Bryggekjele ønskes kjøpt!

Se der ja.. flotte greier! Jeg har kontaktet selger og den er fortsatt til salgs.

Ser ut som den er i aluminium. Er dette noe problem??  :biersmile:
 
Jeg ville ikke vært redd for å bruke en alu-kjele til koking. Så lenge du ikke pusser bort det beskyttende oksideringslaget etter hver gang så skal det gå helt fint. Bare sjekk at det funker på komfyren din, den må ikke være av type 'induksjon'. Hvis du ikke får det til å koke så lett, spander så en grilltenner på deg, disse fåes til 100 kr på ICA Maxi og Clas Ohlson. Søk evt på 'grilltenner' på forumet (fra forumets hovedside).
 
Jepp! Undersøker hvor raskt oppkokingen går først på den platetoppen jeg har.. Men investerer sikkert i en slik tenner!

Hva er det egentlig som kan skje hvis man "pusser" bort dette oksideringslaget og får det i seg? Er det snakk om alvorlige sykdommer, eller "mildere" symptomer som sjuttu?  :biersmile:
 
kkristiansen skrev:
Jepp! Undersøker hvor raskt oppkokingen går først på den platetoppen jeg har.. Men investerer sikkert i en slik tenner!

Hva er det egentlig som kan skje hvis man "pusser" bort dette oksideringslaget og får det i seg? Er det snakk om alvorlige sykdommer, eller "mildere" symptomer som sjuttu?  :biersmile:

Pusser du bort oksydlaget forsvinner det vel med vaskevannet.
Det er oksydlaget som beskytter aluminiumnen og gjør den holdbar, og vanskelig å fx. sveise, dette laget må da bort men kommer fort tilbake igjen, så det er ikke praktisk mulig å holde kjelen fri for AlO2 belegg og aluminium finnes dermed tilnermet ikke i ren form i naturen. (På Napoleons tid var det så skjeldent at det var mer verd enn gull) 
Koker du fx. rabarbra i aluminiumskjeler blir den blank og fin og da spiser du blanding av rabarbra og AlO2 utan at jeg har hørt noen bli skadet av det, men det har vert mye diskutert og hva det har endt med vet jeg ikke.
 
Mener å ha lest at stoffene vørteren trekker ut av den blanke alugryta kan føre til styggdom som f.eks alzheimer.
Kan ikke vise til noen kilde, så ta det med en klype salt. Men legger du bort gryteskrubben er du uansett safe.

Man får jo alzheimer-tendenser etter en del glass hjemmebrygg og det er ikke alltid like lett å huske hvor mange glass man fikk i seg, men det er i allefall bedre å ikke huske antallet enn å vite at man har skvulpet ut alle sammen hvis man får parkinson-symtomer..
 
ok, Tellef. Da får vi ha den gryta på hytta. Der er det tillat med alzhimer :) så kan vi sette noen brygg i løpet av ferien og lagre i jordkjelleren :)

Har uansett bestillt den 9 gallon stainless steel gryta fra homebrewhousecom.
 
Høres ut som en god plan  ;D
Du kommer nok ikke til å angre på kjøpet av den gryta du fant "over there", knakende flott var den i allefall!

Tunet inn det nye oppsettet på 50L hefe weisen i går, så nå er alt klart til vi skal brygge sommerøl på man/tirs.
 
Vi har ei slik gryte, og den er helt glimrende, med et et unntak: Den fungerer ikke på induksjon (har prøvd den på 3 koketopper, og den fungerer bare på en av dem).
 
gustavf skrev:
Vi har ei slik gryte, og den er helt glimrende, med et et unntak: Den fungerer ikke på induksjon (har prøvd den på 3 koketopper, og den fungerer bare på en av dem).
Var også intelligent og  kjøpte en induksjonsplate for at det skulle gå noe fortere men oppdaga at stålkasserollen jeg hadde var med 3 lags laminert bunn dvs et aluminiumslag i midten så den bråka bare og varma ikke.  Satte så på en slik billig tynnbunnet hyttekjele og den fungerer som bare f....  Hørt om billig og bra?
 
Idag kom gryta fra homebrewhouse.com. Meget pen!! tester den på oppkok nå, med isolering med et ullteppe rundt og over lokket! etter ca 90 min nærmer den seg 80 grader! startet da kokingen med kaldt vann fra springen. Kan man egentlig bruke varmt vann fra springen, eller er det anbefalt med kaldt (friskere)?
det største elementet på platetoppen (ceramic) er på 2300 w.
Noen som har noe oppdatert info om hvor man får tak i disse grilltennerene? tror jeg kjøper en slik uansett siden det tar litt tid med kun å bruke platetopp..
Gryta ser i hvert fall grisepen ut! Gleder meg til å brygge  :biersmile:
 
I en [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1146.0.html]annen tråd[/iurl] står det noe om vannkvaliteten fra en varmtvannsbereder.

Grilltennere fåes fortsatt hos Clas Ohlson, Ica Maxi og stortsett alle steder som selger grill, som Jernia mm. De skal ikke koste noe særlig mer enn 100 kroner per stykk.
 
Tilbake
Topp