Bryggedebutantens ettertanker

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Da står det snaut 20 liter "Saison in the sun" nede på gjestebadet hvor varmekabelene er satt til 17 grader med en temperatursensor utenpå bøtta. Den delen som kommer nå har jeg jo gjort før men da fra ekstrakt, dette føles annerledes, ja!

Jeg fulgte oppskriften fra Holmentoppen så nøyaktig jeg klarte, så får jeg se etterhvert hvilke snarveier og lurerier jeg kan få til.

Noen refleksjoner,

Begynte med kokeplaten på et lite bord og et lite avlastingsbord ved siden av. Fant etterhvert ut at jeg trengte mer plass til å gjøre av ting, så jeg hentet et større hagebord for avlastning, i etterpåklokspapens klare lys ser jeg jo at jeg burde forstått det med en gang at det første (ca 1x1 meter) bordet var for lite.

Hadde et dørslag i bunn av kjelen - vet ikke om det hadde noe å si, men jeg så at den var litt svidd i bunnen da jeg kjøpte den (brukt) Ikke antydning til sviing nå.

Jeg brukte både sqeeze og sparge på posen etter meskingen. Hadde samme erfaring som med eplepressing, etterhvert kom det mindre og mindre ut og det ble mindre og mindre smak i det. Ikke noen bittersmak å spore, så jeg regner med at kaninene, unnskyld, tanninene holdt seg der de skulle.

Jeg kokte inn litt mer enn jeg skulle ha gjort, så jeg endte med ca 19 liter hvor gravitasjonstesten sa 1060, jeg skulle i følge oppskriften hatt ca 22l på 1057. Bør jeg koke opp en liter vann, kjøle til ca 20 og sette det til så raskt som mulig, eller kan jeg like gjerne justere når jeg lager sukkerlake til karboneringen?

Det som er litt skummelt, er at jeg fikk for høy temperatur et par ganger under meskingen. Må huske til neste gang hvor effektiv en kraftig induksjonsplate er. Har dette gått galt, er det vel lite å gjøre med det nå, det finner jeg ut av i løpet av den neste drøye uken...

Men, når jeg først fikk kontroll på det, fungerte systemet med trekk utenpå gryta (laget av et gammelt elektrisk varmeteppe) veldig bra. Jeg klarer jo ikke å holde meg unna og sjekket temperaturen til stadighet, den lå dønn på 66 så lenge jeg ikke fant på noe tull... (tenker jeg snart lager meg en temperaturlogger til som jeg kan sette utenpå gryta, så kan den ligge og logge hele tiden, må bare teste litt for å finne ut hvordan den temperature er sammenliknet med den inne i gryta)

Det ble ufattelig mye gruffelure i bunnen av gjæringsspannet da jeg satt det til gjæring en halvtimes tid etter at jeg hadde overført, ca opp til 5 liters merket. Jeg regner med at det feller seg bedre til gjæringen er ferdig. Vet ikke om jeg skulle ventet litt lengere før jeg overførte til spannet eller om det var noe annet lurt jeg skulle gjort. Fikk et tips i oppskriften om å tappe de første tre literene på flasker og så la dem bunnfelle en stund før jeg overførte dem til gjæringskaret. Så der - og på noen andre prøver jeg tok ut - at løsningen ble klar og fin etterhvert - det av den som var over bunnfallet...

Kjølespiralen var utrolig effektiv, men det var jo rimelig varmt det som kom ut først ja... Sto i hagen og brygget, heldigvis lå ikke utløpet borti blomsterbedet... Fikk lagt det på et av de mest mosegrodde stedene på plenen...

Slang noe meskrester bort under fuglematerene, så får vi se om det er noe interessant - er kanskje fare for at det er litt for lite annet enn fiber igjen der, men får se hva de sier...

Da er det bare å vaske, rydde og finne en oppskrift på knekkebrød...

(Og neste helg skal det bli en runde Lervig Lucky Jack...)
 
Sist redigert:
Du kan gjerne vente med å ”vannet ut” ølet. Men jeg tror nok jeg ville gjort det. 1.060 høres ikke så mye ut, men BE-134 kommer til å gjære langt ned mot 1.000 – og da blir det sterkt.
 
Jeg skal jo i alle fall blande med sukkerlake for karbonering når jeg skal flaske, så om jeg lager den i en drøy liter vann så gjør jo det bare ting enklere, så om ikke gjæren får noe problemer av en litt høyere OG, tar jeg hånd om det da. (Selv om dette er mitt første brygg, har jeg gjæret noen ekstraktbrygg før. Jeg pleier å stikke om ølet til et nytt kar før jeg flasker det (gjorde det ikke første gangen hvilket førte til en del frustrasjon og bannskap med flaskefyller som gikk tett..) Når jeg stikker om heller jeg først sukkerlaken i det nye karet, så lar jeg slangen jeg overfører ølet med hele tiden ha åpningen under overflaten av sukkerlaken, dermed blir det minimal luftinnblanding.)
 
