Bryggertabber

Definisjonen til Norbrygg sier...

Tydelig til kraftig humlearoma
Fraværende til merkbare fruktestere
Svak til merkbar maltaroma med karakter av karamell
Svak maltsmak med karakter av karamell
Fraværende til svak alkohol

Og ikke minst: overdøves av humlen er nevnt to ganger, både under aroma og smak.

Egentlig kan man jo da ta rennfart med humla og gi pokker i resten, siden den skal overdøve alt uansett. Om det er hva som ligger til grunn så er det klart at amerikansk IPA som ikke er tørrhumla faller gjennom. Nok en gang, så har jeg ikke smakt på ølet til Sarge men om det er et glass med humleoljer som skal bedømmes og ikke bryggerferdigheter så.. :rolleyes:
Og tørrhumling er altså et effektivt - noen ville hevde nødvendig - grep for å bidra til "tydelig til kraftig humlearoma".

Jeg tror jeg stopper her for min del.
 
Også kan man selvfølgelig spørre hvorfor ikke tørrhumle? Hvis det er for å brygge et godt øl/ IPA er det kanskje ikke nødvendig,
men for å gjøre det bra i en IPA konkurranse er det helt klart et fortrinn
 
Jeg har ikke brygget på over et halvt år. Det er flere grunner til det, der den viktigste er at garasjebryggingen min har vært hemmet av gravearbeider på tomta. Men jeg må også si at noe ga meg en motivasjonsknekk etter at jeg deltok i min første konkurranse. Et øl som naboer og slektninger likte godt ble stemplet som nærmest udrikkelig. Jeg har vært lenge i tenkeboksen etter dette. Det er ingen hemmelighet at jeg har vært kritisk til typeriktighet som viktigste (eneste?) kriterium for godt brygget øl. Men tilbakemeldingene fortalte meg noe mer og det er feil å skylde på konkurranseform for hvordan ølet mitt er blitt.

Så bryggertabben her, som jeg har kommet fram til over tid, er at jeg i alt for lang tid har forsøkt å brygge øl som egentlig ikke treffer målet særlig godt. Dette gjelder spesielt forsøkene mine på å brygge rød IPA. Jeg har vært overmodig i troen på egne evner som brygger og muligheten til å lage IPA uten tørrhumling. Det er på tide å innse at dette var en tabbe i flere omganger.

Nå er gravearbeidene over. Jeg bør komme i gang med bryggingen igjen snart. Men en av konklusjonene er: Jeg skal ikke forsøke meg på IPA igjen, for det jeg brygger er ikke IPA. Jeg liker ikke å brygge med tørrhumling, og jeg får bare innse at det har noen begrensninger. Jeg får heller fokusere på det jeg får til bedre, som lyse, lette sommerales, irish red ale, porters og stouts.
@Sarge Jeg syns ikke du skal slutte å brygge det ølet som både du og andre liker. Hva du kaller det er ikke så viktig.
I en bryggekonkurranse som NM hvor det er typeriktighet som gjelder vil jo et øl som ikke treffer definisjonen bli "slaktet", eller i alle fall få dårlig score.

Jeg sendte inn et øl til NM i år som ble vurdert som "ikke særlig drikkbart" og "problematisk å drikke", havnet på delt sisteplass i flighten.
Dette er et øl som jeg er meget fornøyd med og som har fått stående ovasjoner fra aktive medlemmer inne på forumet her.

"Problemet" er at det ikke passer skikkelig inn i noen av typedefinisjonene. Og i tillegg valgte jeg kanskje feil type.
Påmeldt som 11A Gueuze lambic, men burde nok sikkert vært påmeldt som 11C Flamsk rød. Eller i alle fall 11A + 13C Trelagret øl

Når et øl meldt på som en type øl, har dommerne et klart bilde over hva de forventer å se/lukte/smake/føle. Og dersom det de blir presentert avviker fra forventningen, så får ølet dårlig score.
Det blir ikke gjort så mye betraktinger om ølet er godt eller ikke godt dersom det bommer på målet.

Dersom jeg tenker at jeg har en kopp te med sukker i, men så er det kaffe i koppen, så er sjansen stor for at jeg automatisk spytter ut slurken.
Og jeg er jo glad i kaffe...

Jeg syns du skal fortsette å brygge ølene som du liker. Og så ikke bry deg så mye om det ble "slaktet" når det faktisk ikke passet inn i typen det ble sendt inn som.

