Bryggesoftware: Brewing Day

Sånn, da er første delen av funksjonaliteten ferdig. Så nå er det mulig å markere en oppskrift som public hvis man ønsker å dele den. Inne på Recipes, er det en ny fane: Find recipes hvis man kan søke etter oppskrifter. Man kan da velge å kopiere en oppskrift, og tilpasse den til sitt utstyr. Den som har delt oppskriften vil se hvor mange ganger en oppskrift har blitt delt. Det er mulig å legge inn kommentarer på andre sine oppskrifter for å diskutere den. Den som har lagt inn kommentaren kan også slette den. Den som eier oppskriften kan slette kommentarer som andre har lagt inn også.

Foreløpig er det bare mulig å søke etter navn på oppskrift (fritekst), stil og type. Mer finkornet søk kommer etter hvert.

Det var alt på første oppdateringen, mer kommer etter hvert.

Angående skille av gjæringsutstyr og bryggeri, så skjønner jeg litt hva du tenker på her med at du bruker samme bryggeutstyret til flere batcher, men forskjellige gjæringsdunker. Men i praksis, hva er det å tjene i programmet på å skille dette? Den eneste relevante egenskapen til gjæringskaret som brukes er trubloss, og den vil vel være ganske fast utifra prosessen din uavhengig av hvilken faktisk gjæringsdunk du bruker. Altså, det bestemmes vel mer at gjærtype, humlemengde og batchsize enn hvilken fysisk dunk du benytter. Her trenger jeg litt mer forklaring for å skjønne behovene :)
Gjæringsutstyr kunne jeg tenkt meg å skille mer i forhold til hvilken gjæringstank hvert enkelt brygg står på mens det gjærer, men det er ikke verre enn å opprette et bryggeri til hver gjæringstank, så har man kontroll på det også:)

Gjæringsutstyr kunne jeg tenkt meg å skille mer i forhold til hvilken gjæringstank hvert enkelt brygg står på mens det gjærer, men det er ikke verre enn å opprette et bryggeri til hver gjæringstank, så har man kontroll på det også:)
Eller så kan du også notere det ned under Notes på et brygg hvis du ikke vil ende opp med dobbelt opp av utstyrsprofiler :)

Har testet på skalering av oppskrifter nå, og må si at dette var helt etter mine forventninger[emoji1319] Kjempebra[emoji1303]

Går egentlig bare å venter på at import fra beerXML kommer så jeg kan flytte alt over[emoji4]

Så et spm... Jeg brygger surøl med "Kettle Sour" fra tid til annen, og det bryter litt med tradisjonell prosess[emoji4] Der mesker jeg som vanlig, men istede for å koke etter mesk, kjøler jeg til 35-40 grader og tilsetter bakterier i for av f.eks WLP672 (Lactobactillius Brevis), Probi Mave eller Biola. Så dekkes brygger' til med folie og står så lenge det trengs for å oppnå riktig PH. 3-5 dager ofte. Hvordan kan man få inn dette i bryggeprosessen her?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har testet på skalering av oppskrifter nå, og må si at dette var helt etter mine forventninger[emoji1319] Kjempebra[emoji1303]

Går egentlig bare å venter på at import fra beerXML kommer så jeg kan flytte alt over[emoji4]

Så et spm... Jeg brygger surøl med "Kettle Sour" fra tid til annen, og det bryter litt med tradisjonell prosess[emoji4] Der mesker jeg som vanlig, men istede for å koke etter mesk, kjøler jeg til 35-40 grader og tilsetter bakterier i for av f.eks WLP672 (Lactobactillius Brevis), Probi Mave eller Biola. Så dekkes brygger' til med folie og står så lenge det trengs for å oppnå riktig PH. 3-5 dager ofte. Hvordan kan man få inn dette i bryggeprosessen her?

Takk for skryt. Synes skaleringen fungerte bra til slutt jeg også, og har allerede fått brukt for den selv ;)

Angående BeerXML så hadde jeg faktisk håpet å få det ferdig i dag, men det ble det ikke. Men i morgen eller onsdag (siden i morgen er en tettpakket dag med andre ting) så ruller jeg ut versjon 1 av dette, så du trenger ikke å vente så lenge :)

Angående surøl så må jeg bare si at der er jeg foreløpig helt blank. Så foreløpig er vel da svaret at: Det får du ikke inn i bryggeprosessen slik programmet er nå. Så det må jeg undersøke mer før jeg kommer med et fornuftig svar til deg. Er det sånn at prosessen du beskriver er slik man gjør det når man lager surøl, eller er det mange forskjellige måter og komme til målet på her?

