Bryggertabber

Tok tilfeldigvis en SG prøve av siste slanten etter flasking og den viste nærmere 1.030 når den egentlig burde ligget på 1.022 :eek:
Det syntes jeg var litt skummelt. Fikk ikke rørt om så mye, lot bare sirkuleringen under omstikk blande inn sukkerlaken.
Kan selvfølgelig bare være ekstra trub helt neders og sukkeret i resten av ølet var OK fordelt, men tok ingen sjanse

Nå tok jeg ut en liten SG sample fra en av flaske og den viste 1.021, men null kulsyre
Hvordan løser jeg dette, tilsette litt ekstra gjær(og litt ekstra sukker?) på alle flaskene igjen?
Eller bare tømme alt over på fat å karbonere kunstig :rolleyes:
 
Sist redigert:
Kan jeg spørre hvorfor du måle ut sukker i ml?
1 dl sukker tilsvarer vel ca. 90 g, så så halvgærent blir det ikke
 
Jeg tørrhumla NEIPA'en min:(.

Resultatet av det er at jeg aldri kommer til å få flaska den. Den klukker av gårde med stødige tre plopp i minuttet, og SG synker og synker. Jeg meska denne på 68 grader, og bruker lavt-attenuerende A38 fra Imperial (samme som wyeast 1318) - og nå er den på 1.011 og 80% utgjæring, og er like vanskelig å få til å gi seg som D.Trump:confused:.
 
Jeg tørrhumla NEIPA'en min:(.

Resultatet av det er at jeg aldri kommer til å få flaska den. Den klukker av gårde med stødige tre plopp i minuttet, og SG synker og synker. Jeg meska denne på 68 grader, og bruker lavt-attenuerende A38 fra Imperial (samme som wyeast 1318) - og nå er den på 1.011 og 80% utgjæring, og er like vanskelig å få til å gi seg som D.Trump:confused:.
Du har brygga Donaldbrus, altså?
 
Jeg tørrhumla NEIPA'en min:(.

Resultatet av det er at jeg aldri kommer til å få flaska den. Den klukker av gårde med stødige tre plopp i minuttet, og SG synker og synker. Jeg meska denne på 68 grader, og bruker lavt-attenuerende A38 fra Imperial (samme som wyeast 1318) - og nå er den på 1.011 og 80% utgjæring, og er like vanskelig å få til å gi seg som D.Trump:confused:.
Med en del hjemmelagde, gjæra "brus" er det vanlig å flaske på plastflasker, også la stå i romtemperatur til flaskene er harde. Så setter du de i kjøleskapet og drikker dem raskt. Akkurat hvor hard som er bra karbonering er en øvingssak. Ikke bruk flasker med stor kork, sånn som tine iste o.l., de blir deformert av trykket og slipper ut gass. Vet ikke om plastflasker er noe som frister eller om du har kjøleskapsplass til ølet, men burde i teorien funke, og unngå farlige flaskebomber. Har altså ikke gjort dette med ordentlig ølgjær, bare villgjæra ting.
 
Med en del hjemmelagde, gjæra "brus" er det vanlig å flaske på plastflasker, også la stå i romtemperatur til flaskene er harde. Så setter du de i kjøleskapet og drikker dem raskt. Akkurat hvor hard som er bra karbonering er en øvingssak. Ikke bruk flasker med stor kork, sånn som tine iste o.l., de blir deformert av trykket og slipper ut gass. Vet ikke om plastflasker er noe som frister eller om du har kjøleskapsplass til ølet, men burde i teorien funke, og unngå farlige flaskebomber. Har altså ikke gjort dette med ordentlig ølgjær, bare villgjæra ting.

Plastflsker hadde kanskje vært en løsning, ja. Men det er liksom ikke så fristende. Og det gir seg jo til slutt, det kjipe er bare at humla blir liggende i så lenge. Skjønt det skal mye til før det blir så stor negativ effekt av det.
 
Plastflsker hadde kanskje vært en løsning, ja. Men det er liksom ikke så fristende. Og det gir seg jo til slutt, det kjipe er bare at humla blir liggende i så lenge. Skjønt det skal mye til før det blir så stor negativ effekt av det.

Du er sikker på at det ikke bare er CO2 som undslipper da, sjeldent jeg opplever no mer en 2 -3 SG dropp etter tørrhumling
 
Du er sikker på at det ikke bare er CO2 som undslipper da, sjeldent jeg opplever no mer en 2 -3 SG dropp etter tørrhumling

Det der med CO2 som går ut av oppløsning er veldig sjelden svaret. Klukker det i gjærlåsen sjøl om det egentig ikke burde gjøre det, er forklaringen at det foregår noe tvilsomt nedi dunken.

Jeg lurer på hva som skjer først; at Finn begynner med fat og kjøleskap eller at griser utvikler vinger... ;)

Griser med vinger, helt klart. Det blir antakelig den nye fredagskos-hit'en: Grilla grisevinger.

Ellers er nok løsninga på hop creep-problemet å senke temperaturen til under 18 grader. Det skal visstnok holde. Og jeg trenger ikke kjøleskap til det:).

Fat er sånt man serverer småkaker på;). Det trenger jeg heller ikke.
 
Tilbake
Topp