Bryggertabber

En av grunnene til at jeg ikke har gått for mer avansert vannjustering er at jeg rett og slett ikke har en god vannprofil for vannverksvannet her i Halden. Mulig noe av profilen kan leses fra det jeg har, men det er i så fall mye jobb og konvertering og sjansen for å begå brølere for en som valgte vekk kjemi på videregående er overhengende.
Hvis du har typisk norsk bløtt overflatevann - noe du mest sannsynligvis har, så lenge du har kommunalt vann og ikke egen brønn - kan du bare bruke AJ DeLanges water primer.

The following recommendations apply to soft water. Here we will define soft as meaning RO or distilled water or any water whose lab report indicates alkalinity less than 35 (ppm as CaCO3; all other numbers to follow mg/L), sulfate less than 20 (as sulfate; Ward Labs reports as sulfur so multiply the SO4-S number by 3 to get as sulfate), chloride less than 20, sodium less than 20, calcium less than 20 and magnesium less than 20. If your water has numbers higher than these, dilute it with RO or DI water. A 1:1 dilution reduces each ion concentration to 1/2, a 2:1 dilution to 1/3 and so on. If your water contains chloramines add 1 campden tablet per 20 gallons (before any dilution)

Baseline: Add 1 tsp of calcium chloride dihydrate (what your LHBS sells) to each 5 gallons of water treated. Add 2% sauermalz to the grist.

Deviate from the baseline as follows:

For soft water beers (i.e Pils, Helles). Use half the baseline amount of calcium chloride and increase the sauermalz to 3%

For beers that use roast malt (Stout, porter): Skip the sauermalz.

For British beers: Add 1 tsp gypsum as well as 1 tsp calcium chloride

For very minerally beers (Export, Burton ale): Double the calcium chloride and the gypsum.

These recommendations should get you a good beer if not the best beer. To get the best you should vary the amounts of the added salts noting carefully whether a change benefits or detriments your enjoyment of the beer. Additional sulfate will sharpen the perceived hops bitterness. Additional chloride will round, smooth and sweeten the beer. Add or decrease these in small amounts.
 
Bakepulver (finnes flere utgaver, men alle inneholder et alkali, vanligvis natriumbikarbonat, en syre i saltkrystallform og stivelse for å holde pulveret tørt) ville jeg ikke hatt i noe øl. NaHCO₃ (Natron/natriumbikarbonat) er altså en av bestanddelene i bakepulver, og det kan heve pH ganske mye.
Det var natron jeg brukte. Om det gjør det noe bedre vet jeg ikke.
Men aldri mer.
 
Har ikke prøvd andre løsninger nei. Har ikke gitt opp enda, må finne litt bedre ergonomi og i tillegg samle skum som kommer ut ventilen.

Kommer det så mye skum ut ventilen? Høres i så fall ut som du har for lavt mottrykk på... Lite skum hos meg :)
 
Hadde meg en av de mest strøkne bryggedagene jeg noen gang har hatt under brygging av en oktoberfest idag. Traff alle tall å ingen tabber, før jeg skulle koble gjæringskaret mitt til glycolkjøleren.. da viste det seg at en av pinnene på kontrollboksen hadde knekt, så ingen styring på gjæringskaret. Den står nå i garasjen med en ambient på ca 10°.. det burde vel muligens gå greit fram til jeg får en ny (forhåpentlig) Torsdag??
 
Jaja...Der kom bryggedagen fra helvete....

Dagens plan var en splittbatch for å teste ut Northern Brewer og Hallertauer Hersbrucker. Meske standard pilsnergristen min på 96% pilsnermalt, 3% Syremalt og 3% Bisquitmalt... en grist jeg kjenner godt så jeg kan smake litt på humlene etterpå.

Splitte batchen etter mesking og koke halvparten på Speidelen og den andre halvparten på 1.gen Netthandelkjelen jeg pleier å bruke til skyllevannsvarmer...det duger den jo til...

Tabbe #1: Det slo meg ikke at når en fordeler på to kjeler og koker i 90 minutter så nær dobler jo boiloff og trubtap seg... Erkjennelsen kom under skylling, så der redda jeg meg inn i siste liten med litt synsing og hoderegning... nesten.

Etter å ha skylt til det jeg mente var en passe mengde preboil overførte jeg halvparten til kineseren og kjørte i gang kok på begge kjeler... Litt kreativ inn- og utkobling av varmeelementene på kineseren fikk begge kjelene i kok omtrent samtidig.... godt fornøyd kokte jeg ei halvtime før jeg heiv i bitterhumlene i de respektive kjelene.. Ahh...45 minutter før jeg trengte å gjøre noe mer....

Ser naboen står med traktoren og feller noen trær, så jeg tusler bort for å slå av en prat. Hyggelig det, og i god tid før aromahumling, ca. 20 min. før, tusler jeg hjem...og oppdager at sikringen på kursen som driver kineseren har poppa og vørteren er nede på 75grader.. Shit... få i gang kjelen igjen og kom akkurat opp i kok før aromahumlene skal i... Aromahumle i Speidelen.. lar kineseren koke 10 min til før jeg aromahumler i den og justerer koketida tilsvarende... greit nok..

Nedkjølingstid... God følelse av at jeg er på sporet igjen og kjølinga går greit... Vørterprøve ut av speidelen ved 20grader... OG 1.056... hmmm.. det var da høyt, men ok... men dene var da rimelig bitter? Jaja...ny humle så vi får se...

Aromaprøve ut av kineseren, den som gikk med NB... Fy flate...denne var iaff BITTER... OG 1.052... greit nok...sikkert som følge av mindre boiloff.

Inn på kontoret for å notere i loggen... en liten kikk på Brewfather, som jeg akkurat har tatt i bruk siden jeg fikk med ett år Premium på 65L kjelen jeg kjøpte nylig...ehh...hva pokker??? IBU på 60-70???

Innser umiddelbart tabbe #2; Når jeg dupliserte oppskriften for å skifte humle hadde jeg seff glemt å skalere den ned til halvbatch.... Siden det frem til mesking og skylling var ferdig var en og samme batch på en og samme maskin.

Så da står man der....med to halvbatcher ultrabitter pils. Bare å helle ut tru? Faen.. har jo investert flere timer i dette..

Ok...OG ble en god del høyere enn jeg hadde sikta mot, så der har jeg noe å gå på. Tappa vørteren på 2 Julabøtter, ca. 10L i hver og vanna så ut med 20% vann.. Pitcha så liberale doser av relativt nyhøsta W34/70 slurry (ikke noen kjempekostnad heldigvis) og i kjelleren med dem.

Klart...det å vanne ut gjør ikke noe positivt med BU/GU-forholdet, men kanskje det blir en lett bitter gressklipperpils til sommeren?

Vi får se om 3 uker når dette er ferdiggjæra...

NordDeutscher Bitter?
 
Uææææ...! Satte en batch med bayer i gjæringsskapet med ti grader for fire dager siden, som skulle rampes opp til 17 grader idag og 19 i morgen. Pga flytting av skapet i går ble Inkbird'en koblet fra noen minutter, og under tilkoblingen igjen ble kontaktene byttet om... Det betyr at frostvakta har stått på i 20 timer, og fått temperaturen opp til over 40 grader...!

Er det noen her med en kvalifisert formening om hvordan dette vil gå, og hva som evt vil bli endret i forhold til om gjæringstiden hadde gått som normalt?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2021-03-31 kl. 14.30.16.png
    Skjermbilde 2021-03-31 kl. 14.30.16.png
    24,1 KB · Sett: 14
Uææææ...! Satte en batch med bayer i gjæringsskapet med ti grader for fire dager siden, som skulle rampes opp til 17 grader idag og 19 i morgen. Pga flytting av skapet i går ble Inkbird'en koblet fra noen minutter, og under tilkoblingen igjen ble kontaktene byttet om... Det betyr at frostvakta har stått på i 20 timer, og fått temperaturen opp til over 40 grader...!

