Bryggesoftware: Brewing Day

Nei, jeg driver å leker med Spring Boot/Spring+Primefaces for å få det til å oppføre seg slik jeg vil, så det er ikke noe å se på konkret. Når jeg ser din applikasjon, så er det godt mulig at jeg skrinlegger min egen implementasjon til fordel for din :)

Klart det er noen andre, det er jo en utrolig spennende ide og tanke! Det er ikke mye som "passer", men dette er utrolig nærme! Spennende å se på etter hvert som du itererer, og jeg kommer garantert til å benytte meg av denne applikasjonen ved neste brygg!
 
Prøvde å opprette konto via Facebook nå, men fikk denne feilmeldingen (på Facebook) etter å ha trykket på lenken: "Error. App Not Setup: This app is still in development mode, and you don't have access to it. Switch to a registered test user or ask an app admin for permissions."

Det så tilsynelatende ut til å funke via Google, men får "Internal server error" på denne siden: http://brewingday.net/auth/google/callback?code=*********
 
Prøvde å opprette konto via Facebook nå, men fikk denne feilmeldingen (på Facebook) etter å ha trykket på lenken: "Error. App Not Setup: This app is still in development mode, and you don't have access to it. Switch to a registered test user or ask an app admin for permissions."

Det så tilsynelatende ut til å funke via Google, men får "Internal server error" på denne siden: http://brewingday.net/auth/google/callback?code=*********

Kan du prøve via Facebook nå? Skal sjekke ut Google sin også senere.
 
Prøvde å opprette konto via Facebook nå, men fikk denne feilmeldingen (på Facebook) etter å ha trykket på lenken: "Error. App Not Setup: This app is still in development mode, and you don't have access to it. Switch to a registered test user or ask an app admin for permissions."

Det så tilsynelatende ut til å funke via Google, men får "Internal server error" på denne siden: http://brewingday.net/auth/google/callback?code=*********

Hvilken nettleser forresten? Begge fungerer fint hos meg?
 
Ting går litt tregere nå når det er jul, men har fått gjort litt nytte for meg alikevel :)

Et par nye ting i applikasjonen:
  • Mulighet for å endre alpha acid innhold i humletilsetninger på en oppskrift. Dette er den første delen av skaleringslogikken som er implementert da denne er ganske stand alone i forhold til de andre delene. Poenget med funksjonen er å kunne endre alfasyreinnholdet i humlen på en oppskrift, å få rekalkulert mengdene for å beholde samme mengde IBU. For å få opp denne funksjonen så trykker man bare på alpha acid feltet på ingrediensen i oppskriften når den er i editeringsmodus. Det er også mulighet for å endre alle humletilsetningene av samme type samtidig.
  • Det står nå en liten i bak endel felter i programmet. Denne kan man trykke på for å se informasjon om hva dette feltet er. Denne funksjonaliteten vil bli utvidet etter hvert til å gjelde flere deler av applikasjonen.
God jul :)
 
Dagens siste programoppdatering: La til støtte for First wort hops på humletilsetninger i oppskriften. Dette blir da tatt hensyn til i IBU utregningen, og hvor i prosessen denne humlen skal tilføres.
 
Da har jeg gjort litt mer på skaleringslogikken, og denne gangen dreier det seg om å skalere malten i en oppskrift.

Når man editerer en oppskrift kan man nå se et ikon av en vekt ved siden av overskriften til malttilsetningene. Når man trykker på denne, får man opp et vindu hvor man kan sette opp prosentandel av de forskjellige maltsortene som er lagt til oppskriften, og hva som er ønsket OG. Programmet vil da regne ut hvor mye du trenger av hver type maltsort for å ende opp med dette som resultat.

Det neste nå blir å gjøre tilsvarende når man endrer på utstyrsprofilen, eller når man endret batchsize på oppskriften. Etter dette gir det også mer mening og ferdigstille BeerXML, fordi man har mulighet til å skalere oppskrifter man henter inn tilpasset sitt eget utstyr, og ønsket mengde.
 
Mer skalering: Man kan nå bytte ut utstyret på en oppskrift, og samtidig velge å beholde OG og IBU stabil. Programmet vil da rekalkulere malt og humlemengder for å holde dette stabilt, men å holde maltprosentene like, samt sørge for at alle humletilsetningene fremdeles gir like høy IBU som tidligere.
 
Mer skalering: Man kan nå bytte ut utstyret på en oppskrift, og samtidig velge å beholde OG og IBU stabil. Programmet vil da rekalkulere malt og humlemengder for å holde dette stabilt, men å holde maltprosentene like, samt sørge for at alle humletilsetningene fremdeles gir like høy IBU som tidligere.

Spørsmål. år du skalerer oppskrift. Hvilke humletilsetninger blir skalert da? F.eks i BS så er det irriterende at f.eks 10-min humla blir justert når man drar i OG-slideren. mitt forslag ville vært at man kan velge hvilke humler som skal justeres for IBU-skalering. ofte har man f.eks 30-min humle man vil skal være med i justeringen og.
 
Spørsmål. år du skalerer oppskrift. Hvilke humletilsetninger blir skalert da? F.eks i BS så er det irriterende at f.eks 10-min humla blir justert når man drar i OG-slideren. mitt forslag ville vært at man kan velge hvilke humler som skal justeres for IBU-skalering. ofte har man f.eks 30-min humle man vil skal være med i justeringen og.

Sånn det er nå, så justeres all humletilsetninger som har en innvirkning på IBU. Dvs. at tørrhumle og humle med koketid på 0 minutter ikke blir justert, men resten av humletilsetningene blir justert slik at de gir samme mengde IBU som før endringen på utstyret. Ga det noe mening for deg?
 
Sånn det er nå, så justeres all humletilsetninger som har en innvirkning på IBU. Dvs. at tørrhumle og humle med koketid på 0 minutter ikke blir justert, men resten av humletilsetningene blir justert slik at de gir samme mengde IBU som før endringen på utstyret. Ga det noe mening for deg?

Jepp. Samme som som i BS. Skulle gjerne sett at man kan velge hvilke humler man kan velge å ta med i skaleringen. Men det kan være for at jeg flytter på OG-slideren mye i BS og det er kanskje litt ocd på toppen av det.
 
Jepp. Samme som som i BS. Skulle gjerne sett at man kan velge hvilke humler man kan velge å ta med i skaleringen. Men det kan være for at jeg flytter på OG-slideren mye i BS og det er kanskje litt ocd på toppen av det.
Noterer det ned iallefall jeg at det er ønske om å utelukke gitte humletilsetninger når man skalerer :)
 
Supert at dette er på plass[emoji4]

...men... vil det ikke være riktig og justere humletilsetningen på hvert steg %vis i forhold til vannmengde? Lite poeng og skalere opp fra 25l til 100l batch om humla på 15 og 0 min ikke er skalert opp tilsvarende? ...eller er jeg på jordet nå?[emoji51]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette er et virkelig godt verktøy. Takk for alt arbeidet du legger ned og deler med oss Øyvind.
Synes også det er svært spennende å følge utviklingen i programmet :) Det er liksom toppen av kransekaken!
 
Supert at dette er på plass[emoji4]

...men... vil det ikke være riktig og justere humletilsetningen på hvert steg %vis i forhold til vannmengde? Lite poeng og skalere opp fra 25l til 100l batch om humla på 15 og 0 min ikke er skalert opp tilsvarende? ...eller er jeg på jordet nå?[emoji51]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda. Du har rett i det. Men for min del..Hvis jeg skjønner at jeg må bruke mer eller mindre malt i neste versjon av et øl, grunnet effektivitet, så vil jeg justere OG, men jeg vil fortsatt ha x antall g/l senhumle. Denne skal være konstant, så det er irriterende å .åtte justere f.eks 12 humletilsetninger tilbake til sine opprinnelige g/l, når det eneste jeg vil justere er bittertilsetbingen.
 
Noterer det ned iallefall jeg at det er ønske om å utelukke gitte humletilsetninger når man skalerer :)
Nå kom jeg på noe nytt. PLEASE få til at man kan legge inn, og SE humle i oppskriften som g/l?

Dvs hvis det er humle i kok så er det vørtervolum etter kok som gjelder. er det f.eks tørrhumling så trekker man data fra bryggeoppsettet og skjønner at hvis det er en tørrhumle som er input så er det basert på volum som er til gjæring. gullfunksjon.
 
Joda. Du har rett i det. Men for min del..Hvis jeg skjønner at jeg må bruke mer eller mindre malt i neste versjon av et øl, grunnet effektivitet, så vil jeg justere OG, men jeg vil fortsatt ha x antall g/l senhumle. Denne skal være konstant, så det er irriterende å .åtte justere f.eks 12 humletilsetninger tilbake til sine opprinnelige g/l, når det eneste jeg vil justere er bittertilsetbingen.

Den ser jeg @Miguel[emoji4] Misforstod litt[emoji1303]Jeg tenkte mest på justering av antall liter i batchen, og da bør alt økes/senkes proporsjonalt. Hva gjelder justering av bare IBU parameteren, så ser jeg poenget ditt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den ser jeg @Miguel[emoji4] Misforstod litt[emoji1303]Jeg tenkte mest på justering av antall liter i batchen, og da bør alt økes/senkes proporsjonalt. Hva gjelder justering av bare IBU parameteren, så ser jeg poenget ditt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jepp, for skalering av batch size, så må alle humletilsetningene skaleres proporsjonalt. Disse andre gjelder å holde IBUen stabil hvis enten volumet ved koking endrer seg, eller SG under koking endrer seg. Skalering av batch size er neste (og foreløpig siste skalering i lista foreløpig).
 
Tilbake
Topp