Bryggesoftware: Brewing Day

@ØyvindBråthen - god kveld!
En liten ting, kan det være at BrewingDay har byttet om verdiene for Strike Water og Sparge Water?
Jeg kan jo ha gått i baret på de engelske uttrykkene, men er ikke Strike Water meskevann? Og da Sparge Water skyllevann? Sorry hvis jeg har klart å bomme på hva som er hva :p
 
@ØyvindBråthen - god kveld!
En liten ting, kan det være at BrewingDay har byttet om verdiene for Strike Water og Sparge Water?
Jeg kan jo ha gått i baret på de engelske uttrykkene, men er ikke Strike Water meskevann? Og da Sparge Water skyllevann? Sorry hvis jeg har klart å bomme på hva som er hva :p
@ØyvindBråthen - du kan se bort i fra denne - heldigvis, jeg hadde knotet litt med noen verdier :oops: Min oppfattelse av begrepene er korrekt, og BrewingDay gjør korrekt. Such is life :)
 
Hva er det med starterkalkulatoren jeg ikke skjønner, siden BD vi, ha en mer enn dobbel så stor starter som MrMalty?
brewingdaystarter.PNG mrmalt.PNG
 
Hva er det med starterkalkulatoren jeg ikke skjønner, siden BD vi, ha en mer enn dobbel så stor starter som MrMalty?

Hei. Jeg ser mange grunner til dette.

1) Du har valgt forskjellig alder på gjæren på de forskjellige kalkulatorene. 1. mai mot 19. mai. Dette blir da en forskjell fra 88% til 96%, så altså 88 milliarder mot 96 milliarder gjærceller når du starter. Ikke det som har mest betydning, men det har jo litt å si.
2) Du har valgt OG på starter som 1.046 i Mr. Malty og 1.036 i BD. Det vil si mye mer sukkerstoffer per liter på Mr.Malty kalkulatoren.
3) På Mr.Malty så har du gått utifra at du trenger 251 milliarder gjærceller, men på BD siden så har du en oppskrift som trenger 377.4 milliarder.

Velger jeg 19. mai som gjærdato, 1.046 OG og er ute etter 251 milliarder celler så gir min kalkulator en starter størrelse på 1.33 liter, så ganske nære det Mr.Malty gir deg.

For startere med magnetrører så vil det imidlertid kunne være store forskjeller mellom Mr.Malty og BD med tanke på hvor mye som er maks gjærceller du kan oppnå. Dette er fordi jeg baserer meg mer på forskningen til Braukaiser, enn forkningen til White og Jamil som Mr.Malty baserer seg på, da deres forskning gjelder startere som ikke fikk tilført oksygen, og jeg synes Braukaiser sin forskning stemmer mye bedre med virkeligheten enn å bare ta forskningen til White og Jamil og bare gange den opp med en konstant for å ta høyde for at man bruker magnetrører. Les gjerne artikkelen jeg linket til hvis du er nysgjerrig :)
 
Hadde justert parametre før jeg tok skjermbilde, men blingsa på starter OG til MrMalty, da jeg trodde det var for vørter.... Jaja.... Takk igjen for at du tar deg bryet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
he..he, det hadde nok ikke så mye med desimaltall å gjøre, men @JEG klarte å finne nøyaktig en verdi som gjorde at utregningen min feilet.

Utregningen min går ut på å beregne bruk av sukker per generasjon frem til det ikke er mer sukker igjen, og klarte å få en verdi som gjorde at en genrasjon fikk et stort negativt forbruk av sukker som jo er vanskelig i praksis.

Nå er iallefall feilen rettet :)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Ny funksjonalitet

Jeg har nå gjort et par små endringer som har vært etterspurt. Det er nå mulig å sette en utstyrsprofil til å være standardprofilen. Når man oppretter en ny oppskrift vil denne da automatisk bli lagt til denne oppskriften.

I tillegg så er nå valg av utstyrsprofil en dropdown, og ikke et søk slik det har vært til nå.
 
Finnes det en lur måte å bare sette en Starter på, uten å koble den med et brygg? Jeg fant noe gjær som begynte å nærme seg utgangsdato og bestemte meg for å sette starter, men skjønte ikke hvordan jeg skulle gjøre det uten å linke til en oppskrift.
 
Finnes det en lur måte å bare sette en Starter på, uten å koble den med et brygg? Jeg fant noe gjær som begynte å nærme seg utgangsdato og bestemte meg for å sette starter, men skjønte ikke hvordan jeg skulle gjøre det uten å linke til en oppskrift.

Foreløpig er det ikke det. Man kobler det ikke med et brygg, men med en oppskrift. Det er litt kronglete der den er plassert nå, så dette kommer til å bli flyttet ut til siden hvor man oppretter brygg, hvor det blir en egen opprett starter funksjon. Dette er allerede påbegynt, og kommer til å bli ferdig om ikke så alt for lenge :)
 
Burde det ikke vært en egan stand-alone greie? Ofte så vil man gjerne bare regne på celler, uten å knytte starteren opp mot noe.

Jepp, det blir muligheter for begge. Enten å velge en oppskrift som basis, og da får man med seg en gjær, og ønsket antall celler. Eller å bare velge en gjær.

Grunnen til å legge det inn der man oppretter brygg er at startere håndteres som brygg i BrewingDay det også, bare med litt andre steg enn et brygg som resulterer i øl ;)
 
@ØyvindBråthen : Må vel være greit om man huinter til programmet på andre sider nå?
Tenker her: http://www.homebrewtalk.com/forumdisplay.php?f=84
PS: En kjapp "About" kunne vært greit.

Det er helt greit. Kjør på ;)

Jeg har vært litt fraværende på utviklingssiden de siste ukene, da det var litt for mye å ordne til bryllupet mitt som var forrige lørdag. Nå er jeg imidlertid igang igjen, og håper på å fortsette å rulle ut funksjonalitet fremover :)
 
@ØyvindBråthen
Hei, en liten ting jeg oppdaget nå:
Jeg prøvde å legge til en kommentar på et ferdig brygg og gjorde følgende:
  1. Valgte aktuelt brygg under Finished brews
  2. Klikket på knappen Edit brew
  3. Valgte arfanen Notes for det aktuelle brygget og la inn kommentaren
  4. Klikket på knappen Save brew (ser ut til å gå bra)
  5. Gikk så tilbake til Finished brews
  6. Klikket på det samme brygget en gang til og fant da ut at kommentaren var borte!?
Det virker altså som programmet ikke får med seg denne endringen, men jeg mener jeg har fått dette til før. Gjør jeg noe feil her?
Gratulere som nygift forresten :)
 
@ØyvindBråthen
Hei, en liten ting jeg oppdaget nå:
Jeg prøvde å legge til en kommentar på et ferdig brygg og gjorde følgende:
  1. Valgte aktuelt brygg under Finished brews
  2. Klikket på knappen Edit brew
  3. Valgte arfanen Notes for det aktuelle brygget og la inn kommentaren
  4. Klikket på knappen Save brew (ser ut til å gå bra)
  5. Gikk så tilbake til Finished brews
  6. Klikket på det samme brygget en gang til og fant da ut at kommentaren var borte!?
Det virker altså som programmet ikke får med seg denne endringen, men jeg mener jeg har fått dette til før. Gjør jeg noe feil her?
Gratulere som nygift forresten :)

Glimrende! Jeg har fått noen beskjeder om at notatene har blitt borte på brygg av og til, men har ikke klart å gjenskape dette.

Saken er at for å skrive noe inn i Notes så trenger du ikke først og trykke på Edit brew, og deretter Save brew, det er bare å skrive inn, og når det kommer et grønt kryss oppe i høyre hjørne så er den lagret.

Det som skjer med stegene over er at når du skriver inn kommentaren mens den er i "edit mode" så lagres den automatisk som vanlig, men når du trykker på Save brew, så lagres brygget slik som det skal, men den oppdaterte kommentaren blir ikke sendt med på dette kallet slik at endringene som har blitt skrevet inn har blitt borte.

Så nå som jeg vet hvorfor er dette raskt å rette opp i. Takk for detaljert beskrivelse :)

Og takk for gratulasjoner!
 
Det er helt greit. Kjør på ;)

Jeg har vært litt fraværende på utviklingssiden de siste ukene, da det var litt for mye å ordne til bryllupet mitt som var forrige lørdag. Nå er jeg imidlertid igang igjen, og håper på å fortsette å rulle ut funksjonalitet fremover :)

Hvor finner man forresten info om pris etc på siden? Dette bør jo komme klart frem før eller ifm login? Savner virkelig en "About" side. Det vil gjøre promotering mye enklere.
 
Tilbake
Topp