Er det noen her med en kvalifisert formening om hvordan dette vil gå, og hva som evt vil bli endret i forhold til om gjæringstiden hadde gått som normalt?
Spørsmålet her er vel om temperaturen har blitt så høy at gjæren dør? Noe gjær som kveik tåler jo høye temperaturer, men jeg tror lagergjær er mye mer følsom og begynner å ta kvelden ved 40 grader. Etter 4 dager var den vel også nesten midt i stormgjæringen, så faren for usmaker er vel høyst tilstede. Har du smakt på det?
 
Spørsmålet her er vel om temperaturen har blitt så høy at gjæren dør? Noe gjær som kveik tåler jo høye temperaturer, men jeg tror lagergjær er mye mer følsom og begynner å ta kvelden ved 40 grader. Etter 4 dager var den vel også nesten midt i stormgjæringen, så faren for usmaker er vel høyst tilstede. Har du smakt på det?
Har ikke smakt, nei. Det putrer godt i gjærlåsen.
 
Påsken fra helvete på meg i år. Lagde for 2 uker siden en ellers så fortreffelig lager med oslo kveik som jeg smakte på i går og det smaker noe i retning av sur eple cider. Aldri kjent noe lignende. Den er jo ikke mer enn 2 uker gammel så om det er infeksjon er jeg usikker på. Den første jeg har hatt i såfall såfall. Noen som har kjent noe lignende? Enden på visa er at jeg har vært i butikken og kjøpt industripils for å spe på ett beskjedent lager jeg har fra før. Det er nesten til å grine av, hehe.
 
Påsken fra helvete på meg i år. Lagde for 2 uker siden en ellers så fortreffelig lager med oslo kveik som jeg smakte på i går og det smaker noe i retning av sur eple cider. Aldri kjent noe lignende. Den er jo ikke mer enn 2 uker gammel så om det er infeksjon er jeg usikker på. Den første jeg har hatt i såfall såfall. Noen som har kjent noe lignende? Enden på visa er at jeg har vært i butikken og kjøpt industripils for å spe på ett beskjedent lager jeg har fra før. Det er nesten til å grine av, hehe.
Jeg er sjøl ikke fremmed for å eksperimentere... gjør det stadig vekk og noen ganger går resultat i dass...bokstavelig talt.
Min erfaring er at Lager er nettopp det; Øl som får sin smak og karakter av en laaang prosess og dedikert lager-gjær. Har vel forlengst kommet frem til at skal jeg ha noe lagerlignende som tar kortere tid er det Kølsch som gjelder.... og kveik? Det forbinder jeg utelukkende med tradisjonsbrygg..
Synd med ølet ditt dog..
 
Sist redigert:
Hvis det ikke har dannet seg usmaker går

Hvis det ikke har dannet seg usmaker går det nok bra pussig nok :). Hva har du gjort? Skrudd temp sakte ned?
Jeg satte kontaktene riktig, og lar kjøleskapet gjøre jobben. Tempføleren er festet på gjæringskaret med isolasjon, og har sunketsakte til 29 grader nå. Smakte på ølet, og tross pisslunket uten kullsyre smakte det ok etter det jeg kan vurdere.
 
Nei, det var jeg ikke klar over... er for nybegynner å regne. Men takk for info, blir ikke ølet godt, kommer det uansett flere batcher
Synkende gjæringstemperatur stresser gjæren, og er spesielt kritisk når den nærmer seg utgjæret. Det er litt forskjellige meninger der ute, men 1 grad i timen og maks 6 grader i døgnet er to som går en del igjen.
 
Tilbake
Topp