Selv tror jeg kanskje at jeg kommer til å prøve å sende inn ølet mitt i 11C neste år. Men det blir vel kanskje slaktet der også.
 
Synes du skal fortsette med øl du liker @Sarge

Spør du meg er rød IPA en litt rar og udefinert øl, men, den kan helt sikkert bli bra uten tørrhumling.
Om den blir dømt ned, så er det kanskje ikkje så rart hvis du beveger deg langt bort fra tradisjon amerikansk ipa.
Det burde uansett ikkje stoppe deg å brygge det om du liker det (bare ikkje send det til konkurranse).
 
Jeg har ikke brygget på over et halvt år. Det er flere grunner til det, der den viktigste er at garasjebryggingen min har vært hemmet av gravearbeider på tomta. Men jeg må også si at noe ga meg en motivasjonsknekk etter at jeg deltok i min første konkurranse. Et øl som naboer og slektninger likte godt ble stemplet som nærmest udrikkelig. Jeg har vært lenge i tenkeboksen etter dette. Det er ingen hemmelighet at jeg har vært kritisk til typeriktighet som viktigste (eneste?) kriterium for godt brygget øl. Men tilbakemeldingene fortalte meg noe mer og det er feil å skylde på konkurranseform for hvordan ølet mitt er blitt.

Så bryggertabben her, som jeg har kommet fram til over tid, er at jeg i alt for lang tid har forsøkt å brygge øl som egentlig ikke treffer målet særlig godt. Dette gjelder spesielt forsøkene mine på å brygge rød IPA. Jeg har vært overmodig i troen på egne evner som brygger og muligheten til å lage IPA uten tørrhumling. Det er på tide å innse at dette var en tabbe i flere omganger.

Nå er gravearbeidene over. Jeg bør komme i gang med bryggingen igjen snart. Men en av konklusjonene er: Jeg skal ikke forsøke meg på IPA igjen, for det jeg brygger er ikke IPA. Jeg liker ikke å brygge med tørrhumling, og jeg får bare innse at det har noen begrensninger. Jeg får heller fokusere på det jeg får til bedre, som lyse, lette sommerales, irish red ale, porters og stouts.
Jeg sendte inn mange øl til NM i år, og skulle jeg tatt alle kommentarene inn over meg, hadde jeg kutta ut brygginga - sjøl om et par av dem gikk til klassefinalen. Du må ikke ta sånt tungt - sjøl om det er veldig vanskelig å ikke gjøre det. Stol på naboer og slektninger - og deg sjøl!

Ølet til @LarsUlv , som han refererer til, har jeg prøvd. (Lars sendte med ei flaske til meg sammen med NM-ølet. En fin bonus for NM-mottaket:).) Det er noe av det beste jeg har smakt; helt nydelig. Veldig kraftig på smak, og ikke noe du bøtter i deg, men noe du kan sitte og nippe til leeenge, og kose deg intenst med. Mye mulig det skulle vært meldt på i en annen klasse, men det var uansett så langt fra å være udrikkelig som det er mulig for et øl å være:).

Jeg fikk en god del gode og konstruktive tilbakemeldinger - og mange som jeg er nokså uenig i. Et øl som er rimelig godt - egentlig en IPL som så klart var litt feilpåmeldt, siden den klassen ikke finnes - fikk jeg høre smakte oppkast:(. Tørrhumla med Rakau, som kanskje er ei litt sær humle, men dog ... .
 
Imp stouten jeg leverte inn fikk jeg tilbakemelding på at burde smake mer malt, jeg brukte 18kg malt til 31 liter øl.... :p

Det var bare et øl jeg hadde stående som ble sendt inn for moro, litt over 1 år på flaske, rakk ikke brygge noe typeriktig til konkurranse da jeg brygger mest det som det går mest av, og de passer ikke inn i noen typedefinisjon.

Tar til meg alle tips, og så må en forstå at det ikke er like lett å bedømme et øl blindt som når en sitter med bryggeskjema foran seg. All honnør til dommerne våre som tross alt gjør denne jobben frivillig og på dugnad.
 
Tar til meg alle tips, og så må en forstå at det ikke er like lett å bedømme et øl blindt som når en sitter med bryggeskjema foran seg. All honnør til dommerne våre som tross alt gjør denne jobben frivillig og på dugnad.
Kanskje dommere kan være litt mindre krass da enn å dømme øl som nært udrikkelig og at det smaker som oppkast! Det er bare arrogant og jævlig dårlig kutyme mot medbryggere og utad for Norbrygg.
 
Et øl som er rimelig godt - egentlig en IPL som så klart var litt feilpåmeldt, siden den klassen ikke finnes - fikk jeg høre smakte oppkast:(. Tørrhumla med Rakau, som kanskje er ei litt sær humle, men dog ...
Kanskje dommeren hadde tatt en Truls Svendsen og var litt "dagen derpå" med litt egenprodusert "usmak" i munnen? :p
 
Jeg har ikke brygget på over et halvt år. Det er flere grunner til det, der den viktigste er at garasjebryggingen min har vært hemmet av gravearbeider på tomta. Men jeg må også si at noe ga meg en motivasjonsknekk etter at jeg deltok i min første konkurranse. Et øl som naboer og slektninger likte godt ble stemplet som nærmest udrikkelig. Jeg har vært lenge i tenkeboksen etter dette. Det er ingen hemmelighet at jeg har vært kritisk til typeriktighet som viktigste (eneste?) kriterium for godt brygget øl. Men tilbakemeldingene fortalte meg noe mer og det er feil å skylde på konkurranseform for hvordan ølet mitt er blitt.

Så bryggertabben her, som jeg har kommet fram til over tid, er at jeg i alt for lang tid har forsøkt å brygge øl som egentlig ikke treffer målet særlig godt. Dette gjelder spesielt forsøkene mine på å brygge rød IPA. Jeg har vært overmodig i troen på egne evner som brygger og muligheten til å lage IPA uten tørrhumling. Det er på tide å innse at dette var en tabbe i flere omganger.

Nå er gravearbeidene over. Jeg bør komme i gang med bryggingen igjen snart. Men en av konklusjonene er: Jeg skal ikke forsøke meg på IPA igjen, for det jeg brygger er ikke IPA. Jeg liker ikke å brygge med tørrhumling, og jeg får bare innse at det har noen begrensninger. Jeg får heller fokusere på det jeg får til bedre, som lyse, lette sommerales, irish red ale, porters og stouts.
Hvis du og dine naboer/slektninger liker ditt øl, brygger du godt øl. Så enkelt er det:)

Det viktigste er å spre glede med ølet.

En gang ga jeg noen flasker med juleøl til en kollega - som fortsatt sier at det var det beste ølet han har noensinne smakt på. Ølet hadde nok blitt slakta i konkurranse, men for en person var dette det beste ølet i verden. Så - who is right?

Trenger du motivasjon til hjemmebrygging, anbefaler jeg å dra på byen å smake litt kommersielt øl. Vi hadde firmafest i helga, og jeg smakte på Hansa og Nøgne Ø på fat. Ølet var på grensa til udrikkelig. Det var et skikkelig usmakskurs altså. Nå kan jeg sette pris på "dårlig" hjemmebrygg.
 
Hvis du og dine naboer/slektninger liker ditt øl, brygger du godt øl. Så enkelt er det:)

Det viktigste er å spre glede med ølet.

En gang ga jeg noen flasker med juleøl til en kollega - som fortsatt sier at det var det beste ølet han har noensinne smakt på. Ølet hadde nok blitt slakta i konkurranse, men for en person var dette det beste ølet i verden. Så - who is right?

Trenger du motivasjon til hjemmebrygging, anbefaler jeg å dra på byen å smake litt kommersielt øl. Vi hadde firmafest i helga, og jeg smakte på Hansa og Nøgne Ø på fat. Ølet var på grensa til udrikkelig. Det var et skikkelig usmakskurs altså. Nå kan jeg sette pris på "dårlig" hjemmebrygg.
Det der tyder vel på dårlig reinhold hos skjenkestedet? Forurensa tappelinjer, altså. Jeg har vondt for å tru at bryggeriene sender fra seg direkte dårlig øl.

Men ellers er jeg helt enig i det du sier om å ta til seg den rosen vi får av "vanlige" øldrikkere. Jeg sitter akkurat med en IPA som jeg aldri var helt fornøyd med, og kan forestille meg at den neppe hadde bikka 30 poeng. Men jeg sitter nå og hygger meg med den; den er ikke et dårlig øl. Og jeg drikker ti ganger heller denne enn Hansas "IPA". (Hvilket ikke betyr at jeg nå skal bøtte i meg 10 halvlitere:p!)
 