Jeg ble nysgjerrig på akkurat hva du vil ha inn i softwaren mtp dette.

Angående BeerXML så hadde jeg faktisk håpet å få det ferdig i dag, men det ble det ikke. Men i morgen eller onsdag (siden i morgen er en tettpakket dag med andre ting) så ruller jeg ut versjon 1 av dette, så du trenger ikke å vente så lenge :)

Angående surøl så må jeg bare si at der er jeg foreløpig helt blank. Så foreløpig er vel da svaret at: Det får du ikke inn i bryggeprosessen slik programmet er nå. Så det må jeg undersøke mer før jeg kommer med et fornuftig svar til deg. Er det sånn at prosessen du beskriver er slik man gjør det når man lager surøl, eller er det mange forskjellige måter og komme til målet på her?

Ahh... Konge[emoji1303][emoji322]

Jeg er nok ikke noen ekspert på det, men såvidt jeg vet, så bruker man enten "Kettle Sour" metoden, eller så tilsettes villjær/bakterier som enten primary eller secondary i gjæringsprosessen. Her er det nok mye forskjellig ute og går, men skal man ha surøl raskt uten å måtte surne ølet på gjæringstank over lengre tid, så er det Kettle Sour eller Sour Mesh metodene som gjelder såvidt jeg vet[emoji4]

http://sourbeerblog.com/fast-souring-lactobacillus/

Jeg ble nysgjerrig på akkurat hva du vil ha inn i softwaren mtp dette.
Er vel mest på bryggesiden at man da kan legge inn den surningsprosessen mellom utmesk og kok. Gjerne også med PH målinger...
Det kan ta opptil flere dager mellom mesk og kok der disse bakteriene skal godgjøre seg. Mulig dette blir for for spesielt interesserte, og ikke noe poeng i å implementere[emoji4]
Er nok i allefall ikke noe å ha høyt på pri lista.

Spm mitt var egentlig om man kan "pause" brygget etter mashout/sparge slik at syrningen kan gjøre seg ferdig før man fortsetter bryggeprosessen med kok og humletilsetninger[emoji4]

Imponerende arbeid så langt! Ser at i equipment så oppgis ikke størrelsen på mash tune.

Ved å implementere dette kan du jo;
  • få beskjed om at oppskrift ikke passer utstyrets begrensninger
  • beregne vannmengder til mesk og skylling samt strike temp
  • få advarsler på uegnet water to grain ratio
Savner en mailto eller print knapp, kjekt for bestilling av kverning mm.

Har du en "to do" liste hvor vi kan se dine videre planer med dette prosjektet?

Imponerende arbeid så langt! Ser at i equipment så oppgis ikke størrelsen på mash tune.

Ved å implementere dette kan du jo;
  • få beskjed om at oppskrift ikke passer utstyrets begrensninger
  • beregne vannmengder til mesk og skylling samt strike temp
  • få advarsler på uegnet water to grain ratio
Savner en mailto eller print knapp, kjekt for bestilling av kverning mm.

Har du en "to do" liste hvor vi kan se dine videre planer med dette prosjektet?

Hei. Har tenkt på å legge inn mash tun capacity på samme måte som jeg har kettle capacity. Greit å vite for f.eks. no sparge brygging. Vannmengder til mask og skylling og strike temp beregnes allerede på de relevante stegene på et brygg (dog strike temp justeres ikke for selve kjelen temperatur og materiale).

Mulighet for å skrive ut oppskrift ligger på listen min, men har blitt litt begravd av mer presserende punkter.

Jeg har en to do liste, og tenkte å prøve å gjøre den tilgjengelig med mulighet for å stemme slik at jeg har en hvis formening om hvilke punkter som er viktige for folk :)

Takk for tilbakemeldinger!

Ny funksjonalitet: Import av BeerXML filer.

