Bryggesoftware: Brewing Day

Det funka:)

Fant en feil med Style Guiden da... ABV på 0,0% på Blonde Ale?

EDIT: Det er sikkert fordi importen ikke matcher med din "styleguide"... Hvis jeg velger en annen style, og så tilbake til den opprinnelige, så kommer det seg:)

Styleguiden er en del av BeerXML filen, men brewgr har ikke med abv som en del av styleguide ser jeg, så det er derfor den vises som 0 (siden det er fra filens style guide, og ikke fra min style guide. Det vil også si at beskrivelse av stilen og slikt heller ikke kommer med. Har fikset det nå slik at den regner ut min og max abv fra OG og FG til stilen, men det blir jo ikke helt korrekt i henhold til stilen uansett, men iallefall et bedre estimat enn 0 ;).

Et annet alternativ er jo hvis stilen i filen heter det samme som en stil som allerede ligger inne, så henter jeg inn stilen min istedenfor den som kommer fra filen da jeg sitter på mer informasjon der selv.
 
Styleguiden er en del av BeerXML filen, men brewgr har ikke med abv som en del av styleguide ser jeg, så det er derfor den vises som 0 (siden det er fra filens style guide, og ikke fra min style guide. Det vil også si at beskrivelse av stilen og slikt heller ikke kommer med. Har fikset det nå slik at den regner ut min og max abv fra OG og FG til stilen, men det blir jo ikke helt korrekt i henhold til stilen uansett, men iallefall et bedre estimat enn 0 ;).

Et annet alternativ er jo hvis stilen i filen heter det samme som en stil som allerede ligger inne, så henter jeg inn stilen min istedenfor den som kommer fra filen da jeg sitter på mer informasjon der selv.
Like greit å matche fra din, og hvis den ikke finnes, så kan man velge selv[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har tidligere alltid vært imponert over hvor mye info eksempelvis BeerSmit gir meg, og har tenkt at de tingene jeg har vært misfornøyd med har vært vanskelig å beregne.
Når jeg nå ser hva du har fått til på kort tid, og hvor hurtig du tilpasser funksjoner, er jeg ikke lenger imponert over dem - kun deg :)
 
Har tidligere alltid vært imponert over hvor mye info eksempelvis BeerSmit gir meg, og har tenkt at de tingene jeg har vært misfornøyd med har vært vanskelig å beregne.
Når jeg nå ser hva du har fått til på kort tid, og hvor hurtig du tilpasser funksjoner, er jeg ikke lenger imponert over dem - kun deg :)
Ja dette er rett og slett imponerende[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har tidligere alltid vært imponert over hvor mye info eksempelvis BeerSmit gir meg, og har tenkt at de tingene jeg har vært misfornøyd med har vært vanskelig å beregne.
Når jeg nå ser hva du har fått til på kort tid, og hvor hurtig du tilpasser funksjoner, er jeg ikke lenger imponert over dem - kun deg :)

Takk for ros :) Må si at jeg er meget positivt overrasket over tilbakemeldingene jeg har fått her inne på NorBrygg. På internett hender det jo fort at tilbakemeldinger er noe mer... blandet ;)

Jeg har nå programmert i ca. 20 år og laget øl i ca. 12, og begge er fremdeles mine to store hobbyer (og programmering er også det jeg jobber med til daglig), så dette er jo et helt genialt prosjekt for min del. Jeg får jo kombinert begge de tingene jeg liker best :D
 
Er nok mange av oss som ikke har delt ut ros til deg her, men bare fulgt med i stillhet.
Veldig nyttig program du har fått til her og på så kort tid.
Her er all ros fortjent:)
Tusen takk for jobben du har gjort.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Takk for det :) kort tid har det nå ikke tatt. Har hatt idéen lenge, og startet så vidt å kode på det i starten av 2016. Så det har gått med en god del timer både på programmering og research, men jeg har også lært utrolig mye av hva som ligger bak de forskjellige utregningene gjennom hele bryggeprosessen.
 
BeerXML er forøvrig et grusomt format, og BeerSmith gjør endel feil når den lager filene sine. Noen av disse feilene er ikke noe jeg kan rette opp (og er heller ikke noe BeerSmith retter opp hvis du importerer filen i BeerSmith igjen). F.eks. hvis en oppskrift i BeerSmith har 0.5 stykk Whirlfloc tablett, så lagres dette i filen som <QTY>0,500</QTY> som i specen på filen er dette feltet i enheten kilo. Det vil si at når jeg importerer den så sier den 500g. Skjønte ikke hvordan BeerSmith selv skjønte dette, og jammen ble det ikke 500g når jeg importerte den igjen i BeerSmith også. Samt at andre verdier som farge på malt får forskjellig verdi i export filen avhengig av hva jeg har valgt å se av fargeformat inne i BeerSmith. Det er jo et pent sagt merkelig valg, men det kunne jeg heldigvis finne ut av andre steder i filen og korrigere for.

Har du gitt feedback til BeerSmith på dette? Skulle tro det ville tas imot med takk!
 
Kjedelig, men for min del, viktig oppgradering i dag.
Sånn det har fungert til nå så blir det når det opprettes en ny bruker laget en kopi av alle ingrediensene til hver bruker slik at hver bruker kan endre og slette på disse som han ønsker. Dette var foreløpig rundt 425 ingredienser, og vil bare øke på sikt. Dette gjorde jo alt enkelt og fint for meg, men skalerte ikke spesielt bra i bakkant, da det nå med ca. 200 brukere tilsammen var rundt 80 000 ingredienser lagt inn i databasen.

