Bryggertabber

I dag pælmet jeg en batch med øl. Jeg er ganske sikker på at det er fatet sin feil. Fikk en leveranse fra Lund, og dette fatet var det eneste jeg ikke fikk skrudd av popettene på, så jeg mistenker noe ugg satt igjen der. Nå tok jeg frem all styrken jeg hadde, og nesten ødela den billige vannpumpetangen fra Clas Ohlson og fikk popettene av, de ligger til rens og har nye pakninger jeg skal bytte på dem. Håper stouten min blir bra.

Dagens leksjon, alltid ta av popettene.

Nidveg skrev:
Hva het selger?
Shinyempire

Ser ikke ut for at han selger disse lenger. Det stod også at de var laget av "Stainless steel", det betyr visst forkrommet messing på kinesisk....
Kjøpte forresten to den gangen siden de var så billige :)

Har montert den andre inn og satt effektbegrensning på PIDen, får se hvordan det går. Brygging er ekstremsport her i huset.

Har klart noe helt fantastisk :( Stakk om en amber her om dagen, og skulle sette den kjølig i påvente av tapping. Bruker en fryser og en UT-100 som kontrolerer tempen i fryseren, da under forusettning av at proben også er i fryseren. Fant 25 liter bunnfryst Amber ale nå nettopp. Den er ferdig gjæret, er det noe håp om å redde øllet eller er det bare å slå i dass?

Karl Johan skrev:
Har klart noe helt fantastisk :( Stakk om en amber her om dagen, og skulle sette den kjølig i påvente av tapping. Bruker en fryser og en UT-100 som kontrolerer tempen i fryseren, da under forusettning av at proben også er i fryseren. Fant 25 liter bunnfryst Amber ale nå nettopp. Den er ferdig gjæret, er det noe håp om å redde øllet eller er det bare å slå i dass?

Har gjort det samme selv med fat som har fått litt for mye ambient chill i garasje på vinteren. Da gikk det fint å tine opp igjen.
Under forutsetning at ikke den resterende gjæren gir fra seg en haug med off flavors når den når frysepunktet så kan det gå bra, husk bare å karboner litt ekstra siden du ikke kan forvente at det skal være igjen så mye co2 i ølet når det tiner.
evt kan du hamre inn et sugerør i midten av klumpen, der er det sikkert noe flytende som burde holde til en hyggelig kveld eller to.

Lurte på å ha denne på fat om det er vits å legge noe energi i øllet. Det var såpass lite gjær igjen da jeg tappet den om at jeg tror ikke det kan bli noe særlig bismak av gjæren. Håpe på det beste. Tar vel par døgn å tine en slik klump også..

Du kan jo benytte anledningen til å smake på godsakene når det er halvtint så får du en ide om ka frysedestilering gjør. Det er ikkje lovlig, men du har nå ikkje gjort det med  vilje  8)

Termostaten i gjæringsskapet vårt løp løpsk (vet ikke helt eksakt hva som skjedde), noe som resulteterte i at Lucky Jack-klonen som skulle flaskes i morgen har hatt en fin arbeidstemperatur på rundt 40 grader i rundt 4-5 dager. Det hadde en mørk farve, null aroma og smakte sur kirsebærlikør  :noway: Forøvrig eksploderte også rundt 3 liter øl som sto til karbondering inni det samme skapet. Akk og ve, for et rot

Har benyttet termometer fra Europris til å kontrollere mesketemp. Ved kontrollmåling ser jeg at den viser 6 grader for kaldt. Det blir spennende med pils som har blitt mesket på 69 og ikke 63 i 90 min. Det forklarer ihvertfall hvorfor de to siste bryggene har blitt temmelig søte og dårlig utgjæret

Usikker på om denne burde vært posta under "deilige bilder" mulig en brukbar start for surøl  :noway:
Vi ble sittende og høre på Tom Waits og drikke øl og glemte å tømme trubben og å rengjøre gryta, forsåvidt ikke noe problem kom jo på det nå et par uker etter  :idea:

Vedlegg

• mugg.jpg
    mugg.jpg
    40,8 KB · Sett: 684
Odland skrev:
Bernts skrev:
Grilltenneren fra Jula er tilsynelatende ikke designet for å ligge oppi kokekjelen.

:tommelopp:

Desverre var dette bare en liten del av historien.
Følgende er hentet fra siste del av dagens skylling.
Da nivået i kjelen ble så høyt at grilltenneren fant ut den skulle teste Arkimedes sine betrakninger rundt oppdrift kontra flyteevne, gikk selvfølgelig jordfeilbryteren.
Panikken festet seg som en klam klut og jeg spurtet derfor ut i garasjen der min nye byggvarmer stod på fullt, med mistanke om at det var her feilen lå. Der var alt OK.
Jeg gikk inn i kjelleren til sikringskapet og vridde om jordfeilbryteren bare for å få et nytt poff og fortsatt mørklagt hus.
Omtrent da startet ting å demre for meg så jeg tok trappa i to steg, og da jeg rundet hjørne til kjøkkenet, fløt hele gulvet av nydelig Barleywine vørter med OG på rundt 1065.
Jeg plugga ut Grilltenneren, skrudde av krana på Boilermakeren, scoopet kjapt av 8 liter fra gryten med en kjele og startet på vaskejobben.
Fly forbanna over oversvømmelsen og den ekstraordinære skyllingen fikk jeg endelig maket kokekjelen ut i garasjen og satt den til kok.
(Nå skal det sies at jeg må ha hatt et ekstraordinært høyt utbytte i dag, for det som lå i slangen etter oversvømelsen hadde en SG på 1040.)
Jeg gikk inn igjen for en andre vask av gulvet, tømte det resterende innholdet av meskekjelen i vasken, og satte stø kurs mot Brun søppeldunk for å dumpe driten.
Da skled jeg selvfølgelig på mine tilårskomne crocs i trappen ned til garasjen, heldigvis slo farsinstinktet til og jeg reddet Boilermakeren med 10 kg brukt malt på bekostning av høyre albue og noen ribben.

Ellers gikk bryggedagen strålende, og at jeg klarte å replikere tallene fra sist brygg, på tross at X-antall liter ekstra i kjelen er utelukkende pga masse erfaring og spraymalt. :brygging:

Er visst skikkelig ute av trening. To mnd siden sist brygging og har gledet meg lenge til i dag. Studert oppskrifter, laget starter, rigget og i det hele tatt lagt til rette for at alt skal gå på skinner. En fin dag. En fin dag var det helt til jeg oppdaget at jeg hadde glemt å legge i bunnen i maltrøret på speidel 50en. For et styr! Det skal ALDRI skje igjen.

Borgar skrev:
Er visst skikkelig ute av trening. To mnd siden sist brygging og har gledet meg lenge til i dag. Studert oppskrifter, laget starter, rigget og i det hele tatt lagt til rette for at alt skal gå på skinner. En fin dag. En fin dag var det helt til jeg oppdaget at jeg hadde glemt å legge i bunnen i maltrøret på speidel 50en. For et styr! Det skal ALDRI skje igjen.

Ooh, den er ugrei. Har vært på nippet selv til å glemme det, men bank i bordet, har gått bra til nå.

Tilbake
Topp