Brygge-nyttårsforsetter 2022

Må vel få kommi igang med brygging i ny leilighet, antar jeg. Etter flytting har jeg ikke lenger mulighet til øl på tapp, og det å gå tilbake til flasker kjennes ikke så fristende, men tappekraner blir det ikke før jeg bygger om kjøkkenet, og skal jeg vente så lenge med å brygge kommer jeg til å rustne helt, så jeg får vel bite tenna sammen og fylle noen kasser etter hvert.
 
Håper jeg får fortsatt får tid til ølbrygging til tross for familieforøkelse. Det blir kanskje ikke 20 batcher i 2022, men er det bare til eget konsum skal det gå fint.

Holder på med en furtebu i garasjen som jeg skal ha som bryggeri. Får litt mer plass da, så skal ha et gjæringsskap til. Jeg har aldri vært lei meg for at et fat har gått tomt, å nå skal alle 20 litersbatcher splittes. Enten ulik gjær eller tørrhumle/tilsettinger.

Ellers håper jeg at jeg får tid til å kose meg mer på bryggedagen. I år har det bare vært stress.
 
Hoppy new year, ja!

To ting som.må.skje i år: Få til innendørs brygging og å brygge noe som ikke er et sett... (Gjorde jo i og for seg det ved et uhell på det så langt siste brygget mitt da jeg glemte aromahumlen i en 'Søstrene Hoffmann' fra Holmentoppen - det ble en svært god Kölsch det og)
 
Jeg bør heller ikke kjøpe annet enn råvarer, godt tips
Og så skal jeg jobbe med forsyningssikkerheten. Det burde ikke være nødvendig for en hjemmebrygger å kaste bort penger på industripils fordi det ikke finnes god hjemmebrygget i huset!

Godt nytt år!
 
Vet ikke helt om jeg har noen forsetter... har det meste, brygger jevnt og har alltid et rikholdig utvalg i ølkjelleren.. Skal jeg trekke frem noe som står høyt på blokka så blir det vel å utforske tjekkiske ølstiler mere..
Ja, å prøve å få til en god tsjekker er på lista mi, også. Og da skal jeg faktisk gi dekoksjon en sjanse, også - egentlig mot bedre vitende ... nåja, mot bedre tro, da. Det må vel kunne regnes som et forsett? (Jeg har gjort det noen ganger tidligere, og synes det egentlig er ganske hyggelig. Får litt sånn Madam Mim-følelse: Boble, boble, lille brygg:). Men bryggedagen blir jo ikke kortere av det, da.)
 
Godt nytt bryggeår

I år skal eg prøva meg på å brygga opp eit godt lager med pils / lys lager nå medan springvatnet er kaldt nok til å få kjølt ned vørteren innan akseptable tidsrammer.

Var i fjor haust med kona til lom og omvisning på Lom bryggeri. Fekk der smaka på eit øl som heiter vinternatt, som eg syns var ganske godt. Det er eit julaøl / winter warmer som er lett krydra med urter og som gav eit hint av jegermeister. Viss du er av typen som grøssar med tanken på jeger så er nok ikkje dette ølet for deg, men eg likte det. Kunne godt tenkt å brygga noko liknande denne våren..

Og så håpar eg at eg i år skal få brygga plenklypparølet mitt FØR sommaren tek til.. dei to siste års har det blitt brygga godt utpå hausten ein gong..

«Bryggeloftet» mitt i garasjen ber vel preg av å vera i beste fall midlertidige løysingar og eg skulle gjerne sett at eg hadde fått lagt inn ein liten innsats for å få det litt kjekkare å vera der og.. men så har vel og fokuset mitt i hobbyen vore på sjølvgjort og ikkje rustfrie flater og bling over alt..
 
Blir Tysk hele året - fra Weizen til Swart. Og ellers må jeg beherske meg og ikke kjøpe annet enn malt og humle. Etter sommeren blir det tur til Bamberg. Nics

Her er det noe oppskrifter fra Weyermann (fra eposten jeg fik fra Axel Jany):

There are currently 19 Weyermann(R) beers and 7 Bamberger Hofbräu beers uploaded, if I counted correctly.
https://www.weyermann.de/en-gb/pilot-brewery/#weyermann-beer

For your interest in German lagers, you will find the following link of interest:
https://www.weyermann.de/en-gb/pilot-brewery/#bamberger-hofbraeu
 
Jeg har lyst til å utførske hjemmebrygging i rettning "gårdsbrygging" fremfor å fortsette med "nedskalert industribrygging". Brygge mer råøl, bruke mer gårdsgjær, lære meg hva jeg kan få til innen de begrensingene huset mitt og vannet mitt gir. Brygge enkelt, manuelt og med glede.