Det ligger nå en ny fane under Recipes hvor man kan importere oppskrifter fra BeerXML filer. Denne er fremdeles i en tidlig fase, så det kan være at den ikke leser inn alle typer filer riktig. Jeg har testet den endel, men setter pris på hvis dere sier ifra hvis dere finner noen feil i den. Også hvis det er noen filer som burde være i riktig format som ikke blir lest inn i det hele tatt. Jeg har foreløpig kun testet på filer fra BeerSmith.

BeerXML er forøvrig et grusomt format, og BeerSmith gjør endel feil når den lager filene sine. Noen av disse feilene er ikke noe jeg kan rette opp (og er heller ikke noe BeerSmith retter opp hvis du importerer filen i BeerSmith igjen). F.eks. hvis en oppskrift i BeerSmith har 0.5 stykk Whirlfloc tablett, så lagres dette i filen som <QTY>0,500</QTY> som i specen på filen er dette feltet i enheten kilo. Det vil si at når jeg importerer den så sier den 500g. Skjønte ikke hvordan BeerSmith selv skjønte dette, og jammen ble det ikke 500g når jeg importerte den igjen i BeerSmith også. Samt at andre verdier som farge på malt får forskjellig verdi i export filen avhengig av hva jeg har valgt å se av fargeformat inne i BeerSmith. Det er jo et pent sagt merkelig valg, men det kunne jeg heldigvis finne ut av andre steder i filen og korrigere for.

Vannmengder til mask og skylling og strike temp beregnes allerede på de relevante stegene på et brygg (dog strike temp justeres ikke for selve kjelen temperatur og materiale).

Takk for tilbakemeldinger!

Denne funksjonen ser ikke jeg noen sted?

Jo det gjør jeg, glem det... :p det var sånne tabber å trykke på jaa

Sist redigert:
Ny funksjonalitet: Import av BeerXML filer.

Det ligger nå en ny fane under Recipes hvor man kan importere oppskrifter fra BeerXML filer. Denne er fremdeles i en tidlig fase, så det kan være at den ikke leser inn alle typer filer riktig. Jeg har testet den endel, men setter pris på hvis dere sier ifra hvis dere finner noen feil i den. Også hvis det er noen filer som burde være i riktig format som ikke blir lest inn i det hele tatt. Jeg har foreløpig kun testet på filer fra BeerSmith.

BeerXML er forøvrig et grusomt format, og BeerSmith gjør endel feil når den lager filene sine. Noen av disse feilene er ikke noe jeg kan rette opp (og er heller ikke noe BeerSmith retter opp hvis du importerer filen i BeerSmith igjen). F.eks. hvis en oppskrift i BeerSmith har 0.5 stykk Whirlfloc tablett, så lagres dette i filen som <QTY>0,500</QTY> som i specen på filen er dette feltet i enheten kilo. Det vil si at når jeg importerer den så sier den 500g. Skjønte ikke hvordan BeerSmith selv skjønte dette, og jammen ble det ikke 500g når jeg importerte den igjen i BeerSmith også. Samt at andre verdier som farge på malt får forskjellig verdi i export filen avhengig av hva jeg har valgt å se av fargeformat inne i BeerSmith. Det er jo et pent sagt merkelig valg, men det kunne jeg heldigvis finne ut av andre steder i filen og korrigere for.
Awsome[emoji1303][emoji322][emoji1323]

Skal testes asap på brewgr oppskriftene mine[emoji4] Tester BeerSmith i morra[emoji1303]

Hmmm... Brewgr funker da ikke:(
Vis vedlegget 28599

Fant en testfil, og ser at filen mangler endel informasjon som blant annet meskesteg, utstyrsprofil og noe annet. Jeg må isåfall bare sette noe defaultverdier for disse for å få lastet den inn. For utstyret så har det ikke så mye å si, for man kan bare tilpasse den sitt eget utstyr uansett. Jeg er på saken iallefall :)

Prøv nå du. Merk at brewgr legger ut vesentlig mindre data i BeerXML filen enn BeerSmith gjør (men legger iallefall ut korrekte formaterte data i de feltene som legges ut).
Det funka:)

Fant en feil med Style Guiden da... ABV på 0,0% på Blonde Ale?
StyleGuide.png

EDIT: Det er sikkert fordi importen ikke matcher med din "styleguide"... Hvis jeg velger en annen style, og så tilbake til den opprinnelige, så kommer det seg:)

Sist redigert:
Tilbake
Topp