Dette har nå blitt omgjort til at "startsettet" med ingredienser er globale (altså for alle brukere). Når en bruker endrer på en global ingrediens, så lages det en kopi av denne som overstyrer for denne brukeren. Når en bruker sletter en global, så merkes denne som slettet for denne brukeren. Det vil si at i praksis, så vil dette ikke være noe dere merker noe til. Alt vil fungerer som det har gjort til nå, bortsett fra hvis dere har endret på allerede innlagte ingredienser. Legger en liste med de forskjellige elementene dette har påvirket i applikasjonen.

  • Antall ingredienser i databasen er nå redusert fra 80 000 til 461.
  • Økning på ingredienser i databasen når en ny bruker registrerer seg er nå 0 ned fra 425 :D
  • Ingredienser som man har endret på i listene vil nå dessverre være satt tilbake til default. Dvs. at hvis man har endret på fargen til Amber Malt i ingredienslisten, så har dette nå blitt satt tilbake igjen. Utifra hva jeg kunne se i databasen, så kommer ikke dette til å være et utstrakt problem, hvis det er et problem i det hele tatt.
  • Ingredienser som man man lagt til i tillegg til de som lå inne fra før vil fortsatt ligge der.
  • Ingredienser som er en del av en oppskrift eller et brygg vil ikke bli påvirket, og egenskapene på disse vil være akkurat som før.
  • Mye lettere for meg å legge til nye ingredienser. Nå kan jeg bare markere den som global, så er den tilgjengelig for alle. Før måtte den dupliseres for hver bruker.
  • Kjappere og søke i ingredienser. Dette var ikke foreløpig noe problem uansett, men hadde jo på et eller annet tidspunkt gjort seg gjeldende når mengden ingredienser hadde vokst seg.
Så viktig å få gjort, men ikke spesielt sexy ;)
 
Kjedelig, men for min del, viktig oppgradering i dag.
Sånn det har fungert til nå så blir det når det opprettes en ny bruker laget en kopi av alle ingrediensene til hver bruker slik at hver bruker kan endre og slette på disse som han ønsker. Dette var foreløpig rundt 425 ingredienser, og vil bare øke på sikt. Dette gjorde jo alt enkelt og fint for meg, men skalerte ikke spesielt bra i bakkant, da det nå med ca. 200 brukere tilsammen var rundt 80 000 ingredienser lagt inn i databasen.

Dette har nå blitt omgjort til at "startsettet" med ingredienser er globale (altså for alle brukere). Når en bruker endrer på en global ingrediens, så lages det en kopi av denne som overstyrer for denne brukeren. Når en bruker sletter en global, så merkes denne som slettet for denne brukeren. Det vil si at i praksis, så vil dette ikke være noe dere merker noe til. Alt vil fungerer som det har gjort til nå, bortsett fra hvis dere har endret på allerede innlagte ingredienser. Legger en liste med de forskjellige elementene dette har påvirket i applikasjonen.

  • Antall ingredienser i databasen er nå redusert fra 80 000 til 461.
  • Økning på ingredienser i databasen når en ny bruker registrerer seg er nå 0 ned fra 425 :D
  • Ingredienser som man har endret på i listene vil nå dessverre være satt tilbake til default. Dvs. at hvis man har endret på fargen til Amber Malt i ingredienslisten, så har dette nå blitt satt tilbake igjen. Utifra hva jeg kunne se i databasen, så kommer ikke dette til å være et utstrakt problem, hvis det er et problem i det hele tatt.
  • Ingredienser som man man lagt til i tillegg til de som lå inne fra før vil fortsatt ligge der.
  • Ingredienser som er en del av en oppskrift eller et brygg vil ikke bli påvirket, og egenskapene på disse vil være akkurat som før.
  • Mye lettere for meg å legge til nye ingredienser. Nå kan jeg bare markere den som global, så er den tilgjengelig for alle. Før måtte den dupliseres for hver bruker.
  • Kjappere og søke i ingredienser. Dette var ikke foreløpig noe problem uansett, men hadde jo på et eller annet tidspunkt gjort seg gjeldende når mengden ingredienser hadde vokst seg.
Så viktig å få gjort, men ikke spesielt sexy ;)

Jeg ønsker å kunne se om det er en ingrediens som jeg selv har lagt til eller om det er en global
Kan også være kjekt å se om det er en global, men med tilpasning (altså at det er blitt en privat kopi)

Kjempesmart oppdatering, ytelse og håndterbarhet er viktige saker.
 
Litt ny funksjonalitet i dag også: På utstyr kan man nå legge til mash tun capacity. I tillegg så regnes det ut hva som er minimum størrelse på meskekaret i henhold til oppskriften, og man får en advarsel hvis det er for lite. Veldig kjekt i for eksempel No sparge brygging hvor man trenger mye plass til meskingen.
 
Jeg ønsker å kunne se om det er en ingrediens som jeg selv har lagt til eller om det er en global
Kan også være kjekt å se om det er en global, men med tilpasning (altså at det er blitt en privat kopi)

Kjempesmart oppdatering, ytelse og håndterbarhet er viktige saker.

Denne informasjonen er lett tilgjengelig der den trenger å vises i klienten, så det burde gå raskt å legge til en indikator på dette :)
 
Synes dette ser veldig bra ut. Såpass bra at jeg tillater meg å poengtere bittesmå irritasjonsmoment:
Hadde vært fint om man kunne sortere humle-linjene. enten ved drag/drop eller kanskje like greit ved knappvalg for alfabetisk og etter tid. En summering i bunn er også en fin ting (slik som Brewersfriend).

hopsmove.PNG
Synes kanskje du burde tillate deg å promotere programmet på for eksempel homebrewtalk.com
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp