Bryggekonkurranse Bjorleik 2022

Har blitt veldig glad i Lallemand Abbaye - og syns den har en snill fenolproduksjon i utgangspunktet, iaf ved litt lavere temperaturer. Så skal teste å kjøre kun denne.
 
Hm, ble nysgjerrig på denne ølstilen. Det er plassert i køen. :cool:

På papiret ser det veldig godt ut. Jeg er ganske sikker på at det må brukes en fruktig/fenolsk belgisk gjær, helst en mild type. Idéen om å ”vanne” den ut er ikke dum. Jeg gjør det med Bière de Garde. 1:2 forhold mellom Abbaye og Kølschghær. Sjokomalt virker dristig. Kan ikke tro at det passer i dette ølet.

Ser man på gen-kartet til Suregork, ligger de belgiske gjærene spredt godt utover. Virker nesten som de kommer fra alle kanter. 515 kan meget vel være i slekt med britiske gjær. Kanskje Asterix og hans tapre Gallere hadde med seg noe etter møtet med britene i den klassiske fortellingen?
Det må være noe med/i lufta i Belgia. Med en gang noe havner der, blir det belgisk og helt ulikt hvordan det var i opphavslandet:). Så belgisk gjær må det være - sjøl om vi nok gjerne kan spe ut det belgiske litt i denne ølstilen. Antwerpen-gjæren har kanskje ikke vært lenge nok i Belgia ennå til å ha blitt 100% belgifisert?
 
Selv om BPA ofte blir synonymt med DK. Tror vi at Jef Van Den Steen vil kåre den beste DK klonen til vinner?

Oppgaven er som sagt definert av Jef Van Den Steen og har Norbrygg har ikke en typedefinisjon for dette ølet.
Og referanseøl er også angitt av Jef.

På denne konkurransen må dere være kreative.

Synes derfor Tre Damer som i følge Austmann er en BPA, er relevant for tråden.

Innlegg i tråden 'Austmann - Tre gamle damer?' https://forum.norbrygg.no/threads/austmann-tre-gamle-damer.26625/post-271902
 
Selv om BPA ofte blir synonymt med DK. Tror vi at Jef Van Den Steen vil kåre den beste DK klonen til vinner?



Synes derfor Tre Damer som i følge Austmann er en BPA, er relevant for tråden.

Innlegg i tråden 'Austmann - Tre gamle damer?' https://forum.norbrygg.no/threads/austmann-tre-gamle-damer.26625/post-271902
Sikkert grei den der. Krystallmaltet til Fawcett er 70 EBC om jeg ikke husker feil.

Har gir råd om å vaske gjæringsutstyret med kaustisk soda. Det ville jeg ikke gjøre.
 
Etter at Sparkling ale ble mislykket, har jeg kanskje behov for likevel å brygge litt lettdrikkelig med lav ABV. Vurderer derfor å kaste med inn her. Men ser ingen grunn til å prøve å kopiere De Koninck det er det andre her som kommer til å klare mye bedre enn meg.

Har sett på en litt mer "kreativ" variant.
Engelsk grist, amerikansk humle og Duvel-gjæren WB-06 som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til. Vurderer fortsatt om jeg skal kjøre en all-out sitrus-variant. Med Citra, korianderfrø og sitronskall.

Foreløpig står jeg med denne oppskriften, men er veldig i tenkeboksen her.
 
Jeg fristet til å kjøre en variant med 20% melano og resten pils for å se hvordan den malten oppfører seg
Eller blir det for mye?
 
Jeg fristet til å kjøre en variant med 20% melano og resten pils for å se hvordan den malten oppfører seg
Eller blir det for mye?
Tror dette kommer an på melanomaltet. Med Best (du handler vel hos BS?) synes jeg det blir mer enn nok sødme med bare 5%. Men med aromaticmaltet deres, som smaker nesten likt, bare med mye mindre sødme, så kan det vel gå …
 
Jeg tror ikke BS har aromatic malt, men mulig jeg handler fra strømmen så får jeg prøvd den der Imperial gjæra Finn skryter så av

Hvis jeg i det hele tatt skal brygge en belgisk Pale ale da
 
Jeg tror ikke BS har aromatic malt, men mulig jeg handler fra strømmen så får jeg prøvd den der Imperial gjæra Finn skryter så av

Hvis jeg i det hele tatt skal brygge en belgisk Pale ale da
 
Aromatic er litt vanskelig å få begrep på synes jeg. Virker som det varier litt fra land til land og malteri til malteri. Biscuit, victory, abbey og melano er nevnt som erstattere.

