Brygge med store mengder mais

Hei.
Jeg har sannsynligvis utviklet en eller annen form for intoleranse for kornprodukter (doh!!), og kan for tiden ikke drikke øl (dobbelt-doh!!!). Nå begynner jeg å få skikkelig lyst på en øl, og det blir jo ikke bedre av at jeg fortsatt brygger og dermed blir øl-lageret større og større. Nå har jeg lurt litt på om jeg kanskje kan brygge en magevennlig øl med store mengder mais eller ris. Tenkte da å bruke mesteparten mais/ris i mesken, men ha i noe pils- eller palemalt for å få konvertert stivelsen til sukker. Hvor stor andel mais eller ris kan jeg ha og fortsatt få til konverteringen? Funker det med f.eks. 80% mais og 20% pilsmalt? En annen ting er jo hvordan dette kommer til å smake. Sannsynligvis crap, men om jeg kunne fått til noe corona-aktig (ja jeg vet!) ville det vært bedre enn vann en fredagskveld. Noen som har noen erfaring eller tanker rundt dette?
 
Har du prøvd clarity ferm, det sies at den skal ta vekk gluten om det er det som er problemet.
Tror ikke du greier å konvertere mer enn ca 40 % ris/mais om du ikke får tak i 6 row bygg den har litt mere power.
Jeg bruker ca 35-38% i min corona og det begynner å gå sakte med prosessen der.
 
Takker for svar. Det er ikke gluten som er problemet, men noen karbohydrater som finnes bl.a. i korn. Så da utgår Clarity ferm som quick-fix. Har du lyst til å dele Corona-oppskriften din Brede?
 
Takker for svar. Det er ikke gluten som er problemet, men noen karbohydrater som finnes bl.a. i korn. Så da utgår Clarity ferm som quick-fix. Har du lyst til å dele Corona-oppskriften din Brede?
 
Har du prøvd clarity ferm, det sies at den skal ta vekk gluten om det er det som er problemet.
Tror ikke du greier å konvertere mer enn ca 40 % ris/mais om du ikke får tak i 6 row bygg den har litt mere power.
Jeg bruker ca 35-38% i min corona og det begynner å gå sakte med prosessen der.
Har du testa med byggskall ? Oss har fått gode resultater med det i eit 100% kveite øl.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Takker for svar. Det er ikke gluten som er problemet, men noen karbohydrater som finnes bl.a. i korn. Så da utgår Clarity ferm som quick-fix. Har du lyst til å dele Corona-oppskriften din Brede?

Post Boil Volume: 65,52 l
Batch Size (fermenter): 60,00 l
Bottling Volume: 57,00 l
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 5,8 EBC
Estimated IBU: 18,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Est Mash Efficiency: 84,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
11,11 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 1 -
8,89 ml Lactic Acid (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
8,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 3 66,7 %
2,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 4 16,7 %
2,00 kg Rice, Flaked (2,0 EBC) Grain 5 16,7 %
16,66 g Hallertau Magnum [14,00 %] - First Wort Hop 6 12,0 IBUs
13,33 g Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 30,0 m Hop 7 6,3 IBUs
4,0 pkg Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35,4 Yeast 8 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 12,00 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 50,00 l of water at 58,0 C 55,0 C 30 min
Saccharification Heat to 64,0 C over 15 min 64,0 C 70 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 37,88 l water at 75,6 C
Notes:
 
Jeg sitter å sipper på en "classic american ligt lager" nå! Den er brygga med 50% malt, resten ris og mais. noe tørr. Men ok. Tror det er på max av utvanning av malt, mesken bestod ikke jod testen, dvs. ble ikke gul men ga det en sjanse. Havnet ned i 1.008 , god utgjæring . Det er mulig å få øl med 50% malt, men jeg kommer ikke til å brygge øl med så lite malt flere ganger.. Blir litt tynt og syrlig,,
 
Tar denne opp igjen. Har ennå noen flasker igjen av pilsen som er brygget på 50% malt 25% av hver med ris og Corn, samt saaz humle. Drakk to flasker igår kveld og jeg må si den er blitt bedre etter å ha stått en stund lagret, mye av syrligheten er vekk, ølet er lyst og klart og egentlig helt ok! Så absolutt et alternativ til Glutenfritt (med brewers clarex enzym).
Har gjort en ny batch med Mais,ris og denne gang med ca. 60 % Maris Otter 2-Row og litt Carapils for fylde. Denne varianten er humlet med Tettnang og tørrhumlet med Nelson Savin. Blir spennende.
 
Kult. Jeg har en pils/hvete/mais-øl som ble ferdig gjære for en ukes tid siden. Den har en syrlighet ved seg som jeg ikke helt liker. Da lar jeg den stå en stund og så får vi se hva som skjer med den.
 
Tilbake
Topp