Ikke helt ølrelatert, men jeg vil lære meg litt om ysting. Min første ost modner, og er nesten klar til å nytes nå:)
 
Her er det noe oppskrifter fra Weyermann (fra eposten jeg fik fra Axel Jany):

There are currently 19 Weyermann(R) beers and 7 Bamberger Hofbräu beers uploaded, if I counted correctly.
https://www.weyermann.de/en-gb/pilot-brewery/#weyermann-beer

For your interest in German lagers, you will find the following link of interest:
https://www.weyermann.de/en-gb/pilot-brewery/#bamberger-hofbraeu
Interessante lenker. Takk.

Du finner selvfølgelig litt på forumet også.
Altbier
Kölsch
Pils
Münchner Helles
Münchner Dunkel
Weissbier og litt til
Weizenbock
Bock
 
Jeg har så langt i "bryggekarrieren" brukt lite tørrgjær, så i 2022 er ett av målene å teste ut en del forskjellige tørre varianter. Først ut er Lallemand sin New England gjær. Så blir det en pils med Fermentis w-34/70. Et øl med US-05 blir det og garantert, også tenkte jeg forsøke Fermentis T-58 i en Wit.

I 2021 brygget jeg to stykk NEIPA. Den første ble helt grei. Den siste er det et halvt fat igjen av som nå går i sluket. I 2022 må det også være et mål om å igjen brygge et solid humleøl jeg er ordentlig fornøyd med. Første forsøk til kommende helg!
 
Jeg må prøve å brygge mer av det jeg virkelig liker, omtrent siden jeg startet opp i 2018 har det gått alt for mye i å prøve nye stiler, ny gjær, ny humle, ny malt osv...

Jeg er vel også der at jeg er fornøyd med oppsettet, men jeg går bestandig tom for de ølene og oppskriftene som jeg er mest glad i. Tenker alltid at jeg får skviiiiist inn en ny testbatch av noe nytt med noe nytt, men så sitter man der da, med 20 liter meh og drømmer om en glemt tid.

Spesielt med lager går jeg på den smellen, 2 måneder går jo fort og jeg drikker jo ikke så mye... Ffffffsssssss sa fatet og sorgen er stor. Greit nok, de fleste ølene jeg nå vet er en gjenganger kom fra en av disse testrundene, men nå får det være nok. Så ja jeg må rulle inn på testing og rulle ut flere fat av det der går mest av :)
 
Jeg må prøve å brygge mer av det jeg virkelig liker, omtrent siden jeg startet opp i 2018 har det gått alt for mye i å prøve nye stiler, ny gjær, ny humle, ny malt osv...

Jeg er vel også der at jeg er fornøyd med oppsettet, men jeg går bestandig tom for de ølene og oppskriftene som jeg er mest glad i. Tenker alltid at jeg får skviiiiist inn en ny testbatch av noe nytt med noe nytt, men så sitter man der da, med 20 liter meh og drømmer om en glemt tid.

Spesielt med lager går jeg på den smellen, 2 måneder går jo fort og jeg drikker jo ikke så mye... Ffffffsssssss sa fatet og sorgen er stor. Greit nok, de fleste ølene jeg nå vet er en gjenganger kom fra en av disse testrundene, men nå får det være nok. Så ja jeg må rulle inn på testing og rulle ut flere fat av det der går mest av :)

Kjenner meg igjen som nybegynner. Jeg er fortsatt i testfasen. Utfra det jeg har erfart skal Saison, Golden Ale, Cream Ale og Gose med frukt/ bær etterhvert i jevn rotasjon.

Hvor jeg fortsatt må knekke koden:
Belgisk Blonde, Mørk sterkt belgisk og IPA som jeg ikke helt har fått slik jeg vil ha den.

Det jeg neppe brygger igjen er:
Kölsch, Kantucky Common, Burton Ale.

Nå står første pils og Altbier til modning. Håper å få laget noe engelsk i løpet av året Bitter, ESB eller IPA. Om 9. April passer skal jeg muligens hjelpe Birger Eriksen med å senke Blücher med en Imperial Kaffestout. I såfall passer det å brygge en Pale Ale i forkant.

Er jo så mye godt å teste. :D Men ser jo et mønster i hva jeg liker best, lyst og ikke for sterkt.
 
Tilbake
Topp