Jeg skal jo i alle fall blande med sukkerlake for karbonering når jeg skal flaske, så om jeg lager den i en drøy liter vann så gjør jo det bare ting enklere, så om ikke gjæren får noe problemer av en litt høyere OG, tar jeg hånd om det da. (Selv om dette er mitt første brygg, har jeg gjæret noen ekstraktbrygg før. Jeg pleier å stikke om ølet til et nytt kar før jeg flasker det (gjorde det ikke første gangen hvilket førte til en del frustrasjon og bannskap med flaskefyller som gikk tett..) Når jeg stikker om heller jeg først sukkerlaken i det nye karet, så lar jeg slangen jeg overfører ølet med hele tiden ha åpningen under overflaten av sukkerlaken, dermed blir det minimal luftinnblanding.)
Er en god plan det, jeg er hysterisk, men Saison har jo lite humle og det lille som kommer til er sikkert bra for den lille gjæringen som skjer under karbonering. Tut å kjør :)
 
Det ble ufattelig mye gruffelure i bunnen av gjæringsspannet da jeg satt det til gjæring en halvtimes tid etter at jeg hadde overført, ca opp til 5 liters merket. Jeg regner med at det feller seg bedre til gjæringen er ferdig. Vet ikke om jeg skulle ventet litt lengere før jeg overførte til spannet eller om det var noe annet lurt jeg skulle gjort. Fikk et tips i oppskriften om å tappe de første tre literene på flasker og så la dem bunnfelle en stund før jeg overførte dem til gjæringskaret. Så der - og på noen andre prøver jeg tok ut - at løsningen ble klar og fin etterhvert - det av den som var over bunnfallet...
Hvor lenge lot du det stå å bunnfelle før du overførte, og brukte du whirlfloc eller tilsvarende? Om kranen på kjelen er lavt plassert kan det kanskje hjelpe å vinkle kjelen før bunnfelling, tappe sakte eller lage en god "whirlpool" med en sleiv dyppet i starsan etter nedkjøling for å muligens samle bunnfallet i midten av kjelen.

Selv har jeg ikke krane på kjelen, men med bare ~12 liter etter kok går det å helle over. Da kan jeg helle av bare den klare vørteren, men av og til om jeg ikke har tid å vente eller det bunnfeller dårlig heller jeg over en del av det letteste bunnfallet også med vilje :) På lyse øl som denne saison du har brygget blir det som regel mindre enn de 10% bunnfall jeg planlegger for, og dermed kun klar vørter i gjæringskar.
 
@MortenSickel Jeg lar kjelen stå minimum 1 time etter nedkjøling, før jeg overfører til gjærspannet. Tar ikke med det som er i bunnen av kjelen. Jeg har derfor ca 3,5 liter "svinn", eller trub som det kalles. Dette kan kompenseres for i oppskriften. Vær klar over at når det står i oppskriften "25 liter", så er det volumet i kjelen etter kok, ikke det du får i gjærspannet. Bryggedagen din gikk jo bra! Lykke til videre :)
 
Jeg satt til protofloc ca 10 minutter før kokingen var ferdig, men jeg overførte til gjæringskaret fra kran nederst på kjelen med en gang temperaturen var lav nok, så der var jeg nok for kjapp - da vet jeg det.

Ja, jeg hadde en super bryggedag - gleder meg allerede til neste!
 
Da står det snaut 20 liter "Saison in the sun" nede på gjestebadet hvor varmekabelene er satt til 17 grader med en temperatursensor utenpå bøtta. Den delen som kommer nå har jeg jo gjort før men da fra ekstrakt, dette føles annerledes, ja!

Jeg fulgte oppskriften fra Holmentoppen så nøyaktig jeg klarte, så får jeg se etterhvert hvilke snarveier og lurerier jeg kan få til.

Noen refleksjoner,

Begynte med kokeplaten på et lite bord og et lite avlastingsbord ved siden av. Fant etterhvert ut at jeg trengte mer plass til å gjøre av ting, så jeg hentet et større hagebord for avlastning, i etterpåklokspapens klare lys ser jeg jo at jeg burde forstått det med en gang at det første (ca 1x1 meter) bordet var for lite.

Hadde et dørslag i bunn av kjelen - vet ikke om det hadde noe å si, men jeg så at den var litt svidd i bunnen da jeg kjøpte den (brukt) Ikke antydning til sviing nå.

