Bryggesoftware: Brewing Day

En liten feature request: Create a copy - altså kopier/klon nåværende oppskrift. Kjekt når du vil justere litt eller bare lage en v2 :)
Altså samme som når du kloner andre sin oppskrift, men bare klone sin egen. (Mener jeg før søkte opp egen oppskrift og klonet den, men klarer ikke lengre å finne egne oppskrifter)

Dette er lett å få til i og med at jeg allerede har koden for å klone en oppskrift ferdig :)
Skal få fikset dette så fort jeg er ferdig med endringene på Other ingredients. Denne helgen blir det nok imidlertid gjort lite, for jeg er på tur i Lofoten :)

Et lite spørsmål, kanskje litt på siden av trådtema, men dog :) Brewingday tar jo høyde for fordampning, kettle loss og trub loss, og kompenserer for dette ved å øke vannmengden på mesk- og skyllevann. Det kompensers altså før kokingen. Har det noen praktisk betydning på sluttproduktet (smak på øl) om en heller kompenserer for f. eks fordampningen etter at ølet er ferdigkokt? Anyone?

Grunnen til at jeg spør er at volumet på kjelen kan bli litt knapp ellers ;)

Det kan hende at det er noen som har noen flere grunnen enn dette, men hvis du koker mindre mengde vørter, og kompenserer med ekstra vann etter kok, så vil SG under kokingen være høyere grunnet mindre vannmengde som gjør at du får mindre utbytte av humlen, da dette er en av de viktigere elementene for hvor mye bitterhet som blir tatt opp under kokingen. Men det er ikke noe i veien for å gjøre det slik hvis du bruker ekstra humle for å kompensere for høyere SG så vidt jeg vet. F.eks. ekstraktbryggere vil jo ofte koke bare deler av batchen, og tilsette vann etter kok. Men du får vente på noen flere svar for å være sikker her :)

Det kan hende at det er noen som har noen flere grunnen enn dette, men hvis du koker mindre mengde vørter, og kompenserer med ekstra vann etter kok, så vil SG under kokingen være høyere grunnet mindre vannmengde som gjør at du får mindre utbytte av humlen, da dette er en av de viktigere elementene for hvor mye bitterhet som blir tatt opp under kokingen. Men det er ikke noe i veien for å gjøre det slik hvis du bruker ekstra humle for å kompensere for høyere SG så vidt jeg vet. F.eks. ekstraktbryggere vil jo ofte koke bare deler av batchen, og tilsette vann etter kok. Men du får vente på noen flere svar for å være sikker her :)
Takk for svar - Øyvind, du er raskere enn Lucky Luke :D Jeg slettet faktisk spørsmålet fordi jeg kom til å tenke på at dette ekstravolumet vel også vil påvirke mengden med malt en bruker?! Så da tenkte jeg at spørsmålet ble for dumt. Humle tenkte jeg ikke på, men et godt poeng det og - selv om flere og flere ser ut til å slenge seg på humling nærmere flame out. Jeg planlegger en brygging neste fredag med "bryggelaget" mitt og hadde nettopp en av guttene på tråden - vi diskuterte dette og han kunne ikke skjønne at vi ikke kunne tilsette det ekstra vannet etterpå. Igjen - fordi kjelen er litt liten. Jeg ble svar skyldig og sa jeg ikke hadde tenkt på dette på den måten. Så da må en gå til ekspertisen ;) Hører gjerne andre synspunkter og.

Angående justering av bryggevolum i en batch, så oppdaget jeg noe nå som overrasket meg i Brewingday. Brygget jeg opprettet var basert i en oppskrift på 25 liter. Akkurat dette brygget vil jeg ha litt større - jeg valgte derfor kommandoen "Edit recipe" i aktuelt brygg (Brews in progress), og endret så volumet til 30 liter. Dette resulterte i at Style guide endret seg (OG-en gikk f. eks ned). Dette var overraskende for meg - da endres jo faktisk brygget til noe annet. Burde ikke heller Brewingday justert mengden av de ulike ingrediensene slik at OG ble beholdt "as-is"? Hvis jeg f. eks endrer Kettle Loss, så får vi jo valget om Brewingday skal beholde OG og bitterhet. Eller overser jeg en eller annen opsjon her?o_O

