Bryggesoftware: Brewing Day

Hey @ØyvindBråthen

Har en bug som forhindrer meg i å lagre en oppskrift.

Oppskriften heter "Barley Wine 2"

Feilmeldingen jeg får er: "Boiling hop additions cannot have a longer boil time than the recipe. (Saaz has a boil duration of 2 minutes)"
Boil Length er 120 minutter.
Endrer jeg koketiden på Saaz humlen til 1 minutt får jeg lagret.
 
Haster ikke. Om det passer bedre å bruke morgendagen på å feire utgangen av året og inngangen i det nye, så gå heller for det.

:)

Litt tidlig å starte feiringen foreløpig, så da tok jeg meg tid til å fikse denne bugen nå på formiddagen :)

Så da skal alt fungere som forventet. Problemet var som forventet en sjekk som ikke regnet verdiene som tall. Med boiltime på 60 og 90 f.eks. så vil ikke dette være noe problem, for alle tall under 60 er også "alfabetisk" mindre enn 60, men når boiltime er 120, så vil 2 være "større" siden 2 er større enn 1. Mye morsomme finurligheter innen programmering ;)

Ha en flott nyttårsfeiring :beercheers:
 
Ordentlig behandling av nettleserhistorie

Det er ikke helt perfekt enda, men 90% på vei tenker jeg så jeg har lagt det ut.
Når man navigerer rundt i applikasjonen nå så vil nettleseradressen endre seg for å reflektere hvor man er.
Dette vil da også medføre at reload, back og forward knappene i nettleseren fungerer slik som forventet.

Dette er det utviklingspunktet som har flest stemmer på seg, så bra å få gjort noe med det :beermug:
 
Dette vil også gjøre det mye lettere i fremtiden og lage mulighet for å dele oppskrifter som er public med andre brukere.
Har vært noen meget hektiske måneder på jobb nå etter sommeren, men nå gleder jeg meg veldig til å fortsette utviklingen av BrewingDay i 2018 :)

Godt nytt år alle sammen!
 
Dette vil også gjøre det mye lettere i fremtiden og lage mulighet for å dele oppskrifter som er public med andre brukere.
Har vært noen meget hektiske måneder på jobb nå etter sommeren, men nå gleder jeg meg veldig til å fortsette utviklingen av BrewingDay i 2018 :)

Godt nytt år alle sammen!
Godt nytt år Øyvind!
 
Jeg er fersk i "faget" (og her på forumet), og forsøker fortsatt å forstå helheten og detaljene i prosessen best mulig før jeg prøver meg på et første brygg om en stund. Jeg snublet over Brewing Day her på forumet, og mens jeg leser meg opp på alle detaljene har jeg hatt glede av å bruke programmet til å bedre forstå både hvert enkelt steg og innvirkningen av de ulike ingrediensene, mengdene og målingene. Jeg synes Brewing Day fungerer utmerket som "tørrtrening".

Det dukker selvfølgelig opp mange spørsmål, men akkurat nå forsøker jeg å forstå hvordan du har lagt opp programmet i forbindelse med skylling. Generelt er vel anbefalingen å skylle med et sted i området rundt 78-80 grader? Eventuelt med et ut-mesk-steg først som hever temperaturen opp mot denne temperaturen. Men i Brewing Day under skrittet et "Sparge" får jeg følgende beskjed:

Sparge using 25.02litres of water at 75.5°C to obtain a pre-boil volume of 33.30litres.​

Hvor kommer disse 75,5 gradene fra? Det virker veldig lavt? Tallet virker også såpass spesifikt at jeg tenker det må være basert på en utregning? Men jeg forsøkte å legge inn et ut-mesk-steg i brygget (78grader), og fikk fortsatt beskjed om at vannet skulle være 75,5 grader. Er det en innstilling jeg har oversett? Jeg har satt opp utstyret under "Equipment" til å bruke "Batch sparge".

Tror det må være noe jeg ikke har forstått; men hva?
 
Jeg er fersk i "faget" (og her på forumet), og forsøker fortsatt å forstå helheten og detaljene i prosessen best mulig før jeg prøver meg på et første brygg om en stund. Jeg snublet over Brewing Day her på forumet, og mens jeg leser meg opp på alle detaljene har jeg hatt glede av å bruke programmet til å bedre forstå både hvert enkelt steg og innvirkningen av de ulike ingrediensene, mengdene og målingene. Jeg synes Brewing Day fungerer utmerket som "tørrtrening".

Det dukker selvfølgelig opp mange spørsmål, men akkurat nå forsøker jeg å forstå hvordan du har lagt opp programmet i forbindelse med skylling. Generelt er vel anbefalingen å skylle med et sted i området rundt 78-80 grader? Eventuelt med et ut-mesk-steg først som hever temperaturen opp mot denne temperaturen. Men i Brewing Day under skrittet et "Sparge" får jeg følgende beskjed:

Sparge using 25.02litres of water at 75.5°C to obtain a pre-boil volume of 33.30litres.​

Hvor kommer disse 75,5 gradene fra? Det virker veldig lavt? Tallet virker også såpass spesifikt at jeg tenker det må være basert på en utregning? Men jeg forsøkte å legge inn et ut-mesk-steg i brygget (78grader), og fikk fortsatt beskjed om at vannet skulle være 75,5 grader. Er det en innstilling jeg har oversett? Jeg har satt opp utstyret under "Equipment" til å bruke "Batch sparge".

Tror det må være noe jeg ikke har forstått; men hva?

Muligens det er en innstilling, men 75,5 er ikke galt. ca 77 grader er greit at mesken holder ved skylling. Etterhvert så lærer du hvilke parametere i software du skal drite litt i.
 
Jeg er fersk i "faget" (og her på forumet), og forsøker fortsatt å forstå helheten og detaljene i prosessen best mulig før jeg prøver meg på et første brygg om en stund. Jeg snublet over Brewing Day her på forumet, og mens jeg leser meg opp på alle detaljene har jeg hatt glede av å bruke programmet til å bedre forstå både hvert enkelt steg og innvirkningen av de ulike ingrediensene, mengdene og målingene. Jeg synes Brewing Day fungerer utmerket som "tørrtrening".

Det dukker selvfølgelig opp mange spørsmål, men akkurat nå forsøker jeg å forstå hvordan du har lagt opp programmet i forbindelse med skylling. Generelt er vel anbefalingen å skylle med et sted i området rundt 78-80 grader? Eventuelt med et ut-mesk-steg først som hever temperaturen opp mot denne temperaturen. Men i Brewing Day under skrittet et "Sparge" får jeg følgende beskjed:

Sparge using 25.02litres of water at 75.5°C to obtain a pre-boil volume of 33.30litres.​

Hvor kommer disse 75,5 gradene fra? Det virker veldig lavt? Tallet virker også såpass spesifikt at jeg tenker det må være basert på en utregning? Men jeg forsøkte å legge inn et ut-mesk-steg i brygget (78grader), og fikk fortsatt beskjed om at vannet skulle være 75,5 grader. Er det en innstilling jeg har oversett? Jeg har satt opp utstyret under "Equipment" til å bruke "Batch sparge".

Tror det må være noe jeg ikke har forstått; men hva?

Foreløpig i programvaren er det ikke noen innstilling for skylletemperatur, og den vises alltid som 75.5°C. Dette er hovedsakelig å gi et lite buffer mot 76.5°C som skyllevannet ikke burde overstige (iallefall ifølge John Palmer). Hvis man skyller med en temperatur på over 76.5°C så øker man mengden med tanniner som løser seg opp i vørteren.
 
Foreløpig i programvaren er det ikke noen innstilling for skylletemperatur, og den vises alltid som 75.5°C. Dette er hovedsakelig å gi et lite buffer mot 76.5°C som skyllevannet ikke burde overstige (iallefall ifølge John Palmer). Hvis man skyller med en temperatur på over 76.5°C så øker man mengden med tanniner som løser seg opp i vørteren.

Ville fjernet denne temperaturen fra visningen av skylletemperatur på bakgrunn av det du sier. Noen (få) skyller kaldt, og pH spiller også inn på det med tanninner, sammen med SG på avrenningene. Bare la det stå "skyll med x liter vann", er mitt forslag, for å unngå meninger og forvirringer. Hovedpoenget på en måte er å få riktig preboil volume, da er temperatur irrelevant,
 
Ville fjernet denne temperaturen fra visningen av skylletemperatur på bakgrunn av det du sier. Noen (få) skyller kaldt, og pH spiller også inn på det med tanninner, sammen med SG på avrenningene. Bare la det stå "skyll med x liter vann", er mitt forslag, for å unngå meninger og forvirringer. Hovedpoenget på en måte er å få riktig preboil volume, da er temperatur irrelevant,
Da heller jeg mer mot å ha dette konfigurerbart slik at vi faktisk viser den temperaturen som brukeren ønsker. Iallefall for endel vil det være kjekt å ha huskelappen der for hvilken temperatur man skal skylle med når man kommer til det steget.
 
Da heller jeg mer mot å ha dette konfigurerbart slik at vi faktisk viser den temperaturen som brukeren ønsker. Iallefall for endel vil det være kjekt å ha huskelappen der for hvilken temperatur man skal skylle med når man kommer til det steget.

For en checklist så er det vel greit Ellers, unødvendig.
 
Foreløpig i programvaren er det ikke noen innstilling for skylletemperatur, og den vises alltid som 75.5°C. Dette er hovedsakelig å gi et lite buffer mot 76.5°C som skyllevannet ikke burde overstige (iallefall ifølge John Palmer). Hvis man skyller med en temperatur på over 76.5°C så øker man mengden med tanniner som løser seg opp i vørteren.
Da skjønner jeg ihvertfall hvor 75,5 grader kommer fra, og at den ikke påvirkes av de andre parametrene.

Du opererer altså med en temperatur på skyllevannet, der mange - inkludert @Miguel - refererer til faktisk temperatur på mesken etter tilsatt skyllevann. Det lukter vel litt konfigurerbar instilling av dette, gjør det ikke? Kanskje du til og med kan oppgi mengde og temperatur på skyllevann for å oppnå ønsket temperatur x i mesken, slik du gjør andre steder?

Vurdering av de faktiske temperaturene skal jeg ikke legge meg opp i, for der vet jeg ikke hva jeg snakker om ;)
 
Det er litt vanskelig å få dette til å stemme mtp at isolert vs ikke isolert vil gi det forskjellig resultat. Desto større forskjell det er mellom ambient og det du har i kjelen desto større potensielt temperaturtap har du.
 
Ser den. Og ser at Øyvind sikkert ikke vil "garantere" for ting i programmet som er vanskelig å forutse pga alt du nevner. Pluss alle de ulike meningene.

Samtidig må man jo velge seg en eller annen temperatur å bruke, da... Ellers blir det jo aldri øl.

(Men ja, det tryggeste er sikkert å droppe hele temperaturen.)
 
Tilbake
Topp