gått for skikkelige kjeler også.

--
 
HLT i plast burde vel funke som svensksnus det. Litt verre å rengjøre en meskedunk i plast enn en stålkjele men billig er det jo. Kan kjøpe ny ganske mange ganger for samme prisen da.... ;)
 
Hans Einar skrev:
Om jeg først gikk for tre kjelers bryggeri med full pakke stasj, tror jeg jammen jeg hadde gått for skikkelige kjeler også.

--
Det er ofte et kostnadsspørsmål. To labbdunker koster litt mindre enn to rustfrie kjeler.
Bruk noen kroner på koblinger. Disse kan brukes videre den dagen man går for kjeler.
 
Hvorfor ikke få tak i en eller to varmtvannsberedere på fyllinga, lån seg en vinkelsliper og en hullsag. Slå sammen et stativ av treverk. Like billig som labbdunker og da har man rustfritt og varmebestandig.
 
det er helt sant.. tankene mine svaier litt i de fleste retninger... og vvs er også vurdert.... må nok opp på fyllinga og se på greie størrelser... :)


MEN, hva med rengjøringen av en slik "ny" vvs.... hvordan bør den renses før den tas i bruk...
 
TerjeR skrev:
Dette høres ut som mitt bryggeri, bortsett fra at eg kokar i 36l på gass.
Mesking og HLT er Labb.
Varmeelement er elementet fra en vannkoker. Eg har berre eitt element. Vurderer å montere eit til for å få litt fart på oppvarminga av vatnet. For kontroll på mesketemperaturen brukar eg vannkokar med ein coil med kobberrør og ei lita pumpe.  
Synest eg har fått meg eit grei bryggeri som funkar for meg

SølveB skrev:
Her er min LABB meskedunk, med vannkokar-HERMS med PID og ei billig ebay pumpe. Har silbunn frå katla (bryggmaker) og isolasjon frå Biltema. Har vel kosta meg ca 1500,- trur eg.

Har dere noen linker/handlelister til utstyret deres? Tilgangen på Labb-dunker er stor så hadde vært gøy og oppgradert utstyret sitt med noe lignende av dere.
 
Stenumgard skrev:
TerjeR skrev:
Dette høres ut som mitt bryggeri, bortsett fra at eg kokar i 36l på gass.
Mesking og HLT er Labb.
Varmeelement er elementet fra en vannkoker. Eg har berre eitt element. Vurderer å montere eit til for å få litt fart på oppvarminga av vatnet. For kontroll på mesketemperaturen brukar eg vannkokar med ein coil med kobberrør og ei lita pumpe.  
Synest eg har fått meg eit grei bryggeri som funkar for meg

SølveB skrev:
Her er min LABB meskedunk, med vannkokar-HERMS med PID og ei billig ebay pumpe. Har silbunn frå katla (bryggmaker) og isolasjon frå Biltema. Har vel kosta meg ca 1500,- trur eg.

Har dere noen linker/handlelister til utstyret deres? Tilgangen på Labb-dunker er stor så hadde vært gøy og oppgradert utstyret sitt med noe lignende av dere.

Tilgang til Labb-dunker er stor? Jeg skulle hatt noen slike, men Felleskjøpet har de ikke lenger. Har du kanskje andre plasser du får de fra?
 
Her er mitt labb-bryggeri. Funker helt fint. Kokekjelen er RF da.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18910.0.html
 
Miguel skrev:
Her er mitt labb-bryggeri. Funker helt fint. Kokekjelen er RF da.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18910.0.html

Dette er en løsning jeg også har sett for meg etterhvert. Kokekjele i rustfritt/induksjonsvennlig, med da HLT og meskekjele fra Labb eller fra Nopla.no. Det er greit å få spart en 4-5000 kroner ved å ikke velge rustfrie kjeler over hele fjøla. Ser du ikke kjører elementer i kjelen, men heller induksjonsplate under. Tok du et valg her? Isåfall, hva gjorde at du gikk bort fra idèen om elementer?
 
Mats Ø. skrev:
Miguel skrev:
Her er mitt labb-bryggeri. Funker helt fint. Kokekjelen er RF da.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18910.0.html



Dette er en løsning jeg også har sett for meg etterhvert. Kokekjele i rustfritt/induksjonsvennlig, med da HLT og meskekjele fra Labb eller fra Nopla.no. Det er greit å få spart en 4-5000 kroner ved å ikke velge rustfrie kjeler over hele fjøla. Ser du ikke kjører elementer i kjelen, men heller induksjonsplate under. Tok du et valg her? Isåfall, hva gjorde at du gikk bort fra idèen om elementer?

Hva mener du nå? Om hvorfor jeg ikke har elementer i kokekjelen? Kokekjelen og induksjonsplata er noe jeg har eid en stund før jeg bestemte meg for labb i tillegg.
 
Tilbake
Topp