Jeg brukte både sqeeze og sparge på posen etter meskingen. Hadde samme erfaring som med eplepressing, etterhvert kom det mindre og mindre ut og det ble mindre og mindre smak i det. Ikke noen bittersmak å spore, så jeg regner med at kaninene, unnskyld, tanninene holdt seg der de skulle.

Jeg kokte inn litt mer enn jeg skulle ha gjort, så jeg endte med ca 19 liter hvor gravitasjonstesten sa 1060, jeg skulle i følge oppskriften hatt ca 22l på 1057. Bør jeg koke opp en liter vann, kjøle til ca 20 og sette det til så raskt som mulig, eller kan jeg like gjerne justere når jeg lager sukkerlake til karboneringen?

Det som er litt skummelt, er at jeg fikk for høy temperatur et par ganger under meskingen. Må huske til neste gang hvor effektiv en kraftig induksjonsplate er. Har dette gått galt, er det vel lite å gjøre med det nå, det finner jeg ut av i løpet av den neste drøye uken...

Men, når jeg først fikk kontroll på det, fungerte systemet med trekk utenpå gryta (laget av et gammelt elektrisk varmeteppe) veldig bra. Jeg klarer jo ikke å holde meg unna og sjekket temperaturen til stadighet, den lå dønn på 66 så lenge jeg ikke fant på noe tull... (tenker jeg snart lager meg en temperaturlogger til som jeg kan sette utenpå gryta, så kan den ligge og logge hele tiden, må bare teste litt for å finne ut hvordan den temperature er sammenliknet med den inne i gryta)

Det ble ufattelig mye gruffelure i bunnen av gjæringsspannet da jeg satt det til gjæring en halvtimes tid etter at jeg hadde overført, ca opp til 5 liters merket. Jeg regner med at det feller seg bedre til gjæringen er ferdig. Vet ikke om jeg skulle ventet litt lengere før jeg overførte til spannet eller om det var noe annet lurt jeg skulle gjort. Fikk et tips i oppskriften om å tappe de første tre literene på flasker og så la dem bunnfelle en stund før jeg overførte dem til gjæringskaret. Så der - og på noen andre prøver jeg tok ut - at løsningen ble klar og fin etterhvert - det av den som var over bunnfallet...

Kjølespiralen var utrolig effektiv, men det var jo rimelig varmt det som kom ut først ja... Sto i hagen og brygget, heldigvis lå ikke utløpet borti blomsterbedet... Fikk lagt det på et av de mest mosegrodde stedene på plenen...

Slang noe meskrester bort under fuglematerene, så får vi se om det er noe interessant - er kanskje fare for at det er litt for lite annet enn fiber igjen der, men får se hva de sier...

Da er det bare å vaske, rydde og finne en oppskrift på knekkebrød...

(Og neste helg skal det bli en runde Lervig Lucky Jack...)
BE-134 eter dekstriner, så om du har hatt for høy temperatur, spiller ikke det noen rolle for gjærbarheta. Og det blir ikke neo pingleøl, dette.1.057 til 0,998 gir deg opp mot 8% ABV. så for himlens skyld; vann ut:)! 1.060 gir deg 8,3.

Med induksjonsplate skal det noe til å klare å svi mesken. Jeg har klart det, men det er forbannet vanskelig
 
Jo takk, jeg har beregnet potensielt alkoholinnhold i den så det skal definitivt tynnes ut %-) - det blir en god slump vann i karboneringssukkerlaken...

Hyggelig med BE-134s dekstrinapetitt, i så måte er jo det en genial begynnergjær - eventuelt en gjær å bruke når man begynner med noe nytt utstyr - skal definitivt være mer forsiktig med effekten på plata neste gang...

Jeg vet ikke hvordan det hadde skjedd, men jeg kjøpte kjelen og platen brukt fra en fyr - alt var i god stand, bortsett fra noe som virket rimelig fastbrent i bunn av kjelen, kan jo være han har brukt den på gass eller noe også. - men det var ikke noe ikke litt stålull kunne ordne på.
 
Jo takk, jeg har beregnet potensielt alkoholinnhold i den så det skal definitivt tynnes ut %-) - det blir en god slump vann i karboneringssukkerlaken...

Hyggelig med BE-134s dekstrinapetitt, i så måte er jo det en genial begynnergjær - eventuelt en gjær å bruke når man begynner med noe nytt utstyr - skal definitivt være mer forsiktig med effekten på plata neste gang...

