Bryggertabber

Ah, i dag streiket kjøkkenvekten min, så alle maltmengder ble tatt på gefühlen, godt hjulpet av at jeg vet omtrent hvor mye jeg har i de forskjellige bøttene, og kilospakningene av spesialmalt fra Birger.
 
Satte en dunk juleøl til coldcrash her om dagen. Da jeg kom tilbake for å sjekke tempen dagen etterpå så var det mystisk mye vørter på gulvet og i kjøleskapet. Ca 8 liter for å være nøyaktig. Hadde klart å vri på krana idet jeg satte inn dunken.
 
Miguel skrev:
Satte en dunk juleøl til coldcrash her om dagen. Da jeg kom tilbake for å sjekke tempen dagen etterpå så var det mystisk mye vørter på gulvet og i kjøleskapet. Ca 8 liter for å være nøyaktig. Hadde klart å vri på krana idet jeg satte inn dunken.
Hehe, jeg likte "Mystisk mye vørter" - med andre ord var det litt mer enn normalt? :)  :skitbra:
 
Da har man hatt en hyggelig kveld i garasjen med Kim og testet div hjemmebrygg.
Jeg pleier som regel å tappe noen flasker fra hvert brygg på bjørnunger, i tilfelle jeg skulle være så heldig å lage verdens beste øl.
Da jeg fatet en kölsch for en tid tilbake så gikk karboneringsukker på disse flaskene helt i glemmeboken. Etter at de var tappet på flaske så veide jeg opp sukker som ble drysset oppi, flaskene ble korket og karbonert.
Disse flaskene har hatt fast plass i konkurranse kassen til en av de ble åpnet i kveld...............
Så til de av dere som sier at karbonering med sukker rett i flasken funker :noway:, jeg har fått min første infeksjon, dog heldigvis kun i 10 flasker.

Sukker til karbonering SKAL kokes :brygging:
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    266 KB · Sett: 1.049
Bernts skrev:
Så til de av dere som sier at karbonering med sukker rett i flasken funker :noway:, jeg har fått min første infeksjon, dog heldigvis kun i 10 flasker.

Sukker til karbonering SKAL kokes :brygging:

oi -- før vi begynte å bruke sukkerlake for vel 3 år siden hivet vi sukkeret rett i flasken i ca. 15 år uten at vi har fått infeksjon på flaskene
 
Min hittil verste tabbe.

Jeg har nylig brygget masse øl til et bryllup. Det gikk som smurt, og ølet var en stor suksess. Dessverre la dette beslag på all min bryggetid, med den konsekvens at jeg nå er TOM FOR ØL. :graate:
 
Hannaas skrev:
Min hittil verste tabbe.

Jeg har nylig brygget masse øl til et bryllup. Det gikk som smurt, og ølet var en stor suksess. Dessverre la dette beslag på all min bryggetid, med den konsekvens at jeg nå er TOM FOR ØL. :graate:
   

Kondolerer  >:D
 
Oppskriften på "ølfontene"
30 liters ringnesfat, alt for mye CO2 og ikke godt nokk festet "øl ut" slange.
når dette smeller, vil kroppen og ikke minst hjernen bruke laannngg tid før den klarer og finne ut att G-koblingen må fjernest fort :bank2:
 
Den var montert i en Labb dunk og vannet stod ca 20cm over elementet.

Det lyste gjennom dunken når det skjedde.

Fikk nappa ut kontakta rimelig kjapt, men shayky etterpå ja.....
 
Jordfeilbryter, personvern eller hva det heter er en god investering for de som ikke har det i sikringene i sikringsskapet. 99,- på Clas:
8997415714846.jpg

http://www.clasohlson.com/no/Jordfeilbryter/32-3492
 
Holdt på å gjøre meg svært upopulær idag. Satte kjelen på til kok, og syns det begynte å ta veldig lang tid å få kok. Så begynner det å lukte litt merkelig. Det hadde sammenheng med at grilltennerene lå på kjøkkenbenken istedet for nedi vørteren. Det smalt no jævlig i tennerene da jeg i panikk kastet dem nedi vørteren, så de må ha nådd å bli veldig varme. Heldigvis ble det ingen merker i benken, utrolig nok, så benken må være av god kvalitet.
 
Da tror jeg at jeg har kvalifisert meg til denne tråden. Det tok bare fem brygg. Etter å ha satt flere gode brygg med ekstrakt og spesialtmalt følte jeg meg i helgen trygg nok til å ta steget videre til delmesking. Planen var å lage min egen lille variant av en tørr irsk stout, og for riktig å være på den sikre siden flesket jeg til med både Carapils og flaket bygg (tanken var noe sånt som om jeg bomma totalt på mesketemperatur kunne vel saktens Carapilsen gi litt fylde i brygget likevel). Fredagen ble brukt til å lese meg opp på delmeskeprosessen og regne ut hvor mye pale malt jeg trengte for å få nok diastatisk kraft (?) til å få mesket bygget og Carapilsen.

