Bryggesoftware: Brewing Day

Fant også et par bugs nå.

Skal kopiere en oppskrift fra et fly sparge oppsett til no sparge. Klonet en eksisterende oppskrift og endret equipment profil. Får da følgende under info:
upload_2017-7-31_11-9-7.png

Som du ser står det fortsatt ett Sparge water volum der, og kettle size bugger ut. Kjører jeg i gang brygget derimot får jeg riktig strike water volum, og ikke noe sparge step, så feilen ser kun ut til å være i oppskrift siden.

Oppskrift navn: Bitter 10L No Sparge
Bryggnavn: no sparge conversion test
 
Fant også et par bugs nå.

Skal kopiere en oppskrift fra et fly sparge oppsett til no sparge. Klonet en eksisterende oppskrift og endret equipment profil. Får da følgende under info:

Som du ser står det fortsatt ett Sparge water volum der, og kettle size bugger ut. Kjører jeg i gang brygget derimot får jeg riktig strike water volum, og ikke noe sparge step, så feilen ser kun ut til å være i oppskrift siden.

Oppskrift navn: Bitter 10L No Sparge
Bryggnavn: no sparge conversion test

Takk for info! Det er helt korrekt at denne oversikten ikke tar hensyn til om det er no-sparge eller ikke, så det skal jeg få fikset asap! Takk for info :)
 
Fant også et par bugs nå.

Skal kopiere en oppskrift fra et fly sparge oppsett til no sparge. Klonet en eksisterende oppskrift og endret equipment profil. Får da følgende under info:

Som du ser står det fortsatt ett Sparge water volum der, og kettle size bugger ut. Kjører jeg i gang brygget derimot får jeg riktig strike water volum, og ikke noe sparge step, så feilen ser kun ut til å være i oppskrift siden.

Oppskrift navn: Bitter 10L No Sparge
Bryggnavn: no sparge conversion test

Da er det fikset. Glemte å fikse den avrundingssaken på Kettle size, men kommer til å fikse den også ved neste oppdatering :)
 
Hei Øyvind, har en tilbakemelding på teksten din. Når su akl drive mash out dvs gå fra 65 grader til 78 grader så får jeg opp en tekst som sier jeg skal tilsette ca 13 liter vann for å nå temperaturen (nå øker jeg tempen på en annen måte enn å tilsette vann), så skal det skylles med en gitt mengde vann, men om man faktisk følger dette i skrittet over, ender en opp med utrolig mye vann..
På et 25 litersbrygg jeg holder på med er tallene avrundet etter husk:
20 liter meskevann
13 liter for å øke tempen
22 liter skyllevann
Da ender man opp med mye vann.... det jeg tror du kan gjøre er å endre teksten i det "step'et" der en varmer vann til mash out.

Temmelig klønete formulert... håper du skjønner hva jeg mener.

Okay, da har det blitt gjort endel greier angående dette.

Det har nå kommet en ny parameter inne på Equipment profile, hvor man kan velge om man øker temperaturen mellom meskestegene ved å bruke en varmekilde eller å tilføre kokende vann. Defaultverdien her er å bruke en varmekilde.

Hvis man har valgt å bruke varmekilde så er teksten endret på stegene til å bare si å bruke varmekilde til å øke temperaturen, uten å si hvor mye kokende vann som skal tilføres.
Hvis man har valgt å bruke kokende vann, så er teksten slik den er i dag, men på steget for skylling, så er da volumet av vannet man har brukt på å øke temperaturen på de forskjellige meskestegene trukket fra slik at vannmengden vil bli riktig.

Så i eksempelet over så vil det da bli (hvis man hare valgt å tilføre kokende vann) 20 liter meskevann, 13 for å øke temp, og deretter 9 liter skyllevann.

Si ifra hvis dere har spørsmål eller kommentarer på denne funksjonaliteten.
 
Et par bugs fikset, blant annet at Scale grains hadde et problem hvis man hadde en eller flere Kettle adjuncts, og ville da ende opp med å beregne maltmengdene feil slik at ønsket OG ikke ble den man skrev inn.

Og så: Whirlpool hops er det nå lagt inn støtte for. Dette innebærer da følgende:
  • Man kan legge inn en eller flere humler med usage = Whirlpool, og en valgfri duration. IBU beregnes da for disse.
  • Hvis man har en eller flere Whirlpool additions i oppskriften, så dukker det opp et ekstra steg etter kok som er Whirlpool. Denne har da lik duration som den lengste whirlpool additionen du har lagt til. Hvis du har valgt å legge til flere forskjellige lengder, så blir disse da sub-steps på samme måte som under kok.
Et par observasjoner med tanke på dette: Jeg gjør det foreløpig likt som BeerSmith med at jeg fortsatt har 0 IBU på 0 minutters addition, men det gir jo ikke all verdens med mening når man har whirlpool. Altså, det føles feil å si at en humletilsetning gir 0 IBU, og så gir det mer IBU av en humletilsetning man legger til noen minutter senere. Jeg vurderer derfor å prøve å finne en variant der hvis du har minst en Whirlpool-addition, så beregner jeg IBU for late additions under kok også, siden jeg vet da at det er en whirlpool fase som kommer etter kokingen før man kjøler helt ned. Denne kan bli litt kronglete å få til, men tror det er nødvendig for å få det riktig.

Ekstremt tilfelle: Du har en oppskrift med 1000 g humle tilsatt på 0 minutter, så 10 gram whirlpool i 60 minutter. Denne vil da ha en ubetydelig mengde IBUs.
Så har du en oppskrift med 10g på 0 minutter og 1000g på whirlpool i 60 minutter som da vil være en hinsides humlebombe. Det gir jo ingen mening.

Men det er iallefall bedre enn ingenting nå, og jeg gjør det iallefall ikke være enn "konkurrenten" selv om målet absolutt er å gjøre det bedre ;) Jeg har rett og slett litt research å gjøre her!
=
Fant ikke noe i tråden, men er det slik det beregnes enda? Skal jo være en formel (av Malowicki) som går på tempt vs tid = IBU. Er jo flere tempraturen man kan WP på. Holder man seg under 80 er vel bidraget lite.
 
=
Fant ikke noe i tråden, men er det slik det beregnes enda? Skal jo være en formel (av Malowicki) som går på tempt vs tid = IBU. Er jo flere tempraturen man kan WP på. Holder man seg under 80 er vel bidraget lite.

Det er slik det beregnes enda ja, men jeg skal absolutt sjekke opp Malowicki og forbedre på dette.
 
Savner mulighet for sukkertilsetting i oppskrifter. Eller er det noe jeg ikke ser?

Sukker ligger ikke inne, men det er fullt mulig å legge dette inn selv.

Jeg kan godt få lagt dette inn som globale ingredienser også. Det legges isåfall inn under Grain på ingredienser, og med type Kettle adjunct. Når du har laget ingrediensen så er det bare å bruke den i oppskrifter som du ønsker.
 
Hei! Jeg brygger med Grainfahter og har et spørsmål ang. utregning av meskevann og tilsetning av Dextrose i Brewingday. Dextrose tilsettes i siste 10 min. av kok og ikke i mesken. Det kan se ut som om Dextrose da påvirker maltmengden og meskvannmengden ift. hva Grainfatherkalkulatoren gjør. Er det slik det skal være, eller burde Dextrose typisk blitt lagt til under 'Other'. Dextrosen inneholder jo gjærbart sukker, men jeg kan alt for lite om dette til å si at det skal være slik eller slik.
 
Hei! Jeg brygger med Grainfahter og har et spørsmål ang. utregning av meskevann og tilsetning av Dextrose i Brewingday. Dextrose tilsettes i siste 10 min. av kok og ikke i mesken. Det kan se ut som om Dextrose da påvirker maltmengden og meskvannmengden ift. hva Grainfatherkalkulatoren gjør. Er det slik det skal være, eller burde Dextrose typisk blitt lagt til under 'Other'. Dextrosen inneholder jo gjærbart sukker, men jeg kan alt for lite om dette til å si at det skal være slik eller slik.

Her tror jeg du har funnet en bug. Hvis du brukte den ingrediensen som heter Corn Sugar (Dextrose) så er denne registrert i systemet som Kettle adjunct. Dvs. at den skal tilføres under koking, og skal da selvfølgelig ikke påvirke meske og skyllevann. Jeg skal få fikset opp i det asap. Det er ikke sikkert jeg rekker i kveld. Da blir det isåfall i morgen! Jeg sier ifra når dette er i orden.

Takk for at du sa ifra :)
 
Her tror jeg du har funnet en bug. Hvis du brukte den ingrediensen som heter Corn Sugar (Dextrose) så er denne registrert i systemet som Kettle adjunct. Dvs. at den skal tilføres under koking, og skal da selvfølgelig ikke påvirke meske og skyllevann. Jeg skal få fikset opp i det asap. Det er ikke sikkert jeg rekker i kveld. Da blir det isåfall i morgen! Jeg sier ifra når dette er i orden.

Takk for at du sa ifra :)

Dette skal nå være fikset og fungerer slik det skal. Takk igjen for at du sa ifra :)
 
Ny funksjonalitet

Jeg har nå implementert e-post varsler. Nå i første omgang vil det si at du får en e-post når det er på tide og tørrhumle, og når gjæringen er ferdig. Skal også få på plass innstillinger for dette i profilen slik at du kan skru det av og på som du ønsker selv.
 
Siden du allerede har skalering, kalkulasjon på OG og potensial på malt, kunne da vore ein mulighet å lagt inn støtte for oppskrifte àla http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkniksen?

Hei. Dette er allerede støttet.

Prøv følgende: Velg ønsket batchsize, legg inn alle malttypene du skal ha med i oppskriften. Mengde av hver type er ikke viktig, da dette skal settes senere. Trykk på vektikonet med siden av Grains. Da får du opp et skaleringsvindu for malt. Her kan du velge ønsket OG (hvis du vil angi dette i °P, så trykker du bare på der der står SG, og bytter. Velg deretter antall prosent du ønsker av hver malttype, trykk på Scale grains og et voilà :)
 
Tilbake
Topp