kanonen skrev:Når jeg setter i gang oppkoket, ser jeg at temperaturmåleren min viser 106 grader. Den viser med andre ord 6 grader feil, noe som betyr at jeg ikke har fått særlig bra utbytte fra meskingen.
Trodde jeg mesket på 65 grader, men om feilmarginen også var 6 grader der, så...jah!
Muscovado sukkeret gir et fint rom preg som er karakteristisk i Halvor IBA. Som flere fortalte deg, kok det opp med like deler vann og sukker og tilsett i gjæringskaret. Var ikke største tabben heldigvisEirik Furenes skrev:Brygget Halvor IBA i går. Kom sent igang. Ble fornøyd med OG på 1070. Men i de sene nattetimer glemte jeg å tilsette muscavado-sukkeret. Jeg brygget settet som er i salg hos Bryggselv. Noen som vet sukkerets funksjon, og hva jeg kan forvente meg av ølet?
Aleksander_B skrev:Muscovado sukkeret gir et fint rom preg som er karakteristisk i Halvor IBA. Som flere fortalte deg, kok det opp med like deler vann og sukker og tilsett i gjæringskaret. Var ikke største tabben heldigvisEirik Furenes skrev:Brygget Halvor IBA i går. Kom sent igang. Ble fornøyd med OG på 1070. Men i de sene nattetimer glemte jeg å tilsette muscavado-sukkeret. Jeg brygget settet som er i salg hos Bryggselv. Noen som vet sukkerets funksjon, og hva jeg kan forvente meg av ølet?
OdinB skrev:Da var min første tabbe gjort.. Å stole på FANTAST- steketermometer til 59 kroner fra IKEA når jeg skal meske.
Det sitter nå på pulten og viser pene 79 grader, er visst varmt i Bergen ikveld...
Jørn Hammerud skrev:Dette skjer meg til stadighet. Det som skjer meg, er at det kommer fukt i proben. En løsning som en smarting her på forumet kom med, er å sette ovnen på 100 grader og putte proben inni. Etter en stund vil fuktet fordampe, og tempen viser 100 grader igjen.
Ørnegård skrev:Humle har utrolig mye "oppdrift"!
Tørrhumlet for en liten uke siden med humleposer og klinkekuler. En stor klinkekule og en "neve" mindre klinkekuler i hver pose. En pose i hver av de 3 gjæringsdunkene.
Når jeg skulle gjøre andre runde av tørrhumlingen nå så ser jeg at humleposene fra første tørrhumling ligger å flyter som dupper i vørteren ... Tipper 70-80 prosent av humlen ikke har vært i kontakt med vørteren en gang ...
Jeg innbilte meg at det ikke trengtes så mye vekt - at humlen ville suge til seg vørter etterhvert og dermed synke ... men neida.
Neste gang vi tørrhumler blir det med boule-kuler som vekt (f.eks. slike som på bildet: http://vadhanderistockholm.se/boule-stockholm/).
Andre tips til vekter?
OyvindEG skrev:Du trenger ikke pose, bare sleng løst oppi.
Ørnegård skrev:OyvindEG skrev:Du trenger ikke pose, bare sleng løst oppi.
Er redd det vil tette heverten når vi skal stikke om?