Bryggertabber

steingrd skrev:
Uff det hørtes ikke bra ut, god bedring, håper du ikke ble for ille brent.

En god påminnelse til oss andre om at sikkerhet er viktig... Tenker på noen ganger da inntaket av "inspirasjon" har vært litt høyt under brygging... Safety first, folkens!

Jeg gjør som Gahr. Bare kaffi under brygging :)

Går bedre idag.  Det værste er forbrenningen på brystvorten det er vondt :roedme:
 
Først min sympati til Rutof. Det der høres ikke noe hyggelig ut.

Så til mine lidelser. Er vel ikke helt en bryggetabbe men en karboneringstabbe. Jeg hadde satt en Centeniall IPA til karbonering med trykk i et kjøleskap jeg vanligvis ikke bruker. Enten er tempregulatoren ødelagt eller så er det et fryseskap.... Her er uansett resultatet:

IMG_0843.jpg



IPA-Slush! Utrolig kjedelig å stå der klar med nyvaskede flasker og Beergun, Alt klappet og klart og så ..ingenting.  Vondt ble bare verre når jeg bestemte meg for å flytte det fra bryggehula til boden min for tining med bil. Trykket har jo forsvunnet i fatet, eller så har jeg glemt å trykksette fatet etter at jeg hadde lokket av.. anyways. IPA-gris i hele bagasjerommet...

Så til det store spørsmålet som kan redde dagen eller gjøre den enda verre... Er øllen ødelagt? Jeg smakte litt på den nå og syns den smakte mer gressete en den burde, skarpere bitterhet en for en uke siden. ER det bare jeg som vil smake problemer eller endrer øllen mye karakter av en frysing & tining?
 
Ølet blir nok ikke helt behandlet som det burde, men å kaste et øl sitter ganske langt inne hos meg. Jeg ville trykksette fatet og drikke ølet ganske fort. Jeg regner med at du vil få problemer med oksidering ganske raskt pga. manglende trykk under bilturen.
 
Var bare uten trykk i 5 min og jeg flushet 3 ganger før trykksetting. Ca. det samme når jeg åpnet lokket også. Da flushet jeg "på overflaten" direktet før jeg satte på lokket og så trykksatte jeg ( Men tydeligvis  ikke godt nok.. )
 
Flere som fryser øllet ja ;) Jeg fant to frossne flasker i kjøleskapet i går. Noen som erfaring med flasker som har vært frosne? Er ølet ødelagt?
 
Jonek skrev:
Flere som fryser øllet ja ;) Jeg fant to frossne flasker i kjøleskapet i går. Noen som erfaring med flasker som har vært frosne? Er ølet ødelagt?

Bare en måte å finne ut av det på...
 
Nå er det vørter over hele kjøkkenet.

Det begynte med at en kompis hadde lest i en bok at det kunne være smart å ha malten i før vannet, for å gjøre det lettere. Tullprat tenkte jeg. Så gjort. Fikk blanda godt men tipper det lå endel malt under manifolden, så der renner det jo ikke. Manifolden ligger på bunnen av en plastkasse fra europris, så den blir veldig myk under mye vekt, så der henger det jo litt. Stuck mash. Tømte karet i forbannelse og lessa tilbake. Da ville ikke pumpejævlen starte. Tok 15 min å få impelleren til å gå. Men da var det mye luft i systemet og dritten pumpa ikke en millimeter. Da ble det reodorløsning og hurtig montering av lufteventil på slangen, som i og for seg fungerte greit en stund. I mangel på slangeklemmer kan dere jo gjette hva som hendte etter det. Joda. Det ramla av så meskeboksen spydde ut vørter, for det meste nedi bøtta, men en broderlig del utover gulv og kjøkkenstol, mens pumpa ligger og hoster vørter oppgjennom kjøkkenveggen. Det ser mørkt ut for hobbyen nå, for dette var dosen, holdt på å få sammenbrudd her. Pumpa kasta jeg ut av vinduet med medfølgende og resterende påmonterte slanger, og mere søl. Det var helt til jeg oppdaget i blindt sinne at jeg trengte de forbanna slangene. Så da fikk pumpa til nød bli med inn igjen, men den fikk pent ligge i vasken, så om den fungere lengre vet ingen. Jeg har i allefall ikke lyst å prøve den. Så nå driver det å drypper av meskeboksen. First runnings og skyllevann, så effektiviteten daler nok en 10 gode prosenter før jeg er ferdig med denne driten her. Forbanna plastkassemeskeboks med myke vegger som ikke holder noenting på plass.

Det blir ikke noe mer eksperimentering med tørt først. Og jeg har ikke lyst å vaske meskeboksen, den har jeg mest lyst å hive til H, med manifold, pumpe, slanger og ventiler.
Kunne antakeligvis stirret oppkok på kjelen nå om jeg ville. Det om jeg noen gang får fylt den opp. Meskinga har nå tatt 4 timer. Jeg er sint.
 
Leif og Jonek: Ølet treng ikkje vera øydelagt om det har frose. Eg har frose kjøpeølboksar til slush eit par gonger utan å merka forskjell. Kjøleskåpet mitt har frose gjæringskaret mitt eit partre gonger når planen berre har vore kaldkræsjing. Når det tinar er det business as usual og karbonering som om ingenting skulle hendt, merka ingenting på smaken. Rutof har min største sympati, eg var svinheldig ein gong og heldt på å gjera det same.
 
Om det er noen trøst, Runarstock, så har du i alle fall klart å muntre opp både meg og kona. Lenge siden vi har ledd så mye. Tårene sprutet og vi hikstet og lo oss gjennom hver eneste setning. Trasig at du skulle bli så inderlig plaga...:-D
 
Må nesten spørre, venter dere alltid med å ha i maltet før meske vannet har nådd ønsket temp?
Jeg slenger alltid malt blandingen i kjelen sammen med vannet og måler meske tiden ifra det har nådd ønsket temp.?
 
Uff litt for gale og le og, men kan ikke annet. Så for meg han med vaskemakinen oppe i nord som gikk på radioen for en del år siden..........
 
Tidenes størst tabbe? Ikke nødvendighvis, men veldig gjennomgående konsekvenser i vårt lille trerekkehus fra 60 tallet....

En vakker dag i fjor et sted kom foreldrene mine på besøk fra Belgia. Mora mi som altid legger merke til alt spurte om himlingen i stua var ikke litt rart.
Jeg ante ikke om det var slik før eller ikke, men det var tydelighvis noe galt og det var fukt et sted. Badet er på andre siden og helt nytt, og jeg skjønnte virkelig ikke at rommet på toppen skulle ha lekkasje av noen typ.

etter tre dager, tidlig på morgenen husket jeg plutselig noe.
På gjesterommet sto det en "vanlig" europris-gjæringsbøtta, med kran i bunn og på et lite bord.
Den var egentlig på vei til dassen fordi den var infisert, men jeg 'rakk aldri ' å kaste den. Og bøtta hadde jo stått et stund, tett og fint, ingen problem
Men da skulle vi ha gjester og rommet skulle ryddes, og jeg flyttet bøtta inn på naborommet, ned på gulvet.... og glemte den der helt.
Et rom vi ellers bruker lite og jeg tenkte ikke mer på den.

Altså, etter 2-3 dager fant jeg ut at det var bøtta som hadde lekket, tvers gjennom etasjeskillern, dråpe etter dråpe, ca 4 liter totalt, pga at lille krana var lavt ned ved gulvet og dyttet til siden .
På lille bordet var det ingen problem, men da jeg hadde satt ned bøtta rett på gulvet gikk det galt...

Skillsmisse?
neida, jeg har flaks å ha verdens beste kona.

Jeg var ordentlig sint på meg selv og kastet hele driten selvfølgelig (endelig) nedi dassen. Og så kom kona og trøstet med å si at det var uansett infisert øl, og gjært langt ned, lavt FG.... ikke noe sjukk stout eller noe. Tynnt og lyst og fint, nesten bare vann i etasjeskillern... :)

Da måtte himlingen ned. Fine hvite himlingen borte. Omtrent det eneste i huset som ikke trengte oppussing egentlig.
Ganske stor ingrep i stua. Og kona ser fram til at jeg pusser den igjen, og tar veggene i samme slengen :)


noen bilder vedlagt

anbefales ikke å prøve hjemme, jeg kan ikke garantere at alle damer støtter hele brygge-aktiviteten like mye etter en sånn episode :)

skål for fine damer
(ja , hele bryggeaktiviteten er bare i kjelleretasjen per i dag :)
 

Vedlegg

  • IMG_0101.jpg
    IMG_0101.jpg
    25,1 KB · Sett: 536
  • IMG_0106.jpg
    IMG_0106.jpg
    33,9 KB · Sett: 540
  • IMG_0115.jpg
    IMG_0115.jpg
    39,4 KB · Sett: 536
Går det med en nesten bryggetabbe? Skal til London i morgen, mye som skal ordnes, bla fating. Ville prime med sukker denne gang, for å spare litt co2, må vite. 6g/l oppkok, reagerte på at det ikke blandet seg så godt ut... Well, alufolie på gryta....klar.. forresten det var vel ikke saltboksen jeg hadde tatt. Til forveksling lik. Joda. Det ble altså nesten priming med 6g salt/l... men bare nesten. Puh..

--
 
Tilbake
Topp