Bryggertabber

500g x 6 er ikke lik 6 kilo.

Var veldig nøye med å måle opp malten i dag. Satte en strek på bryggeloggen for hver møysommelig veide litermål med 500g malt. Oppskriften sier seks kilo, jeg har seks streker på arket og setter i gang meskingen, godt fornøyd.

Syns det ble merkelig tynn mesk, men fortsetter med skyllingen etter det nøye beregnede vannbusjettet.

Syns vørteren ble merkelig lys, har fått 20 liter i kokekaret når jeg smaker på det som kommer ut av mesken. Vann med et snev av kornsmak, ingen sødme....Avbryter skyllingen og sjekker sg: 1037!

Da slår det meg.......

Slenger i 500g DME (alt jeg har) og lar det stå til. Skulle bli en IPA, men det blir nok noe helt annet....
 
Sliter også med matten...

Blander ut Sterkrens 15cl i stedet for 15ml. Kanskje ikke det værste som kan skje, men kan ha hatt noe å si på en uønsket bismak jeg har hatt...
 
Min tur!
Vet ikke helt om det er bryggetabbe, men har i allefall med ølbrygging å gjøre.
Ettet langt om lenge og lengere en langt har jeg endelig fått fat til å sette bryggene mine over på.
Var fri for IPA i kjøleskapet og tenkte jeg skulle hurtigkarbonere et fat, tok gjæringsdunken som har stått på 2,5 grader i 3-4 uker for lagring og fylte på fatet, satte manometeret på co2 flaska 5 bar og rullet fatet 2 minutter. Setter så fatet i kjøleskapet og kobler til co2-en igjen. Tenkte i går kveld etter brygget har stått ett par dager etter at jeg skal tappe meg en duggfrisk IPA, trykker såvidt på tappekranen før hele glasset i ett brøkdel av ett sekund er fylt av skum??? Har glemt å regulere trykket på manometeret ned til 0,9 bar. Så nå har jeg Norges best karbonerte IPA på fat! Tar sikker litt tid å få slipt ut trykket på øllet, men er nede en gang i timen å slipper ut og rister på fatet.
 
Føler kansje ikke akkurat jeg kan snakke så mye om tabber jeg har gjort i min veldig korte karriere som brygger. Har bare brygget fire ganger. Men jeg holdt på å gjøre en skikkelig brøler her i sted. Kokte sukkerlake her i sted for jeg skulle flaske.
Når jeg skulle helle den i så kom jeg til å tenke på at det var da voldsomt lang tid det tok å løse den opp.
Smakte på den og joda. Det var salt jeg hadde brukt. Kona har helt alt slikt i noen høye glasskrukker. Og en eller annen har helt salt der det skal være sukker. Eller det var blandet.

Det hadde jo vært passe greit.
 
Hadde en nå. Bryggedagen straks ferdig, vørter nedkjølt og overført til gjæringskar.mangler bare å tilsette gjæra.
Ved siden av vørteren har jeg ei gjæringsbøtte med ferdigblanda starsan.
Gjett hvor jeg heller gjæra.
 
DavidJ skrev:
Hadde en nå. Bryggedagen straks ferdig, vørter nedkjølt og overført til gjæringskar.mangler bare å tilsette gjæra.
Ved siden av vørteren har jeg ei gjæringsbøtte med ferdigblanda starsan.
Gjett hvor jeg heller gjæra.

Uffda
 
DavidJ skrev:
Hadde en nå. Bryggedagen straks ferdig, vørter nedkjølt og overført til gjæringskar.mangler bare å tilsette gjæra.
Ved siden av vørteren har jeg ei gjæringsbøtte med ferdigblanda starsan.
Gjett hvor jeg heller gjæra.

ingen fare for infeksjon
 
Sikkert ikke første gang dette har skjedd men.
Startet skylling av mesk ut av kjøleboksen. Åpnet krana så det rant forsiktig ned i kokekaret. Så stakk jeg inn for å spise å varme meg. Kom ut en halvtime senere å fant snaue 30 liter på gulvet i garasjen. Glemt å lukke krana på gryta:(

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Har lagt inn rutine om å huske på plugg. Dobbel sikring er tingen

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Fylt maltrøret på Speidel'n, teita skruen og ser i øyekroken at det ligger en bunnsil og plate på vaskemaskina.......  :bank2:
 
Jeg har på tross av at jeg har brygget 10# ikke hatt noen supertabber. Det verste var vel en gang da jeg skulle flaske ølet og satte dunken på benken og det datt nedi en usb-stikk fra hylla over da jeg satte nedi heverten. Gikk heldigvis greit med både ølet og minnepennen.
 
Tilbake
Topp