Bryggertabber

Mulig det går, men jeg ville ha gjæret den rundt 16-17 grader første 3-5 døgn for så å heve tempen litt.
 
Lager skrev:
Eller prøve meg på en Kolsch? Burde ikke det gå sånn passe på 14 grader?

Jeg har gjæret en kölsch på ca 14 grader, satte den opp til ca 18 grader de 5 siste dagene av totalt 14. Den ble kanon! :)
 
Brygga pils i kvæl, ønsket OG 1050, aktuell OG 1069  :laugh: jaja, godt je har bra stor gjærstarter  >:D imperial pilsner  :cheeky:
 
Pedersen skrev:
Brygga pils i kvæl, ønsket OG 1050, aktuell OG 1069  :laugh: jaja, godt je har bra stor gjærstarter  >:D imperial pilsner  :cheeky:

Har du sjekket i nabolaget, om det kan være noen som har vann tilgjengelig, som du kan tynne ut vørteren med?
 
Nikks,er tomt for vann oppi her, er åpen for å prøve nye ting så prøver og ser, blir det ikke drikkanes går det i komposten, har tid til å brygge ny runde så jeg råker OG etter oppskrifta    :laugh: er vandt med 70% effektivitet men fikk 88 i kveld, sikkert noe med smakinga av brygg i kveld  :skitbra:
 
Skulle flaske weiss idag. Åpna gjæringskaret for å stikke om og der lå toppen på gjærlåsen jeg ikke fant når det skulle settes til gjæring:)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    620,3 KB · Sett: 727
Var alene hjemme og skulle stikke om, så jeg festa en silikonslange på krana til gjæringskaret.
Deretter skulle jeg bare vri krana, så den vendte nedover, det som skjedde da var at jeg tydeligvis hadde skrudd den litt for mye, og det begynte å lekke.
Gikk fint når jeg pressa krana inntil, litt upraktisk å måtte holde hele tiden, men det gikk.
Var til og med litt stolt da jeg med den andre hånda greide å manøvrere sukkerlaken ned i omstikkingskaret.
Tenkte at dette gikk jo fint, og etter omtrent ti liter, skjønte jeg ikke hvorfor det fortsatte å dryppe ned på gulvet, når det ikke lakk fra krana.
Hadde selvfølgelig glemt å skru igjen krana på omstikkingskaret!
Så da ble det en  4-liters stor dam med deilig saison, infusert med sitrongress og ingefær.
Trengte bare å vaske over gulvet tre fire ganger for at sokkene ikke skulle feste seg i gulvet.  :ilike:
 
Ingen stor tabbe, men glemte å sjekke at jeg hadde nok flasker. Skulle flaske på 0,33 flasker og karbonere med drops, men da det gjenstod 3 liter var det ikke flere flasker gitt. Hadde heldigvis noen 0,5 til overs, så flasket resten på disse og tilsatte to drops. Så får vi bare tro det ikke blir flaskebomber...
 
EivindM skrev:
Ingen stor tabbe, men glemte å sjekke at jeg hadde nok flasker. Skulle flaske på 0,33 flasker og karbonere med drops, men da det gjenstod 3 liter var det ikke flere flasker gitt. Hadde heldigvis noen 0,5 til overs, så flasket resten på disse og tilsatte to drops. Så får vi bare tro det ikke blir flaskebomber...

Dèt skal nok gå helt fint det :)
 
Vekkeklokka på ringing 05:30. I militær presisjon er planen lagt.

Løper ned i kjeller'n, fyller Speidelen og skrur på varme. Rekker da hårfint returnere innen minstemann våkner 05:50.
Poden kles på og jeg vekker min datter, begge parkeres forran TV'en med hver sin banan. Alt i henhold til planen - succsess! Jeg har nå kjøpt meg 10minutter -maks! Etter den tid vil de krangle og vekke dragen som skulle få sove lenge.

Så jeg løper ned trappa, slenger i malt og sier meg godt fornøyd. I det jeg skal legge på den øverste rista, innser jeg at begge ristene ligger i bunn! Etter småtrøtt ha forsøkt å grave den opp med hånda, innser jeg at 12kg malt må ut igjen. Jeg lemper den over i ett tomt gjæringskar og klokka tikker.. Når jeg omsider får ut rista, lempes maltgrøten tilbake og knot nummer 2 blir ett faktum. Det spruter varm malt og vann i alle retninger, inkludert mot undertegnede som anledningen kun var iført boxer.

Det ble såppas mye malt utenfor røret, at det ble både tanniner og pumpe problemer. Sta som jeg er, fullførte jeg brygget og tappet det senere på flasker - bare for å så innse at det må helles ut igjen.

..men det verste var dragen som våknet  ::)
 
Her om dagen skulle jeg ha meg en kald øl etter middag, kun for å oppdage at ølet smaker beskt. Prøver en annen flaske, like vondt. Prøver at annet brygg som ble flasket etter det andre brygget, samme smaken. I alle dager, de smakte jo godt opptil to uker siden?! Konkluderer forsiktig i sammen med bryggelektyre og forum at det kan ha vært infisert ved flasking som har satt sent inn.

Dagen etter hiver jeg meg rundt og kjører full inspeksjon på alt bryggeutstyr som benyttes på kaldsiden. Gjæringsbøtter, flaskebøtter og andre bryggedeler i plast blir kassert, alle slanger byttet ut, vaskede tomflasker blir vasket på nytt med sterkere midler. Lager nye rengjørings- og vedlikeholdsrutiner for å stramme inn dårlige vaner man muligens har pådratt seg.
Tar en ny flaske med brygget og tapper litt for å måle pH verdier, verdiene er normale, men brygget smaker fortsatt beskt.

Dag 3 fikk jeg litt småpanikk da jeg innså at jeg hadde gitt bort en 6-pakning av disse to bryggene til en bekjent sjefsingeniør i et firma jeg skal søke jobb hos. Ringer for å advare mot eventuell kontaminasjon, får svar at brygget var utmerket, over all forventning.... Jeg tar en ny flaske, og det smaker da helt normalt.

I hodet går jeg gjennom alternative forklaringer, hvorpå min samboer kommer med forklaringen... Første dagen hadde jeg hatt indisk mat til middag, dagen etter hadde jeg restene til lunsj mens jeg styrte med utstyret, hvilket gjorde at det fortsatt smakte merkelig under testingen.

På den lyse siden er alt utstyr overhalt, på andre siden føler jeg meg litt dum, og litt blakkere  :bank2:
 
Skulle for første gang forsøke og resirkulere med pumpe under nedkjøling på søndag, det var ikke så lurt og droppe humleposene når jeg skulle ha i 40g med Centennial blomst.
I tillegg til at jeg styrer med dette oppdager jeg at jeg har en krantilkobling for lite til dyppkjølern min (noe jeg oppdaget forige gang jeg brygget, men fint hadde glemt siden det var en stund siden). I all hast kaster jeg med rundt, finner en nippel og noen andre rørdeler jeg kunne benytte for få en tilsvarende løsning. snur så hageslangen som har en hageslangekobling i det som nå blir utgangsenden. Oppdager i det jeg skrur på vannet at det selvfølgelig er en stoppeventil i denne så vannet kommer ikke ut! På dette tidspunktet er jeg ganske stresset for å få igang kjølingen så jeg skrur av vannet og forsøker skru opp hageslangekoblingen. Denne rikker seg ikke så jeg finner frem en saks og klipper, jeg regnet med at det nok var litt trykk i slangen, men tenkte ikke over at det vannet som lå inni der akkurat hadde vært en 20-30 runder gjennom kokende vørter. Ikke veldig deilig og få halve overkroppen dusjet med kokende vann! Heldigivs var det ikke mye som sprutet ut.  :bank2:
 
Hodet fungerer visst ikke i dag. Kokte sukkerlake, avkjølte og helte i gjæringskaret, men innen jeg skulle heve vørteren over i karet, så hadde jeg glemt at jeg hadde sukkerlake oppi og tenkte "Har starsan-skummet blitt om til så mye væske? Jaja, får helle det tilbake igjen i blandingen med starsan" så tok jeg å helte sukkerlaken over i starsan-karet jeg hadde stående, og oppdaget feilen akkurat da. Nå må jeg blande nye 10 liter med starsan og koke sukkerlake på nytt.
 
NicolaiGj skrev:
Hodet fungerer visst ikke i dag. Kokte sukkerlake, avkjølte og helte i gjæringskaret, men innen jeg skulle heve vørteren over i karet, så hadde jeg glemt at jeg hadde sukkerlake oppi og tenkte "Har starsan-skummet blitt om til så mye væske? Jaja, får helle det tilbake igjen i blandingen med starsan" så tok jeg å helte sukkerlaken over i starsan-karet jeg hadde stående, og oppdaget feilen akkurat da. Nå må jeg blande nye 10 liter med starsan og koke sukkerlake på nytt.

hahaha. Inte helt lyckat nej! Kanske erfarenheten gör dig mer alert i framtiden då  :laugh:
 
Skulle teste sommerpilsen i går kveld. Kan se ut for at jeg har tappet den på fatet jeg brukte til løvetannbrus i fjor sommer. Den hedenske beiske smaken var ikke til å ta feil av. Forbanna slurvefeil. Skal rengjøre med flamekaster og plutonium før jeg bruker det fatet igjen!!!
 
Tilbake
Topp