På bryggedagen kjøpte jeg inn det nødvendige hos Vestbrygg og satte i gang med å kverne pale og Carapils på men nygamle Corona-mølle. Som de fleste sikkert vet er det et h****e å få stilt inn riktig kverngrad på den mølla, så det tok sin tid. I mellomtiden la jeg til side det flakete bygget, siden det ikke skulle i kverna.

Når jeg endelig var ferdig med kverninga hadde selvsagt meskevannet sluttet å ligge på de ca. 70 gradene jeg hadde varmet det opp til når jeg begynte kverninga (altså en god time før malten faktisk var klar). Så da var det bare å varme opp på nytt, og omsider fikk jeg dumpet i BH-posen med malt. Temperaturen sank selvsagt til langt under de 64-65 gradene jeg håpet å meske på, så da var det bare på kjøre på med kokende vann fra vannkokeren mens jeg rørte febrilsk. Omsider la temperaturen seg på om lag 66 grader, noe jeg sa meg godt fornøyd med. Lokket ble dermed lagt på og gryta ble plassert i ovnen (forvarmet til rundt 60 grader eller deromkring).

Ti minutter senere så jeg plutselig en uåpnet pakke flaket bygg på kjøkkenbordet  :bank2: Ut med gryta, opp med BH-posen, inn med rett mengde bygg og ny røring for å forsikre meg om at bygget var fuktet. Innen jeg var ferdig med dette hadde selvsagt temperaturen sunket drastisk, så det var på 'ann igjen med kokende vann i mange omganger til jeg lå omtrent på 66 grader. På med lokket, inn i ovnen.

Der sto den ganske greit med et temperaturfall på kanskje en grad i løpet av de neste femti minuttene. Så var det tid for å skylle gjennom mesken, men siden jeg hadde etterfylt så mye vann var jeg usikker på hvor mye som var i gryta. I og med at jeg bare har en fem- og en tiliters gryte var jeg veldig spent på om jeg kom til å ende opp med å måtte helle ut noe av meskevannet pga. plassmangel. Etter mye om og men og søl fikk jeg til sist ønsket mengde på kokegryta (tiliteren) og satte i gang kok og tilsatte ekstrakt. Herfra og inn hadde jeg jo vært gjennom prosessen fire ganger før, så dette burde jo være grei skuring.

Men neida. For det første beregnet jeg mengden vørter i gryta etter jeg hadde satt i kjølespiralen, så etter kjøl var det en liter mindre enn målet. Javel, så da røyk kanskje målet om en god session-stout. Men "heldigvis" hadde meskingen vært såpass ueffektiv at jeg bare endte to-tre gravity-poeng over.

Så fikk jeg den nedkjølte vørteren over på gjæringsspannet og kom på at jeg hadde glemt å måle OG! Fram med målebegeret, som ble forsiktig fylt fra gjæringsbøtta via en trakt. At ikke hele stasen endte på kjøkkengulvet er et under! Heldigvis var jeg nå i en sånn sinnstemning at det var noe terapautisk over å riste løs for få inn oksygen.

Var det over? Neida... Jeg hadde glemt å rehydrere gjæren! Greit var det, for jeg gikk inn på Mr. Malty og sjekket hvor mye Safale US-05 jeg egentlig trengte på 8 liter med OG 1044. Det var vel ca. en tredjedels pakke, så en hel ville vel være Norgesrekord i overpitching (samt sløsing av penger). Jeg bestemte meg for å bruke ca. halve pakken basert på øyemål (tenkte ikke over jeg kunne veie pakken før og etter jeg hadde tatt ut ønsket mengde). Dette ble rehydrert og peiset i spannet.

Spannet ble omsider bært ned på boden og da gjensto bare en skikkelig vaskejobb. Usikker på om jeg skal spare til Speidel eller vaskehjelp...

Uansett, tre dager etter er gjæringen tilsynelatende godt i gang og basert på smaksprøven av vørteren før gjæring blir dette drekkanes  :biersmile: Verste som kan skje er vel at dette blir så godt at de snaue 7,5 literne jeg forhåpentligvis får flasket blir borte i løpet av noen dager og at jeg dermed må gjennom hele bøtteballeten igjen om kort tid.

Beklager denne lange bryggerapporten, men jeg har hørt at det er nyttig å snakke om traumatiske opplevelser.
 
Løs slangeklemme og svak vislelyd fra gasslangen på ølfatet.

Men, men. Der det fremdeles er lyd er det fremdeles gass. Og bra er det, når gassen står på ølutgangen på fatet for hurtigkarbonering.
 
Tilbake
Topp