Bryggesoftware: Brewing Day

Hva med $10 for å slippe reklame?
Personling synes jeg at reklame er greit så lenge den oppfører seg høfllig og holder seg i sidekantene, men det blir vel problematisk for småkjermsbrukere. Om kostnadene er små kan du evnt få betalt for noen hardlinker til bryggebutikker? Har du ambisjoner om å få betalt litt for arbeidet og så er vel en beskjeden inngangspris veien å gå, men det skal jo administreres det og.

Personling synes jeg at reklame er greit så lenge den oppfører seg høfllig og holder seg i sidekantene, men det blir vel problematisk for småkjermsbrukere. Om kostnadene er små kan du evnt få betalt for noen hardlinker til bryggebutikker? Har du ambisjoner om å få betalt litt for arbeidet og så er vel en beskjeden inngangspris veien å gå, men det skal jo administreres det og.
Google ads ser aldri bra ut, jeg bare sier det. Tror kanskje det er det @ØyvindBråthen tenker på..

En funksjon som kanskje flere og flere ønsker seg i sin personlige bryggesoftware, er muligheten for å legge inn lokal vannprofil og muligheten for vannjustering. Jeg har ikke lest de siste 24 sidene med info så det kan godt hende det står der. Det kan godt hende dette krever en god del kalkulasjoner og arbeid, men jeg bare tenker høyt. :)

Angående reklame så har jeg selvfølgelig tenkt tanken. Men foreløpig håper jeg å kunne slippe unna det da jeg ikke er noen kjempestor fan, men utelukker ikke 100% at det blir et alternativ på et eller annet tidspunkt.

En funksjon som kanskje flere og flere ønsker seg i sin personlige bryggesoftware, er muligheten for å legge inn lokal vannprofil og muligheten for vannjustering. Jeg har ikke lest de siste 24 sidene med info så det kan godt hende det står der. Det kan godt hende dette krever en god del kalkulasjoner og arbeid, men jeg bare tenker høyt. :)

Jeg har så vidt begynt å tenke på dette, og har kommet meg litt ut i det, men det gjenstår fremdeles endel jobb før det er i en ferdig tilstand. Så det kommer, men er nok ikke enda rett rundt hjørnet :)

Forøvrig synes jeg vel heller ikke at 6 måneder gratis, og deretter $10 per år er en kjempestiv pris heller ;)

I Norge så er prisen sånn sett en halvliter på byen i året ;)

Ny funksjonalitet

To nye ting:

1) Tabellene er igjen blitt endret på slik at man blant annet slipper horisontal scrolling når man bruker applikasjonen på mobil. Jeg synes iallefall det ser mye bedre ut nå. Det kan hende at det blir enda mer flikking på dette etter hvert, men et bra utgangspunkt :)

2) Det er nå mulig å klone/kopiere sine egne oppskrifter hvis man ønsker å lage avarter eller eksperimentere med en oppskrift uten å rote til den man allerede har.

Har nå lagt til en "velkomstmelding" som dukker opp første gang man åpner applikasjonen. Den gir sikkert ikke kjempemye mening for dere som har brukt det en stund, men er sikkert greit for nye medlemmer.

Når dere har lukket den en gang, så dukker den ikke opp igjen, så håper det ikke plager dere for mye :)

Har ikke lest hele tråden, men siden jeg har Brewer's Friend allerede, som har Brew Sessions-funksjonalitet, hva har denne som BF ikke har?

Har ikke lest hele tråden, men siden jeg har Brewer's Friend allerede, som har Brew Sessions-funksjonalitet, hva har denne som BF ikke har?

Hei.

Nå har ikke jeg brukt Brewer's Friend kjempemye, men dette var også et av verktøyene jeg vurderte å bruke før jeg kom til konklusjonen at jeg ville lage noe selv for å få et program som fungerte slik som jeg ville ha det. Dette vil si at jeg ikke har brukt Brewer's Friend på et par år, så du får unnskylde meg hvis funksjonalitet har kommet til der underveis.

For meg så har Brewer's Friend alt for lite fokus på selve bryggeprosessen. Bryggeprosessen er der i all hovedsak en sjekkliste hvor man kan krysse av de forskjellige stegene, men det er ikke noe logikk som ligger bak. Ja, det er en mulighet for å starte en timer på noen av stegene hvis man vil det, men den er ikke integrerte i bryggeprosessen sådan. Jeg vil at jeg på de forskjellige stegene skal få vesentlig mer informasjon, mulighet til å legge inn målinger på de stegene det er logisk å legge de inn, gi alarmer under bl.a. koking når det er på tide å ha i de forskjellige ingrediensene, samt følge brygget ditt helt til det er ferdig. Det vil si at brygget følges også gjennom de forskjellige gjæringsfasene, passer på at du husker tørrhumling og får ølen over på fat/flasker. Altså tracke brygget helt fra du starter bryggeprosessen til det er klart til å drikke.

Det er også gratis og bruke ut hele 2017, så du kan jo bare opprette en konto og se hva du synes selv :)

Er det noe du savner fra andre bryggeprogrammer som du ikke klarer deg uten, så får du bare si ifra her inne, og hvis det er interessant for flere så blir det ofte lagt til etter ikke så alt for lang tid ;)

Det er kanskje andre som har mer kjennskap til Brewer's Friend enn meg som kan chippe inn her også, og jeg vil jo i alle tilfeller være temmelig biased ;)

Ser ut som den har disse tingene, alarmer samt oppfølgingssteg.

For min del er så hektisk og sølete på bryggedagen at jeg bruker papir, og logger det i ro og mak i Day One etterpå, med bilder, med tag for batchnummer, stil etc. Da kan jeg gå tilbake og følge med på prosessen fra A til Å, eller f.eks. søke på alle IPA jeg har laget siden tidenes morgen.
2a98ccd68abf2d784430c01b26ceb9c3.jpg
a212d337a813ebee3663536f16c01995.jpg

Ser ut som den har disse tingene, alarmer samt oppfølgingssteg.

For min del er så hektisk og sølete på bryggedagen at jeg bruker papir, og logger det i ro og mak i Day One etterpå, med bilder, med tag for batchnummer, stil etc. Da kan jeg gå tilbake og følge med på prosessen fra A til Å, eller f.eks. søke på alle IPA jeg har laget siden tidenes morgen.

Da er det nok endel av de samme tingene som har kommet inn der, så da går det vel heller mer på smak og behag. Håper uansett du har lyst til å ta en titt på BrewingDay, og se om du liker bedre hvordan det er strukturert der. Hvis du ikke liker strukturen der bedre, så er det jo fint at du har et bryggeprogram som fungerer for slik du brygger :)

Har fulgt litt med på tråden uten å prøve det, men er imponert over funksjonaliteten som har kommet på plass. I helgen tenkte jeg å benytte appen til et brygg. Jeg ser at klonefunksjon for eget brygg er på plass:), men når jeg vil endre meskeskjema for den er det ikke mulig å legge inn for eksempel et nytt innmeskingspunkt i tillegg til eksisterende mesketrinn og få lagt det inn på toppen. Da må tidligere mesketrinn først slettes og legge inn alt på nytt?
Jeg brygger med Grainfather Connect. For en stund tilbake kom import av beerXML på plass, men hva med eksport slik at vi kan importere oppskiften i Grainfather Connect?

Har fulgt litt med på tråden uten å prøve det, men er imponert over funksjonaliteten som har kommet på plass. I helgen tenkte jeg å benytte appen til et brygg. Jeg ser at klonefunksjon for eget brygg er på plass:), men når jeg vil endre meskeskjema for den er det ikke mulig å legge inn for eksempel et nytt innmeskingspunkt i tillegg til eksisterende mesketrinn og få lagt det inn på toppen. Da må tidligere mesketrinn først slettes og legge inn alt på nytt?
Jeg brygger med Grainfather Connect. For en stund tilbake kom import av beerXML på plass, men hva med eksport slik at vi kan importere oppskiften i Grainfather Connect?

Hei, og takk for innspill. Foreløpig er det som du sier ikke mulighet for noen av disse to delene. Men jeg legger det inn på utviklingslisten. Dette er helt klart ting som burde være på plass begge deler.

Si ifra hvordan det gikk etter å ha prøvd den på et brygg da :)

Jeg bestemte meg for å prøve programmet da maskina jeg har installert beersmith på er ute av drift for øyeblikket. Jeg brukte det på mobil gjennom nettleseren (Firefox på Android), men sleit med at mye av teksten havna utafor skjermen og ikke var mulig å scrolle til. Dette gjaldt teksten i pop-up-vinduene. Videre klarte jeg å klone en oppskrift, og nå får jeg ikke til å slette den ekstra oppskrifta. Ikke får jeg til å sende oppskrifta til andre heller. Alt i alt et ganske mislykka prosjekt. :(

Jeg bestemte meg for å prøve programmet da maskina jeg har installert beersmith på er ute av drift for øyeblikket. Jeg brukte det på mobil gjennom nettleseren (Firefox på Android), men sleit med at mye av teksten havna utafor skjermen og ikke var mulig å scrolle til. Dette gjaldt teksten i pop-up-vinduene. Videre klarte jeg å klone en oppskrift, og nå får jeg ikke til å slette den ekstra oppskrifta. Ikke får jeg til å sende oppskrifta til andre heller. Alt i alt et ganske mislykka prosjekt. :(

Hei Erik,

Ikke noen videre suksesshistorie nei.

Kan du hjelpe meg med å svare på et par spørsmål?

1. Hvilken telefon er det du har?
2. Hvilke popups er det du endte opp med at teksten ble kuttet av på? Hvis det var mange så holder det at du nevner et par.
3. Sende oppskrifter til andre er funksjonalitet som ikke er laget enda, men vil komme etter hvert.
4. Slette en oppskrift gjør du når du er inne på oppskriften, trykker på Edit recipe og deretter Delete recipe.

Hei Erik,

Ikke noen videre suksesshistorie nei.

Kan du hjelpe meg med å svare på et par spørsmål?

1. Hvilken telefon er det du har?
2. Hvilke popups er det du endte opp med at teksten ble kuttet av på? Hvis det var mange så holder det at du nevner et par.
3. Sende oppskrifter til andre er funksjonalitet som ikke er laget enda, men vil komme etter hvert.
4. Slette en oppskrift gjør du når du er inne på oppskriften, trykker på Edit recipe og deretter Delete recipe.
Takk for kjapt svar!
1. Telefonen er en Sony Xperia z5 compact. Standard fabrikkOS.
2. Det var hjelpepopups, stort sett. Virka som det var alle steder der teksten i hjelpevinduet var lenger enn det skjermen kunne vise uten å scrolle, men noen ganger havna en del av teksten utenfor skjermen sideveis da noen av vinduene ikke var sentrert i skjermen. F.eks sleit jeg med advarsel om at pre-boil volume oversteg grytestørrelse.
Screenshot_20170512-165208.png
3. Hadde jeg egentlig trengt, vi er fire stykker som brygger sammen. Kanskje det kunne gjøres gjennom googlekontoen?
4. Fant det, takk!

Tilbake
Topp