Bryggertabber

julius skrev:
Fylt maltrøret på Speidel'n, teita skruen og ser i øyekroken at det ligger en bunnsil og plate på vaskemaskina.......  :bank2:

Det der suger. Har gjort det samme og gjør det aldri igjen. Ølet ble godt men meskeskjema ble litt uortodokst.
 
Dett var dett!

Nå er det nok.

Se, der ligger meskeboksen i innkjørselen.

Nå blir det ikke brygget en dråpe før jeg får meg noe ordentlig utstyr. Så kan det heller bare være med øldrikking. Kan drikke vin jeg. Tett mesk. Tømme boksen, blåse ut og reposisjonere manifold. Tilbake med mesken. Tett mesk. Da heiv jeg like gjerne alt til h*****e. Forbanna blautbunna plastkasser fra Europris. Ikke fikk jeg fra hverandre boksene heller fordi gummiproppen jeg hadde trykket et kobberrør gjennom selvfølgelig satt DØNN fast. Hadde ikke mesken ligget i kokekjelen tipper jeg den også hadde havna i innkjørselen. Tror jeg skal gå ut å parkere chevroleten oppå meskeboksen.

Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.
 
Runar Stock skrev:
Dett var dett!

Nå er det nok.

Se, der ligger meskeboksen i innkjørselen.

Nå blir det ikke brygget en dråpe før jeg får meg noe ordentlig utstyr. Så kan det heller bare være med øldrikking. Kan drikke vin jeg. Tett mesk. Tømme boksen, blåse ut og reposisjonere manifold. Tilbake med mesken. Tett mesk. Da heiv jeg like gjerne alt til h*****e. Forbanna blautbunna plastkasser fra Europris. Ikke fikk jeg fra hverandre boksene heller fordi gummiproppen jeg hadde trykket et kobberrør gjennom selvfølgelig satt DØNN fast. Hadde ikke mesken ligget i kokekjelen tipper jeg den også hadde havna i innkjørselen. Tror jeg skal gå ut å parkere chevroleten oppå meskeboksen.

Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.

Jeg hadde en slik boks og filte av "beina" i underkant av den og la en liten firkant med liggeunderlag under boksen, mellom der beina var, for å holde bunnen rett. Fungerte som juling.

Hvis du fortsatt kan redde boksen så har jeg en oppskrift på hvordan man pimper de slik at de fungerer tipp topp og mister i underkant av en halv grad (tror jeg det var) på 90 minutter. Det som skal til er to ruller liggeunderlag, litt parkettunderlag, to isoporflak og litt gaffa.
 
Miguel skrev:
Runar Stock skrev:
Dett var dett!

Nå er det nok.

Se, der ligger meskeboksen i innkjørselen.

Nå blir det ikke brygget en dråpe før jeg får meg noe ordentlig utstyr. Så kan det heller bare være med øldrikking. Kan drikke vin jeg. Tett mesk. Tømme boksen, blåse ut og reposisjonere manifold. Tilbake med mesken. Tett mesk. Da heiv jeg like gjerne alt til h*****e. Forbanna blautbunna plastkasser fra Europris. Ikke fikk jeg fra hverandre boksene heller fordi gummiproppen jeg hadde trykket et kobberrør gjennom selvfølgelig satt DØNN fast. Hadde ikke mesken ligget i kokekjelen tipper jeg den også hadde havna i innkjørselen. Tror jeg skal gå ut å parkere chevroleten oppå meskeboksen.

Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.

Jeg hadde en slik boks og filte av "beina" i underkant av den og la en liten firkant med liggeunderlag under boksen, mellom der beina var, for å holde bunnen rett. Fungerte som juling.

Hvis du fortsatt kan redde boksen så har jeg en oppskrift på hvordan man pimper de slik at de fungerer tipp topp og mister i underkant av en halv grad (tror jeg det var) på 90 minutter. Det som skal til er to ruller liggeunderlag, litt parkettunderlag, to isoporflak og litt gaffa.

Må nok i såfall kjøpe ny boks... Den fikk seg et par rette før den gikk ut døra.
 
Runar Stock skrev:
Miguel skrev:
Runar Stock skrev:
Dett var dett!

Nå er det nok.

Se, der ligger meskeboksen i innkjørselen.

Nå blir det ikke brygget en dråpe før jeg får meg noe ordentlig utstyr. Så kan det heller bare være med øldrikking. Kan drikke vin jeg. Tett mesk. Tømme boksen, blåse ut og reposisjonere manifold. Tilbake med mesken. Tett mesk. Da heiv jeg like gjerne alt til h*****e. Forbanna blautbunna plastkasser fra Europris. Ikke fikk jeg fra hverandre boksene heller fordi gummiproppen jeg hadde trykket et kobberrør gjennom selvfølgelig satt DØNN fast. Hadde ikke mesken ligget i kokekjelen tipper jeg den også hadde havna i innkjørselen. Tror jeg skal gå ut å parkere chevroleten oppå meskeboksen.

Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.

Jeg hadde en slik boks og filte av "beina" i underkant av den og la en liten firkant med liggeunderlag under boksen, mellom der beina var, for å holde bunnen rett. Fungerte som juling.

Hvis du fortsatt kan redde boksen så har jeg en oppskrift på hvordan man pimper de slik at de fungerer tipp topp og mister i underkant av en halv grad (tror jeg det var) på 90 minutter. Det som skal til er to ruller liggeunderlag, litt parkettunderlag, to isoporflak og litt gaffa.

Må nok i såfall kjøpe ny boks... Den fikk seg et par rette før den gikk ut døra.

De koster vel 139, 149? for en 34 liters.

Men, 2x liggeunderlag fra BT koster 160 tilsammen, og så trenger du litt isopor som jeg ikke vet hvor mye koster, det parkettunderlaget er grisebillig på ikea.

Men hvis du har en manifold som er sydd til denne boksen er det kanskje verdt det. Boksen er vel ikke ubrukelig med mindre du har brukket isoporen som ligger inni, det kan du sjekke ved å ta av den hvite ramma rundt og dra opp isoporen.

Edit: 80 kroner koster en plate med isopor som er mye større enn det du trenger. På Byggmax.
 
Trasig at du skulle bli så inderlig plaga, Runar stock! De selger utstyr for å sette vin på Europeis - ganske billig også;-)
 
Ole Mørkved skrev:
Du har vel en kokekjele, så BIAB er jo helt kurrant løsning hvis du blir lei av hvitvinsettene til Europris.

+1

BIAB er undervurdert. Jeg har en blingmann og den brukes kun til blytung vørter, lettere øl brygger jeg i BIAB. Før jul hadde jeg klar vørter til kok OG 1.074 og 81% meskeeffektivitet. Det krever litt resirkulering og skylling i gjæringskar men du sparer jo penger. På sikt sparer du inn til den blingmannen du nevnte.... det er bare det at det er mulig å organisere seg tett mesk i den også...
 
Hehe, blir nok øl,  men ikke før jeg får orden på raklet :) Tenkte på biab, men jeg har blitt helt nazi på resirkulering, og ser ikke vørteren ut som eplejuice før den går i kjelen blir jeg litt trist. Silbunn og en til alukjele blir ikke så himla dyrt. Det som er fint med silbunn om det tetter seg er at man kan rote rundt i bunnen uten å være redd for at manifolden går i oppløsning :) Det er heller ikke usannsynlig at jeg kommer til å prøve risskall ved neste brygg uti framtiden, se om det kan ha noe for seg.
 
Runar Stock skrev:
Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.

Føler med deg...

Kar-i-kar funker kjempefint. Held like stabil temp som iglooen min. Bruker det ikkje lenger dog, men har på mørkeloftet om eg skulle trenge det igjen. Ulempen er at du må meske tjukt eller få plass til maks 8 kg eller der omkring. Dessutan kan du fort oppleve stuck-mash. Dette er dei to årsakene til at eg gjekk vekk frå denne løysinga, så eigentleg er du like langt. Men du kan jo også resirkulerer med BIAB dersom du kan sile vørter gjennom meskeposen før den går i kjelen. Det har eg begynt gjere på test-batchar der eg har posen i ein perforert 15-liters labbdunkk. Alt etter vørterstyrke når eg 72 - 80 % effektivitet, andre klarer meir.
 
Brygga en Am Pale i dag og da jeg skulle være snar til å få på kjølinga var jeg så snar at jeg lot være å slå av gassen :)  Kokte no heldigvis ikke da jeg var å sjekka tempen men fikk nok en mye langsommere nedkjøling.
 
Tollefsen skrev:
Ole Mørkved skrev:
Du har vel en kokekjele, så BIAB er jo helt kurrant løsning hvis du blir lei av hvitvinsettene til Europris.

+1

BIAB er undervurdert. Jeg har en blingmann og den brukes kun til blytung vørter, lettere øl brygger jeg i BIAB. Før jul hadde jeg klar vørter til kok OG 1.074 og 81% meskeeffektivitet. Det krever litt resirkulering og skylling i gjæringskar men du sparer jo penger. På sikt sparer du inn til den blingmannen du nevnte.... det er bare det at det er mulig å organisere seg tett mesk i den også...

Hvordan går en frem med resirkulering og skylling
? Fremgangsmåte?
 
skr1970 skrev:
Tollefsen skrev:
Ole Mørkved skrev:
Du har vel en kokekjele, så BIAB er jo helt kurrant løsning hvis du blir lei av hvitvinsettene til Europris.

+1

BIAB er undervurdert. Jeg har en blingmann og den brukes kun til blytung vørter, lettere øl brygger jeg i BIAB. Før jul hadde jeg klar vørter til kok OG 1.074 og 81% meskeeffektivitet. Det krever litt resirkulering og skylling i gjæringskar men du sparer jo penger. På sikt sparer du inn til den blingmannen du nevnte.... det er bare det at det er mulig å organisere seg tett mesk i den også...

Har ei Whirlpoolsløyfe, slik at jeg kan kjøre vørteren ut under posen og inn over posen. Må stramme posen slik at mesken ligger øverst i kjelen, det tar mye lengre tid en å resirkulere til klar vørter i blichmannkasserollen min men det går. Skylling foregår ved at jeg tar ut meskeposen å legger den i et gjæringskar. Karet fylles med varmt vann. Her er det mer knot å få til klar vørter, men med litt søling og innsats så går dette også. Sist gang jeg brygget BIAB så droppet jeg utmesk, skylling og resirkulering. Jeg tenker at BIAB skal være litt enkelt, men det betyr ikke at man ikke KAN gjøre det komplisert.

Hvordan går en frem med resirkulering og skylling
? Fremgangsmåte?
 
Ingen enorm krise eller personskade, men allikevel en tabbe...

Klargjør for morgendagens brygging med solid oppgradering av system til (i mine øyne) et fullverdig trekjels system med rengjøring av ventiler, påskruing av nippler (MED gjengetape denne gangen), uttesting (etter tre bomkjøp) av riktig tilkoblingsdings fra kjøkkenkran til hageslange (Jula har riktig dings), tilskjæring og påklistring av lydisoleringsplate etc...

Kronen på verket er å pakke ut og montere nyinnkjøpt Auto-sparge...
1: Åpne esken og se på den fine nye tingen.
2: Legge monteringsanvisningen til side.
3: Skru sammen tingen etter beste evne.
4: Forsøke å skjønne mekanismen.
5: Se på tegningen og bekrefte at det likner.
6: prøvemontere dingsen på Boilermakeren.
7: ???!!!??? Hvordan skal jeg få skyllevannet inn i auto-spargen?!
8: Lete gjennom den tomme esken og kjøkkenbenken etter manglende deler.
9: Kapitulasjon... Lese monteringsanvisningen grundig.
10: Innse at slangekobling til utsiden IKKE følger med...
11: banne over at betjeningen ikke spurte om jeg hadde alt jeg trengte til monteringen.

Jaja. Brygging blir det åkke som...
 
På vår første brygg hadde vi lite peiling hva vi holdt på med. Hadde bestilt malt på nettet og det var mening at det skal komme ferdig knust, men i vår engasjement og spenning slengt vi malt opp i vann uten å sjekk om det var knust eller ei.

Selvfølgelig var det ikke knust.

Vi mesket, sparget, og kokte som vanlig men fikk OG på bare 1032. DA skjønte vi hva vi hadde gjort.

Til slutt smakte ølet ganske godt og vi kan med stolthet sier at vi laget en IPA lettøl lenge før Lervig hadde drømt om å brygge Johnny Low.
 
Neppe ei bryggetabbe, heller ei lagringstabbe? Når ølet ditt etterkvart byrjar og smakar champignon forstår du at forbruket er for lågt. Hev seidelen!
 
Runar Stock skrev:
Dett var dett!

Nå er det nok.

Se, der ligger meskeboksen i innkjørselen.

Nå blir det ikke brygget en dråpe før jeg får meg noe ordentlig utstyr. Så kan det heller bare være med øldrikking. Kan drikke vin jeg. Tett mesk. Tømme boksen, blåse ut og reposisjonere manifold. Tilbake med mesken. Tett mesk. Da heiv jeg like gjerne alt til h*****e. Forbanna blautbunna plastkasser fra Europris. Ikke fikk jeg fra hverandre boksene heller fordi gummiproppen jeg hadde trykket et kobberrør gjennom selvfølgelig satt DØNN fast. Hadde ikke mesken ligget i kokekjelen tipper jeg den også hadde havna i innkjørselen. Tror jeg skal gå ut å parkere chevroleten oppå meskeboksen.

Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.

Liten avstikker fra tråden, men Runar: sjekk ut dette her --->  http://morebeer.com/products/b3300-10-gallon-grain-system.html
Da har du mesketønne og skylletønne livet ut, og dette systemet her går det ikke an å bli sinna på :) Tar litt plass, men ikke så mye at du blir nødt til å lagre den i innkjørselen ;)
 
Ikke krise, emn litt kjedelig var det da jeg 10 min før jeg skulle hive i Aurora humle i min nøgne ø saison clone plutseilig oppdaget at jeg ikke hadde noe aurora humle... etter intesiv googling gikk jeg for saaz som erstatter... det jeg ikke tenkte på i farten var at det skulle brukes saaz i resten av humleskjemaet også,... så da ble det 3x 73 g saaz i stede for 3x100 g... ja ja godt øl blir det nok, men en nøgne klone blir det nok ikke....
 
Tilbake
Topp