Bryggertabber

Om du koker humlen i 60 eller 90 minutter har veldig lite /Ingenting å si for IBU.

Lager du Juleøl med lagermalt. Og bare koker i 60 minutter kontra 90 minutter, så kan det bety at du får vell mye DMS ( Dimetylsulfid) i ølet

Brygget Halvor IBA i går. Kom sent igang. Ble fornøyd med OG på 1070. Men i de sene nattetimer glemte jeg å tilsette muscavado-sukkeret. Jeg brygget settet som er i salg hos Bryggselv. Noen som vet sukkerets funksjon, og hva jeg kan forvente meg av ølet?

Muscovado er ett brunt sukker som bidrar med økt alkoholkonsentrasjon og farge.
I større mengder vil det også bidra med smak.

Men, uansett, er det ikke for sent å tilsette sukkeret.
Kok det sammen med vann, kjøl ned og tilsett i gjæringskaret.

Takk for svar.
Vil det fungere selv om gjæring har pågått i 1 døgn? Og vil den tykke sukkerlaken klare å blande seg med all vørteren?

Det vil ikke nok ikke være noe problem, bare fordel sukkerlaken litt rundt i karet.
Hvis du har gjæret i en pet-dunk (betterbottle) så ser du hvor mye bevegelse det er i vesken de første dagene under stormgjæringen.

kanonen skrev:
Når jeg setter i gang oppkoket, ser jeg at temperaturmåleren min viser 106 grader. Den viser med andre ord 6 grader feil, noe som betyr at jeg ikke har fått særlig bra utbytte fra meskingen.
Trodde jeg mesket på 65 grader, men om feilmarginen også var 6 grader der, så...jah!

Viser nok ikke 6°C feil. Kokepunktet øker pga sukkeret i vørteren.

Jeg vil tro kokende vørter er over hundre grader. Kalibrer instrumentet på henholdsvis kokende vann og isvann :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Eirik Furenes skrev:
Brygget Halvor IBA i går. Kom sent igang. Ble fornøyd med OG på 1070. Men i de sene nattetimer glemte jeg å tilsette muscavado-sukkeret. Jeg brygget settet som er i salg hos Bryggselv. Noen som vet sukkerets funksjon, og hva jeg kan forvente meg av ølet?
Muscovado sukkeret gir et fint rom preg som er karakteristisk i Halvor IBA. Som flere fortalte deg,  kok det opp med like deler vann og sukker og tilsett i gjæringskaret. Var ikke største tabben heldigvis :)

Aleksander_B skrev:
Eirik Furenes skrev:
Muscovado sukkeret gir et fint rom preg som er karakteristisk i Halvor IBA. Som flere fortalte deg,  kok det opp med like deler vann og sukker og tilsett i gjæringskaret. Var ikke største tabben heldigvis :)

Forøvrig er det brukt demerarasukker i den nye versjonene av Halvor... Settene inneholder vel fortsatt muscovado. Begge deler funker bra.

Da var min første tabbe gjort.. Å stole på FANTAST- steketermometer til 59 kroner fra IKEA når jeg skal meske.

Det sitter nå på pulten og viser pene 79 grader, er visst varmt i Bergen ikveld...

OdinB skrev:
Da var min første tabbe gjort.. Å stole på FANTAST- steketermometer til 59 kroner fra IKEA når jeg skal meske.

Det sitter nå på pulten og viser pene 79 grader, er visst varmt i Bergen ikveld...

Dette skjer meg til stadighet. Det som skjer meg, er at det kommer fukt i proben. En løsning som en smarting her på forumet kom med, er å sette ovnen på 100 grader og putte proben inni. Etter en stund vil fuktet fordampe, og tempen viser 100 grader igjen.

Jørn Hammerud skrev:
Dette skjer meg til stadighet. Det som skjer meg, er at det kommer fukt i proben. En løsning som en smarting her på forumet kom med, er å sette ovnen på 100 grader og putte proben inni. Etter en stund vil fuktet fordampe, og tempen viser 100 grader igjen.

Prøver dette nå, takker for tipset! Uansett ikke noe stort tap :)

Tabbe: Å låne ut flasker til en kompis som ikke hadde skjønt at man alltid og uten unntak returnerer lånte flasker rengjort og klar for desinfisering.

Etter brygging av en dry stout sto vasking av meskeboksen på tapetet. la slangen oppi og startet fylling av vann. Og gikk.

Krana på meskeboksen var ikke lukket. Og den sto ikke pekt i retning vaskekummen.
Det hender jeg er veldig glad for at det er belegg på gulvet, dette var èn av de gangene  :brygging:

Humle har utrolig mye "oppdrift"!

Tørrhumlet for en liten uke siden med humleposer og klinkekuler. En stor klinkekule og en "neve" mindre klinkekuler i hver pose. En pose i hver av de 3 gjæringsdunkene.

Når jeg skulle gjøre andre runde av tørrhumlingen nå så ser jeg at humleposene fra første tørrhumling ligger å flyter som dupper i vørteren  :mad: ... Tipper 70-80 prosent av humlen ikke har vært i kontakt med vørteren en gang ...

Jeg innbilte meg at det ikke trengtes så mye vekt - at humlen ville suge til seg vørter etterhvert og dermed synke ... men neida.

Neste gang vi tørrhumler blir det med boule-kuler som vekt (f.eks. slike som på bildet: http://vadhanderistockholm.se/boule-stockholm/).

Andre tips til vekter?

Ørnegård skrev:
Humle har utrolig mye "oppdrift"!

Tørrhumlet for en liten uke siden med humleposer og klinkekuler. En stor klinkekule og en "neve" mindre klinkekuler i hver pose. En pose i hver av de 3 gjæringsdunkene.

Når jeg skulle gjøre andre runde av tørrhumlingen nå så ser jeg at humleposene fra første tørrhumling ligger å flyter som dupper i vørteren  :mad: ... Tipper 70-80 prosent av humlen ikke har vært i kontakt med vørteren en gang ...

Jeg innbilte meg at det ikke trengtes så mye vekt - at humlen ville suge til seg vørter etterhvert og dermed synke ... men neida.

Neste gang vi tørrhumler blir det med boule-kuler som vekt (f.eks. slike som på bildet: http://vadhanderistockholm.se/boule-stockholm/).

Andre tips til vekter?

Du trenger ikke pose, bare sleng løst oppi.

En ting jeg liker å gjøre ved tørhumling, er å knyte en desinfisert humlepose på den enden av heverten som går i gjæringskaret. Da slipper jeg å bekymre meg så veldig mye om å få for mye av gjærkaken i omstikkingskaret også.

Tilbake
Topp