Tidenes størst tabbe? Ikke nødvendighvis, men veldig gjennomgående konsekvenser i vårt lille trerekkehus fra 60 tallet....
En vakker dag i fjor et sted kom foreldrene mine på besøk fra Belgia. Mora mi som altid legger merke til alt spurte om himlingen i stua var ikke litt rart.
Jeg ante ikke om det var slik før eller ikke, men det var tydelighvis noe galt og det var fukt et sted. Badet er på andre siden og helt nytt, og jeg skjønnte virkelig ikke at rommet på toppen skulle ha lekkasje av noen typ.
etter tre dager, tidlig på morgenen husket jeg plutselig noe.
På gjesterommet sto det en "vanlig" europris-gjæringsbøtta, med kran i bunn og på et lite bord.
Den var egentlig på vei til dassen fordi den var infisert, men jeg 'rakk aldri ' å kaste den. Og bøtta hadde jo stått et stund, tett og fint, ingen problem
Men da skulle vi ha gjester og rommet skulle ryddes, og jeg flyttet bøtta inn på naborommet, ned på gulvet.... og glemte den der helt.
Et rom vi ellers bruker lite og jeg tenkte ikke mer på den.
Altså, etter 2-3 dager fant jeg ut at det var bøtta som hadde lekket, tvers gjennom etasjeskillern, dråpe etter dråpe, ca 4 liter totalt, pga at lille krana var lavt ned ved gulvet og dyttet til siden .
På lille bordet var det ingen problem, men da jeg hadde satt ned bøtta rett på gulvet gikk det galt...
Skillsmisse?
neida, jeg har flaks å ha verdens beste kona.
Jeg var ordentlig sint på meg selv og kastet hele driten selvfølgelig (endelig) nedi dassen. Og så kom kona og trøstet med å si at det var uansett infisert øl, og gjært langt ned, lavt FG.... ikke noe sjukk stout eller noe. Tynnt og lyst og fint, nesten bare vann i etasjeskillern...
Da måtte himlingen ned. Fine hvite himlingen borte. Omtrent det eneste i huset som ikke trengte oppussing egentlig.
Ganske stor ingrep i stua. Og kona ser fram til at jeg pusser den igjen, og tar veggene i samme slengen
noen bilder vedlagt
anbefales ikke å prøve hjemme, jeg kan ikke garantere at alle damer støtter hele brygge-aktiviteten like mye etter en sånn episode
skål for fine damer
(ja , hele bryggeaktiviteten er bare i kjelleretasjen per i dag