Jeg vet ikke hvordan det hadde skjedd, men jeg kjøpte kjelen og platen brukt fra en fyr - alt var i god stand, bortsett fra noe som virket rimelig fastbrent i bunn av kjelen, kan jo være han har brukt den på gass eller noe også. - men det var ikke noe ikke litt stålull kunne ordne på.
Du skal helst ikke bruke stålull, du ødelegger den oksidhinna som gjør rustfritt stål rustfritt. En god ide er å passivere stålet i kjelen - eller i alle fall bunnen. Da bygger du opp igjen den omtalte hinna, og har atter en rustfri kjele. Det er veldig enkelt. Alt du trenger er sitronsyre.

Info: https://modernbrewhouse.com/wiki/Passivation

Bare pass på at du vasker alt som kommer i kontakt med den gjæren, veldig omhyggelig. Fenomenet krysskontaminasjon kan ellers gi deg ubehagelige opplevelser. Forestill deg at neste brygg settes med Windsor, som gir en utgjæringsprosent på 60% - men så sniker det seg inn en liten koloni 134'ere. Big surprise når du får over 100%:).

Forresten - sjøl om du kanskje veit det - skal du være forberedt på at det tar tid for de flittige små belgierne å gjøre jobben ferdig. De er jo ikke fornøyd før hvert eneste dekstrinmolekyl er brutt ned til glukose og spist opp. Det klukker og klukker i gjærlåsen - og det må det få lov til.
 
Sist redigert:
et av ekstraktbryggene jeg har bak meg er et begisk saison med liknende gjær, så jeg kjenner litt til oppførselen ;-) Fikk til en grundig utkastelsesprosess etter at brygget ble flasket.
 
Første gang jeg brygget "dette" ølet fikk jeg en OG/FG på 1.060/1.006 og 7,3%
Ikke no galt i det. Om du ønsker å vanne ut er det ditt valg
 
Så.satt man da der med noen kg mask... Jeg så det kunne brukes til dyrefor, men dyret her i huset var ikke enig.
20210417_202907~2.jpg

Da ble det istedet knekkebrød og brød bakt med mask.
20210419_110148~2.jpg
Det skal definitivt gjentaes, om enn det allermeste (forhåpentligvis) blir til glede for lokale fulger og rådyr...
 
Screenshot_2021-04-19 Bryggetank - Grafana.png
Temperaturen har steget en grad (blå linje, fra 17 til 18 grader) siden jeg satt det til gjæring i går ved totiden og voldsom aktivitet i gjærlåsen selv om ølet ikke prøver å rømme (ennå i hvert fall...)
Rød linje: Temperaturen i luften på badet saisonen står.
Grønn linje, en pils jeg har til gjæring med en inkbirdstyrt varmeplate (Et mangrove jack pils kit med kölch gjær, så det blir kanskje mer av en pilsch)
Gul linje:temperaturen i rommet pilsen står.

(Har noen hjemmelagde sensorer som dytter data inn i en database, plottet er laget med noe som heter grafana)
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 51118
Temperaturen har steget en grad (blå linje, fra 17 til 18 grader) siden jeg satt det til gjæring i går ved totiden og voldsom aktivitet i gjærlåsen selv om ølet ikke prøver å rømme (ennå i hvert fall...)
Rød linje: Temperaturen i luften på badet saisonen står.
Grønn linje, en pils jeg har til gjæring med en inkbirdstyrt varmeplate (Et mangrove jack pils kit med kölch gjær, så det blir kanskje mer av en pilsch)
Gul linje:temperaturen i rommet pilsen står.

(Har noen hjemmelagde sensorer som dytter data inn i en database, plottet er laget med noe som heter grafana)
Siden du har litt kompetanse på sånt; hva med en sensor som registrerer når gjærskummet er like oppunder lokket til gjæringskaret:)? Jeg hadde en artig vaskejobb i går, etter at det siste brygget mitt - en altbier, som jeg mente å huske besatt et rolig gemytt - hadde jobba seg opp og ut i løpet av natta. Sånt skjer alltid mens du sover, så du måtte selvfølgelig koble sensoren til ei vekkerklokke.
 
Det hadde vært en interessant sensor å bygge - har faktisk et par ideer til hvordan det kunne ha vært gjort - problemet er at begge forutsetter mer stasj i gjæringsbøtta og det vil vi vel ikke ha?

Vi har gjennom tidene kjøpt mye kjøtt direkte fra bønder.Et par av dem har levert i "Gildekasser" - store fine tette næringsmiddelgraderte og lettvaskbare plastkasser. God plass til et gjæringskar og mesteparten av innholdet flyttet ut av karet oppi en av dem ;-)

(Googlet for å prøve å finne et bilde av kassene og fikk som første treff en artikkel fra 2010 hvor Gilde var rimelig klare på at de ville ha kassene sine tilbake igjen... - vel vi fikk aldri noen returinstruksjon med dem...)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp