Nei. Såvidt jeg har skjønt smakes det ikke blindt der, samtidig som mine 12liters batcher er for små.Du vil være med på Publikumsfavoritt du.
Nei. Såvidt jeg har skjønt smakes det ikke blindt der, samtidig som mine 12liters batcher er for små.Du vil være med på Publikumsfavoritt du.
Nei, sånn tenker jeg aldri. Det gode utgangspunktet er det du sier; å spørre seg sjøl hva det er du har lyst på. Men da synes jeg det er fruktbart å tenke i typer, fordi da veit jeg noe om hva slags oppskrift og prosess som skaper det jeg har lyst på. Dét er en veldig god grunn til å gjøre seg godt kjent med typene. Og boka til Zainasheff (og Palmer), Brewing Classic Styles, er ei god innføring, fordi den forteller deg både hvilke krav stilen stiller og hvordan du skal oppfylle dem. (Jeg har visst reklamert så mye for den boka at jeg snart kan kreve provisjon.) Å bare lese definisjonene er ganske håpløst.Nå jeg brygger tenker jeg ikke; å denne blir så typeriktig, dette er en vinner (for sansyligheten er vel ikke så stor at akuratt det øllet du står der å brygger vinner uansett). Da er det bedre å brygge no du har lyst på. Man brygger jo ikke bare en liter uansett. Jeg mener mesteparten jo stående i ditt skap, kjeller, bod, etc.
PF er show, og mange slags faktorer kan være avgjørende. Du vinner nok ikke med et dårlig øl, men så råder tilfeldighetene. Jeg har vunnet en sånn en gang, og trur bestemt at hatten min var avgjørende.Nei. Såvidt jeg har skjønt smakes det ikke blindt der, samtidig som mine 12liters batcher er for små.
Vi har åpenbart helt ulike synspunkter på hvor låst i formen konkurranser skal være og helt ulike tilnærminger til ølbrygging. Vi får være enige om å være uenige.All som har deltatt i konkurranser har nok opplevd det der. Dommere trenger trening for å bli gode, og mange får for lite av det. Og sjølsagt er det alltid et element av subjektivitet. Likevel; stort sett har jeg hatt gode opplevelser med kvaliteten på tilbakemeldingene. Det dommerne ser etter, er ting som er relativt greie å avgjøre dersom man er trenet. Er dommerne trenet, er objektivitet - kanskje er det bedre å snakke om saklige vurderinger? - ingen umulighet. Så jeg vil anbefale folk å delta. Det er nyttig, etter min mening.
Jeg er ærlig talt lite opptatt av originalitet. Det meste av det jeg har smakt som er prega av det, synes jeg har vært triste greier. Jeg er opptatt av godt øl, og det er totalt uinteressant for meg om det er originalt eller ikke. Godt håndverk er det som er viktig. Sjølsagt kan det komme noe god ut av å prøve noe nytt - men jeg opplever ikke at status quo er noen ulykke når jeg drikker en god tysk pils eller en vellykka engelsk bitter.
Det der er jo litt artig. Jeg tok jo en pallplass i samme mesterskap, uten hatt, men med et øl som i en konkurranse om typeriktighet ble bedømt å være en hårsbredd over rottegift. Det er altså et potensielt veldig stort sprang mellom de to konkurranseformene, og jeg kan vel ikke akkurat skryte på meg at jeg sto i baris og delte ut gratis ponnyridning for å sanke poeng heller, selv om jeg hadde en slags plakat.PF er show, og mange slags faktorer kan være avgjørende. Du vinner nok ikke med et dårlig øl, men så råder tilfeldighetene. Jeg har vunnet en sånn en gang, og trur bestemt at hatten min var avgjørende.
Nei, sjølsagt ikke. Men siden vi snakker om brygging for konkurranser (eller ikke brygging for konkurranser) i denne tråden, vil jeg gjerne si noe om hvordan det å skaffe seg et godt og nært forhold til typedefinisjonene - ja, nærmest det å bli litt glad i dem - gir deg et verktøy som du kan bruke, om du vil. Jeg har mye glede av dem når jeg brygger, og av alle bøkene i bokhylla mi er Brewing Classic Styles den klart mest lefsete. Og skal du delta i konkurranser må du kjenne typene - om ikke annet så for å klare å melde på ølet ditt i riktig klasse.Det der er jo litt artig. Jeg tok jo en pallplass i samme mesterskap, uten hatt, men med et øl som i en konkurranse om typeriktighet ble bedømt å være en hårsbredd over rottegift. Det er altså et potensielt veldig stort sprang mellom de to konkurranseformene, og jeg kan vel ikke akkurat skryte på meg at jeg sto i baris og delte ut gratis ponnyridning for å sanke poeng heller, selv om jeg hadde en slags plakat.
Når det kommer til typene og utgangspunkt for å lage oppskrifter har vi diskutert det før i et par tråder, og la meg bare oppsummere for nye lesere at Finns tilnærming ikke er den eneste mulige når man skal komponere et øl.
Sånn har jeg alltid tenkt også. Jeg mener at det er bedre å bruke en gjennomprøvd oppskrift, som kanskje er mange tiår gammel og laget av kommersielle bryggere med mye erfaring. Hvorfor skal jeg tro at jeg kan lage noe bedre enn det? Dårlige oppskrifter lever ikke lenge, de forsvinner av seg selv.Jeg har ikke helt fot for den romantiske tilnærminga til oppskriftmekking.
Den PF-konkurransen jeg vant, vant jeg med en Vestkyst, brygga 100% etter originaloppskrifta til Espen Lothe. Og hvis noen synes det var tvilsomt, kan de jo tenke på at han antakelig var rimelig sterkt inspirert - direkte eller indirekte - av Pliny The Elder (ølet, altså, ikke den romerske statsmannen). Så i bunnen der ligger Vinnie Cilurzo fra bryggeriet Russian River. Og om jeg ikke husker feil, blei det ølet slik det blei gjennom et uhell.Sånn har jeg alltid tenkt også. Jeg mener at det er bedre å bruke en gjennomprøvd oppskrift, som kanskje er mange tiår gammel og laget av kommersielle bryggere med mye erfaring. Hvorfor skal jeg tro at jeg kan lage noe bedre enn det? Dårlige oppskrifter lever ikke lenge, de forsvinner av seg selv.
Det er egentlig det samme med matoppskrifter, jeg tror ikke jeg kan lage en bedre oppskrift enn en kokk som har erfaring og kunnskap i å sette sammen smaker. Små forandringer ja, men jeg har respekt for en god oppskrift og holder meg stort sett til den.
Tror faktisk at mange av de oppskriftene jeg kommer tilbake til opprinnelig kommer fra BCS-boka, men det er så lenge siden jeg begynte å bruke dem, så jeg er ikke sikker lenger.
Det er jo en veldig grei tilnærming til brygging, og ikke minst en ganske vanlig en, tror jeg. Såvidt jeg veit er det ingenting som selger bedre til hjemmebryggere enn oppskriftsbøker. Selv syns jeg det å lese oppskrifter er minst like kjedelig som å se maling tørke, så de bøkene der kan selges i mint condition når jeg pakker sammen bryggeutstyret mitt for godt, men det er jo det fine med både hjemmebrygging og matlaging, at det er fritt fram for folk å gjøre som de lyster.Sånn har jeg alltid tenkt også. Jeg mener at det er bedre å bruke en gjennomprøvd oppskrift, som kanskje er mange tiår gammel og laget av kommersielle bryggere med mye erfaring. Hvorfor skal jeg tro at jeg kan lage noe bedre enn det? Dårlige oppskrifter lever ikke lenge, de forsvinner av seg selv.
Blir ikke det litt som å lese notene til et musikkstykke? Det er ikke nødvendigvis kjedelig hvis du kan oversette notene til musikk i hodet, og på samme måte er det mulig å oversette ei oppskrift til forestillinga om et øl. Det må du jo faktisk kunne gjøre når du lager ei oppskrift, uansett hva slags syn på å lage oppskrifter du har.Det er jo en veldig grei tilnærming til brygging, og ikke minst en ganske vanlig en, tror jeg. Såvidt jeg veit er det ingenting som selger bedre til hjemmebryggere enn oppskriftsbøker. Selv syns jeg det å lese oppskrifter er minst like kjedelig som å se maling tørke, så de bøkene der kan selges i mint condition når jeg pakker sammen bryggeutstyret mitt for godt, men det er jo det fine med både hjemmebrygging og matlaging, at det er fritt fram for folk å gjøre som de lyster.
Råvarekunnskap er viktig. Det er helt avgjørende, syns jeg, men det finner jeg ikke i oppskriftssamlingene. Bøker om råvarer, derimot, syns jeg er veldig spennende å lese, og en del av bøkene med oppskrifter har en del av det, ofte som en slags innledning før de begynner med side opp og side ned med oppskrifter, og der mister jeg interessen.Til sjuende og siste er det snakk om hvorvidt råvarekunnskap er viktig - og jeg mener vel at det er nokså udiskutabelt at det er det.
Det er jeg helt enig i.det er jo det fine med både hjemmebrygging og matlaging, at det er fritt fram for folk å gjøre som de lyster.
BCS gir mye innsikt i hva råvarene bidrar med. Det samme gjelder oppskriftboka til Gordon Strong, Modern Homebrew Recipes. Av en eller annen grunn liker jeg BCS bedre, men begge er gode på å diskutere og begrunne oppskriftene. Jeg synes beskrivelsen "side opp og side ned med oppskrifter" - sånt hadde nok ikke jeg heller funnet veldig spennende - passer dårlig på akkurat dem. Designing Great Beers blei litt for teoretisk for meg den gangen jeg som ganske ny brygger prøvde å lese den - så den står veldig blank og fin i hylla. Men jeg skulle kanskje gi den en ny sjanse. Den er jo også bygd opp rundt klassiske stiler.Råvarekunnskap er viktig. Det er helt avgjørende, syns jeg, men det finner jeg ikke i oppskriftssamlingene. Bøker om råvarer, derimot, syns jeg er veldig spennende å lese, og en del av bøkene med oppskrifter har en del av det, ofte som en slags innledning før de begynner med side opp og side ned med oppskrifter, og der mister jeg interessen.
Kanskje det er derfor jeg syns Designing great beers er en langt mer spennende bok enn Brewing classic styles? Eller kanskje det er noe annet, det er lenge sia jeg leste de bøkene nå.
Kanskje ikke helt overraskende er radical brewing min favorittbryggebok.BCS gir mye innsikt i hva råvarene bidrar med. Det samme gjelder oppskriftboka til Gordon Strong, Modern Homebrew Recipes. Av en eller annen grunn liker jeg BCS bedre, men begge er gode på å diskutere og begrunne oppskriftene. Jeg synes beskrivelsen "side opp og side ned med oppskrifter" - sånt hadde nok ikke jeg heller funnet veldig spennende - passer dårlig på akkurat dem. Designing Great Beers blei litt for teoretisk for meg den gangen jeg som ganske ny brygger prøvde å lese den - så den står veldig blank og fin i hylla. Men jeg skulle kanskje gi den en ny sjanse. Den er jo også bygd opp rundt klassiske stiler.
BCS og MHR er jo ikke bøker du setter deg ned og leser fra perm til perm. De er oppslagsbøker/referanseverker og lærebøker for meg.
For dem med et mer lekent forhold til oppskriftsbygging er kanskje Randy Moshers Radical Brewing den rette. Det er også ei veldig god bok. Den er av det slaget jeg kan lese på senga som underholdning.
Da fikk du meg til å begynne på Ray Daniels' Designing Great Beers igjen. Jeg skjønner hvorfor jeg ga den opp som fersk brygger, men nå skal det bli artig å se på den.Kanskje ikke helt overraskende er radical brewing min favorittbryggebok.
Ja, vi er voldsomt off topic, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger før. Jeg ville bare ha nevnt også i denne tråden at det var en uenighet om tilnærming til rammeverket, og jaggu ramla vi ikke utpå enda en gang.Da fikk du meg til å begynne på Ray Daniels' Designing Great Beers igjen. Jeg skjønner hvorfor jeg ga den opp som fersk brygger, men nå skal det bli artig å se på den.
Som sagt, så er stilene en bærebjelke i disposisjonen av boka. Synet hans på stilene kan jeg helhjerta slutte meg til. To sentrale sitater :
- The more carefully you define what you want in a beer, the more you can tailor the recipe and the brewing process to achieve those ends. One of the greatest tools you can use to help define a beer is established style descriptions. (s.9)
- While styles are important, they are not the be-all and end-all of brewing (s.10)
Daniels sier forresten under "Acknowledgments" at den han har aller mest å takke for, er Randy Mosher. Og Mosher, ikke uventa ut fra at han ser på brygginga som en kunst, sier han har et litt mer problematisk forhold til stilene. Men likevel " ..., I like to use the basic style as a springboard, a starting point for brewing beers that go beyond style and shine as unique personal expressions." (s.188 i Radical Brewing) Og når du leser boka, blir det egentlig tydelig at stilene er et grunnlag du ikke kommer utenom. Han bruker dem for det de er verdt, for å si det sånn.
Jeg synes det er ganske artig å se hvordan ulike syn på brygginga speiler ulike grunnsyn som dreier seg om veldig mye mer enn brygging. For meg framstår det å ha det som et mål å brygge kunstverk som "shine as unique personal expressions" som et uttrykk for kjernen i romantikken - og jeg definerer meg som anti-romantiker. Jeg vil brygge godt øl. Punktum. Og det skal avgjort ikke forurenses med avtrykk av personligheta mi! (Det betyr ikke at jeg misliker Randy Mosher, jeg er bare uenig med ham. Og det er veldig mye å lære av boka hans, og det er få jeg så gjerne hører på intervjuer med. Fyren har greie på det han snakker om.)
Er vi veldig off topic med denne diskusjonen?
Jeg mener nei - dette har med motivasjon for både brygginga og for å delta i konkurranser å gjøre.
Skal innrømme at jeg lett sklir ut. Men motivasjon for å delta i konkurranser er vel et tema som er innafor her? Og det poenget jeg prøver å få fram, er at det er mye å hente på å gjøre seg fortrolig med hvordan man brygger innafor en stil, uansett om man ser på brygginga som kunst eller som reint håndverk.Ja, vi er voldsomt off topic, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger før. Jeg ville bare ha nevnt også i denne tråden at det var en uenighet om tilnærming til rammeverket, og jaggu ramla vi ikke utpå enda en gang.