Edit: Eller blander jeg med Amber? o_O
 
Caramel Aromatic er vel ikke det samme, men et karamelmalt
Mulig du har rett i det … Jeg har laget te på mye av maltet til BS, og også sammenlignet caramel aromatic mot melanoididin samtidig. Jeg syntes da at disse to var svært like. Samme intense maltkarakter, litt karamell men aromaticmaltet var betydelig mindre søtt enn melanoidinmaltet.
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke BS har aromatic malt, men mulig jeg handler fra strømmen så får jeg prøvd den der Imperial gjæra Finn skryter så av

Hvis jeg i det hele tatt skal brygge en belgisk Pale ale da
- og ikke bare jeg:). Absolutt en god ide - og så kan du få deg en hyggelig ølbryggesladder om du tar turen dit.

Men vl du spare deg turen, trur jeg dette er det alternativet om er næremst av det BS har: https://oslo.bryggselv.no/bestmalz/101644/best-melanoidin-malt-70-ebc--27-lovibond
Aromatic er litt vanskelig å få begrep på synes jeg. Virker som det varier litt fra land til land og malteri til malteri. Biscuit, victory, abbey og melano er nevnt som erstattere.

Edit: Eller blander jeg med Amber? o_O
Skulle akkurat til å skrive noe lignende. Det er ulike prosesser ute og går her, og jeg er veldig usikker på hva som egentlig kommer nærmest belgisk aromatic, som jeg går ut fra Castle sitt representerer. Jeg har brukt Simpson's aromatic, som er tørka i en kiln, og som jeg trur er en slags hybrid mellom røsta og caramalt. Litt spesielt. Og så heiv jeg oppi en god dose med kjeksmaltet deres, Heritage. ooops, feil, det heter Imperial.(Heritage er et mørkere caramalt.) Litt usikker på den samla effekten av oppskrifta mi, skal nok gjennom et par runder med endringer før den lander , trur jeg.

edit: Castle's aromatic er også kiln-tørka, ser jeg, men mørkere enn Simpson's. Alle disse malttnypene er mer eller mindre i grenselandet til basismalt, og du kan bruke ganske mye av dem. (Fawcetts amber er et unntak. Det er mørkere enn annet amber, og ganske kraftig i smaken. Etter min mening, i alle fall.)
 
Sist redigert:
Ny i gamet her, men mulig jeg henger meg på denne. Det er jo alltid interessant med en vurdering (slakt).
Hvor tett innpå innsending tenker dere denne bør brygges?
Den har jo lite humle og skal være lettdrikkelig, så den har vel bare godt av lengst mulig kjølig lagring?
Lurer også på om all ristingen i posten garantert vil tilføre usmaker, hvis jeg ikke tapper oksygenfritt?
Her er det kanskje også en fordel at øltypen ikke har mye humle?
 
Diskusjonen om fylling av flaske tok av, så jeg fant ut at den måtte flyttes til egen tråd. Så skjedde noe som jeg ikke skjønner, og den nye tråden forsvant - og med den alle innleggene. Beklager. Jeg lager en ny tråd på temaet, for dem som måtte være interessert i det. Her.
 
Sist redigert:
Hadde kun 5,5 kg, men det var vel egentlig en varslet katastrofe, for jeg så at sømmen på posen var slitt i forkant.
Jeg er jo egentlig en stor tilhenger av Murphys lov, men denne gangen hadde jeg ingen ekstra pose på lager,
så kunne ikke annet en å ta sjansen. Nå har jeg bestilt meg 2 stk., så jeg alltid har en ekstra på lager.
Det endte heldigvis bra etter mye svette og brennende hender. Posen røk når jeg skylte
over silen, så jeg fikk snudd posen på skrå slik at den hele delen vendte ned.
Fikk også tatt opp det meste av mesken som ramlet ut på bordet og i vørteren :D

Diskusjonen om fylling av flaske tok av, så jeg fant ut at den måtte flyttes til egen tråd. Så skjedde noe som jeg ikke skjønner, og den nye tråden forsvant - og med den alle innleggene. Beklager. Jeg lager en ny tråd på temaet, for dem som måtte være interessert i det. Her.
Greit nok at du slettet det, så forblir tabbene mine en hemmelighet blant en mindre krets.
 
Jeg er litt nysgjerrig på hva slags taktikk dere rutinerte konkurranse-bryggere benytter. Spesielt når beveger seg ut i litt ukjent terreng.
Hvis man for eksempel er usikker på valg av gjær (slik jeg leser mange er her), så antar jeg at det kunne være interessant å dele opp en større batch i egne kar med ulike typer gjær. Ser for meg at dette kan være mulig å gjennomføre når det gjelder humle også, ved å koke mindre batcher vørter adskilt. Eventuelt kan man jo ta den mer "kjedelige" varianten, å gjenta hele byggeprosessen, men nå med forbedringer..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp