Bryggesoftware: Brewing Day

Er det jeg som ikke finner ut hvordan, eller er det ikke mulig å sette Batch size til en default størrelse. (Har nå 10).
 
Er det jeg som ikke finner ut hvordan, eller er det ikke mulig å sette Batch size til en default størrelse. (Har nå 10).

Det har jeg faktisk ikke lagt inn enda, men det skal jeg se og få gjort asap. Jeg antar det er fornuftig å legge dette på utstyrsprofilen, da man ofte har en vanlig batchsize man bruker per profil.

Må bare bli ferdig med et par andre endringer før jeg får lagt til dette, og det er integrasjon mot Tilt! som er på god vei nå.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg gjærer øl i kjøleskap styrt med STC-1000+ hvor jeg har forhåndsprogrammert ulike gjæringsforløp.

I oppskriftene mine i Brewing Day har jeg lagt inn de ulike stegene i gjæringen, f.eks. 3 dager på 18 grader, øk til 20 i løpet av 24 timer, 10 dager på 20 grader.
Denne informasjonen må jeg jo ha i oppskriften, men når jeg gjærer med STC-1000+ skjer jo endringene i temperatur automatisk.
Jeg må allikevel i Brewing Day "starte" opp hvert nye steg i gjæringsforløpet.

Det er jo selvfølgelig oppskrifter der et eller flere av stegene ikke har en gitt tid, men er av typen "Gjær på 9 grader til 2/3 av forventet utgjæring er nådd", og så startes et fast forløp på slutten av gjæringen. Dette gjør det jo mer komplisert.

Disse "automatiske forløpene" kan løses på 2 måter:
1. Jeg legger inn bare 1 gjæringssteg, og dokumenterer forløpet i Description.
2. Det legges inn en mulighet til å angi at et gjæringsteg skal starte automatisk etter at det forrige er fullført.

Legger dette inn som "Possibility to assign automatic start of ferment step" under Develop i Brewing Day
 
Jeg gjærer øl i kjøleskap styrt med STC-1000+ hvor jeg har forhåndsprogrammert ulike gjæringsforløp.

I oppskriftene mine i Brewing Day har jeg lagt inn de ulike stegene i gjæringen, f.eks. 3 dager på 18 grader, øk til 20 i løpet av 24 timer, 10 dager på 20 grader.
Denne informasjonen må jeg jo ha i oppskriften, men når jeg gjærer med STC-1000+ skjer jo endringene i temperatur automatisk.
Jeg må allikevel i Brewing Day "starte" opp hvert nye steg i gjæringsforløpet.

Det er jo selvfølgelig oppskrifter der et eller flere av stegene ikke har en gitt tid, men er av typen "Gjær på 9 grader til 2/3 av forventet utgjæring er nådd", og så startes et fast forløp på slutten av gjæringen. Dette gjør det jo mer komplisert.

Disse "automatiske forløpene" kan løses på 2 måter:
1. Jeg legger inn bare 1 gjæringssteg, og dokumenterer forløpet i Description.
2. Det legges inn en mulighet til å angi at et gjæringsteg skal starte automatisk etter at det forrige er fullført.

Legger dette inn som "Possibility to assign automatic start of ferment step" under Develop i Brewing Day

Takk for innspill. Dette gjelder nok flere tenker jeg, og gir absolutt mening!
 
Ny funksjonalitet (inkludert integrasjon mot Tilt! hydrometer)

Da har jeg endelig fullført en haug med ny funksjonalitet som jeg har holdt på med.

  • Under kontoen så har det nå kommet en meny på venstresiden slik at ikke alle innstillingene kommer på samme side. Det begynte å bli ganske uoversiktlig nå som det begynner å bli mange innstillinger. Denne fanen inneholder nå også et punkt for instillinger som ikke har vært på profilen enda: Peripherals ;)
  • Implementert WebSockets. Dette gjør det mulig å pushe endringer fra server ut til klient uten refresh. Foreløpig brukes dette bare som en del av Tilt! integrasjonen, men kan senere brukes til å holde hvilket steg man er på samt registrerte avlesninger og lignende synkronisert på flere enheter hvis man f.eks. benytter PC og mobil samtidig når man brygger (som ofte jeg gjør iallefall)
  • Integrasjon mot Tilt! hydrometer. Integrasjonen fungerer nå slik som dette:
    • Under Profile -> Peripherals er det nå en boks for Tilt! integration. Trykk på Configure knappen for å komme igang.
    • Når man har trykt på configure, så vil man få opp en link som man skal bruke i Tilt! appen på telefonen. Altså som man skal sette som Cloud Upload URL.
    • Når man har gjort dette, og en Tilt! enhet sender sin første avlesning til denne URLen, så vil denne enheten automatisk dukke opp i listen over enheter.
    • Inne på et brygg, så kan du gå inn på fanen Options og derfra knytte Tilt! enheten til dette brygget.
    • Når du på dette brygget kommer til et av gjæringsstegene, så vil du bli påminnet om at Tilt skal oppi gjøringsdunken på dette steget.
    • Når steget er startet kommer det opp en graf som dekker temperatur og SG for hele gjæringsforløpet. Når Tilt! appen sender inn målinger til Brewing Day så vil disse da automatisk dukke opp i grafen slik at man kan se temperatur og SG for hele gjæringsforløpet inne i applikasjonen.
 
Prøver å legge inn en ny oppskrift nå, men alt bare henger seg opp her. Får lagt inn ingredienser, men når jeg skal prøve å endre alfasyre osv. eller mesketemp, så får jeg ikke skrevet noe i input-feltene, og får heller ikke lagret og hentet opp igjen oppskriften. Prøver jeg å refreshe siden, så har alt jeg har lagt inn siden "sist" (dvs. alt bortsett fra Pale og Caramalt) forsvunnet. Hva skjer?

EDIT:
Nevermind. Klarte å slette oppskrifta og opprette en ny. Ser ut til å fungere nå.
 
Prøver å legge inn en ny oppskrift nå, men alt bare henger seg opp her. Får lagt inn ingredienser, men når jeg skal prøve å endre alfasyre osv. eller mesketemp, så får jeg ikke skrevet noe i input-feltene, og får heller ikke lagret og hentet opp igjen oppskriften. Prøver jeg å refreshe siden, så har alt jeg har lagt inn siden "sist" (dvs. alt bortsett fra Pale og Caramalt) forsvunnet. Hva skjer?

EDIT:
Nevermind. Klarte å slette oppskrifta og opprette en ny. Ser ut til å fungere nå.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det feilet, men si ifra hvis det skjer igjen så skal jeg få undersøkt det!
 
Hei

Tenkte å forsøke meg med Brewing day for første gang på neste brygg. Har lagt inn oppskrift på en 13 liters APA. Imidlertid setter Brewing day mengden "strike water" til 2,56 liter, noe som åpenbart er feil. Skal ikke utelukke helt at jeg har lagt inn noe galt i oppskriften, men klarer ikke å se hva det skulle være. I tillegg ser alt annet enn strike water ut til å stemme ganske bra.

Andre som har hatt lignende problem?
 
Hei

Tenkte å forsøke meg med Brewing day for første gang på neste brygg. Har lagt inn oppskrift på en 13 liters APA. Imidlertid setter Brewing day mengden "strike water" til 2,56 liter, noe som åpenbart er feil. Skal ikke utelukke helt at jeg har lagt inn noe galt i oppskriften, men klarer ikke å se hva det skulle være. I tillegg ser alt annet enn strike water ut til å stemme ganske bra.

Andre som har hatt lignende problem?
Hva har du angitt som "Water to grain ratio" i oppskriften?
Hvor mange kilo malt er det i oppskriften?
 
Ser at du har fått svar før jeg rakk og komme meg inn her å svare. Sånt liker jeg :)

Jepp. Det gikk fort gitt.
Et annet spørsmål mens jeg er i gang med noe nytt.
Har lagt inn samme oppskrift i Grainfather sin bryggesoftware (som har funket greit før). Denne gir anvisning på 4 liter mer vann til mesk og 2 liter mindre til skylling i forhold til Brewing day (altså bruker Brewing day 2 liter mindre vann totalt på samme mengde vørter i gjæringskaret). Jeg antar det har noe med formler for utregning å gjøre, men avviket var såppass stort på meskevannet at det på en såpass liten batch gir en del utslag på OG (5 poeng). Noen ide om hvilke utregningsparametre som kan ligge bak en slik forskjell?

Anslått IBU er også forskellig. 36 i GF og 44 i Brewing day.
 
Sånn, da har jeg tittet litt og fått svar fra @Grevling angående utregningene i Grainfather programmet som er disse:

Under er utregningen som Grainfather sitt oppskriftsprogram gir til sammenligning:
Brew Session Specific
Grain Weight kg: 3,2
Boil Time min: 90
Volume in Fermenter: 13 L
Mash Thickness: 2,7 L/kg

Calculated
Mash/Strike Volume: 12,14 L
Sparge Volume: 9,92 L
Total Water Needed: 22,06 L
Grain Absorption: 0,8 L/kg

Forventet OG: 1.053
Forventet FG: 1.013
Forventet ABV: 5,3%
Forventet IBU: 36,8

Så da ser jeg jo hvorfor det blir differanser her. Forhåpentligvis noen her som klarer å svare meg på dette, men i Brewing Day så er rett og slett utregningen på strike water Water to grain ratio ganget med mengde malt, så i dette eksempelet altså 3,2 * 2,7 = 8,64. Noen som klarer å fortelle meg hvordan Grainfather kommer frem til 12,14 her? Jeg tenkte først at de kanskje regner med grain absorption her, men tallene stemmer ikke da heller.

Angående beregningen av sparge volume, så blir dette regnet bakover fra volume in fermenter på 13 i dette tilfellet i Brewing Day. Så da forenklet sett egentlig 13 + kettle loss + fordampet vann for å komme seg frem til pre-boil volume, og så da pre-boil volume + grain absorption = strike water + sparge water. Så det kommer da ann på hva som er satt opp av parametere for kettle loss og evaporation rate i Grainfather hvor mye som blir sparge volume. Og da ikke minst hva som er verdiene for efficiency på de forskjellige stedene for å finne ut av hvorfor det vises forskjell mellom OG og FG i de to programmene.

Og når OG er forskjellig er det også naturlig at IBU blir forskjellig, da IBU blir påvirket av OG. Til høyere OG, til lavere blir IBU ved tilsvarende humlemengde.
 
Sånn, da har jeg tittet litt og fått svar fra @Grevling angående utregningene i Grainfather programmet som er disse:

Under er utregningen som Grainfather sitt oppskriftsprogram gir til sammenligning:
Brew Session Specific
Grain Weight kg: 3,2
Boil Time min: 90
Volume in Fermenter: 13 L
Mash Thickness: 2,7 L/kg

Calculated
Mash/Strike Volume: 12,14 L
Sparge Volume: 9,92 L
Total Water Needed: 22,06 L
Grain Absorption: 0,8 L/kg

Forventet OG: 1.053
Forventet FG: 1.013
Forventet ABV: 5,3%
Forventet IBU: 36,8

Så da ser jeg jo hvorfor det blir differanser her. Forhåpentligvis noen her som klarer å svare meg på dette, men i Brewing Day så er rett og slett utregningen på strike water Water to grain ratio ganget med mengde malt, så i dette eksempelet altså 3,2 * 2,7 = 8,64. Noen som klarer å fortelle meg hvordan Grainfather kommer frem til 12,14 her? Jeg tenkte først at de kanskje regner med grain absorption her, men tallene stemmer ikke da heller.

Angående beregningen av sparge volume, så blir dette regnet bakover fra volume in fermenter på 13 i dette tilfellet i Brewing Day. Så da forenklet sett egentlig 13 + kettle loss + fordampet vann for å komme seg frem til pre-boil volume, og så da pre-boil volume + grain absorption = strike water + sparge water. Så det kommer da ann på hva som er satt opp av parametere for kettle loss og evaporation rate i Grainfather hvor mye som blir sparge volume. Og da ikke minst hva som er verdiene for efficiency på de forskjellige stedene for å finne ut av hvorfor det vises forskjell mellom OG og FG i de to programmene.

Og når OG er forskjellig er det også naturlig at IBU blir forskjellig, da IBU blir påvirket av OG. Til høyere OG, til lavere blir IBU ved tilsvarende humlemengde.
Hva med "Mash tun deadspace"? Brewing day tar vel hensyn til at det ved utregning av strikewater?
Og hva er deadspace i Grainfather, som helt sikkert tas hensyn til i utregningene der?

Edit: Ser ut som det regnes med 3,5 liter dead space. Da stemmer jo tallene.
 
Tilbake
Topp