Sist redigert:
Det der tyder vel på dårlig reinhold hos skjenkestedet? Forurensa tappelinjer, altså. Jeg har vondt for å tru at bryggeriene sender fra seg direkte dårlig øl.

Men ellers er jeg helt enig i det du sier om å ta til seg den rosen vi får av "vanlige" øldrikkere. Jeg sitter akkurat med en IPA som jeg aldri var helt fornøyd med, og kan forestille meg at den neppe hadde bikka 30 poeng. Men jeg sitter nå og hygger meg med den; den er ikke et dårlig øl. Og jeg drikker ti ganger heller denne enn Hansas "IPA". (Hvilket ikke betyr at jeg nå skal bøtte i meg 10 halvlitere:p!)
I dette tilfelle var Nøgne Ø-usmak ikke den samme som Hansa-usmak. Spørs om forurensa tappelinjer kan forårsake forskjellige usmaker i forskjellige øl. Ja må innrømme at jeg ikke vet hvordan systemet funker i Norge. I utlandet er det ofte selve bryggeri som tar på seg ansvaret - dvs. at de har egne ansatte som reiser rundt og passer på dette.

Men der er ikke så viktig uansett:). Poenget mitt var at man kan få servert et profesjonelt brygga øl på et profesjonelt serveringssted - og fortsatt få et øl som er fult av usmaker.

Så det er nok ikke så farlig hvis et hjemmebrygg ikke faller i smak hos noen enkelte dommere:). Man har tross alt ingen kontroll over hvordan flaskene/boksene blir behandla etter at disse forlater huset, når man sender øl til konkurranse.
 
hei, har nok en gang undervurdert kjøleskapet og cold crash er nå -3 grader for min Ipa Mango. I tillegg må kulden ha medført at en pakning lekker, fordi jeg hører en suse-lyd når jeg tilfører CO2 inn i Fermzillaen.

Jeg har foreløpig skrudd ned effekt på kjøleskap mye og avventer nå at den kommer til romtemp. Men er litt bekymret for O2 som kommer inn. Noe annet jeg bør gjøre? Går dette bra?
 
hei, har nok en gang undervurdert kjøleskapet og cold crash er nå -3 grader for min Ipa Mango. I tillegg må kulden ha medført at en pakning lekker, fordi jeg hører en suse-lyd når jeg tilfører CO2 inn i Fermzillaen.

Jeg har foreløpig skrudd ned effekt på kjøleskap mye og avventer nå at den kommer til romtemp. Men er litt bekymret for O2 som kommer inn. Noe annet jeg bør gjøre? Går dette bra?
Det er ikke bare suselyden av at CO2 kommer inn i fermzillaen da? Om det høres ut som en ballong som blåses opp vil jeg tro det er det.
 
Det er ikke bare suselyden av at CO2 kommer inn i fermzillaen da? Om det høres ut som en ballong som blåses opp vil jeg tro det er det.
ja, er kanskje det. Ble bekymret og slo av CO" i tilfelle jeg ville tømme flasken. Men trykket synker jo uansett inni der (pga kulde). Tror jeg skal tappe den i dag.
 
ja, er kanskje det. Ble bekymret og slo av CO" i tilfelle jeg ville tømme flasken. Men trykket synker jo uansett inni der (pga kulde). Tror jeg skal tappe den i dag.
Ja trykket synker mens ølet blir kaldere, men om du har skrudd opp temperaturen, så skal det jo ta endel timer, har du lekkasje vil du nok kunne se det umiddelbart om du setter på en spundingventil :)
 
Gårsdagens bryggetabbe var å ikke reagere fort nok når det begynte å komme lyder fra en gammel induksjonsplate. Den gikk ganske raskt ut vinduet da det kom flammer som fra en nyttårsrakett fra den. Smeltet merker i gulvbelegget i løpet av få sekunder, så brukbar temperatur på flammen.received_284792520151697.jpegreceived_229585362600002.jpeg
 
Jeg forsøker ikke dra opp noen diskusjon, men deler av mine erfaringer med konkurranser...
Man skal være tykkhudet for å delta i flaskekonkurranser.
Man skal være modig for å stå på stand i en PublikumsFavoritt konkurranse.
... men det er skikkelig gøy når man treffer :)
 
Tilbake
Topp