Angående justering av bryggevolum i en batch, så oppdaget jeg noe nå som overrasket meg i Brewingday. Brygget jeg opprettet var basert i en oppskrift på 25 liter. Akkurat dette brygget vil jeg ha litt større - jeg valgte derfor kommandoen "Edit recipe" i aktuelt brygg (Brews in progress), og endret så volumet til 30 liter. Dette resulterte i at Style guide endret seg (OG-en gikk f. eks ned). Dette var overraskende for meg - da endres jo faktisk brygget til noe annet. Burde ikke heller Brewingday justert mengden av de ulike ingrediensene slik at OG ble beholdt "as-is"? Hvis jeg f. eks endrer Kettle Loss, så får vi jo valget om Brewingday skal beholde OG og bitterhet. Eller overser jeg en eller annen opsjon her?o_O

Endrer du volumet så endrer du bare volumet, og ikke ingrediensene. Hvis du vil gjøre det du ønsker så må du trykke på vekten ved siden av teksten Batch size. Da kan du velge å endre volum, og skalere ingrediensene tilsvarende :)

Får denne feilmeldingen når jeg har koketid på 30min og humletilsetninger på mindre enn 10min.
"Boiling hop additions cannot have a longer boil time than the recipe. (Cascade has a boil duration of 5 minutes)"

Lenge siden det har vært noen endringer i applikasjonen nå, men nå er jeg iallefall ferdig med endringen på Andre ingredienser.

Det som er endret er at man nå kan sette hva ingrediensen skal brukes til: koking, mesking, primær, sekundær, flasking. Den dukker da opp på det korrekte stedet i bryggeprosessen. I tillegg så kan man velge hva som er vanlig mengde per X antall liter. F.eks for Whirlfloc kan man sette opp 1g per 25 liter, så blir dette regnet ut når man legger det til en oppskrift.

Hei.
En liten gui bug som er litt irriterende:
00df6448c63c3e9f8e933ddc7973ef35.jpg

Siden det begynte å bli ganske så uoversiktlig når man fikk mange oppskrifter og brygg, så blir disse nå vist i listeform. Dette gjør det da mulig å sortere på de forskjellige kolonnene, og det er også et felt man kan skrive i for å filtrere på samme måte som det for ingrediensene. Det samme kommer også til å blir gjort for utstyrsprofiler etter hvert.

Har akkurat begynt å sjekke ut nå. Jeg liker veldig godt GUI og brukevennlighet! Jeg er blant annet stor fan av løsninger hvor jeg kan logge inn fra hvorsomhelst og få all infoen uten å måtte legge over, laste ned og legge til slik Beersmith sin skyløsning er, noe som er lite gunstig.

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese meg gjennom 22 sider med spørsmål, svar og forslag, så jeg spør bare: "Sparge-type"-lista er litt slunken foreløbig. Kommer den til bli utvidet? Eventuelt mulighet for å lage sine egne metoder? Når jeg har bryggedag selv, pleier jeg å kjøre en variant av batch sparge hvor jeg mesker på ønsket mesketemp, tømmer karet over i kokekar, så skyller med et visst antall liter. Dette dukker ikke opp som et steg under "steps".

En annen ting jeg kunne tenke meg er at knappen for "update recipe" kunne vært litt mer synlig, kanskje ved siden av "edit equipment profile" istedenfor nederst på siden. Tar meg selv i å måtte scrolle ned for å finne den på laptopen.

Forøvrig Chrome på OSX, Versjon 56.0.2924.87 (64-bit).

Ellers må jeg berømme for en fantastisk jobb med softwaren. Godt gjennomført og et grunnlag for et enormt potensiale. Jeg tenker å bytte software nå.. ;)

Har akkurat begynt å sjekke ut nå. Jeg liker veldig godt GUI og brukevennlighet! Jeg er blant annet stor fan av løsninger hvor jeg kan logge inn fra hvorsomhelst og få all infoen uten å måtte legge over, laste ned og legge til slik Beersmith sin skyløsning er, noe som er lite gunstig.

Nå har jeg ikke hatt tid til å lese meg gjennom 22 sider med spørsmål, svar og forslag, så jeg spør bare: "Sparge-type"-lista er litt slunken foreløbig. Kommer den til bli utvidet? Eventuelt mulighet for å lage sine egne metoder? Når jeg har bryggedag selv, pleier jeg å kjøre en variant av batch sparge hvor jeg mesker på ønsket mesketemp, tømmer karet over i kokekar, så skyller med et visst antall liter. Dette dukker ikke opp som et steg under "steps".

En annen ting jeg kunne tenke meg er at knappen for "update recipe" kunne vært litt mer synlig, kanskje ved siden av "edit equipment profile" istedenfor nederst på siden. Tar meg selv i å måtte scrolle ned for å finne den på laptopen.

Forøvrig Chrome på OSX, Versjon 56.0.2924.87 (64-bit).

Ellers må jeg berømme for en fantastisk jobb med softwaren. Godt gjennomført og et grunnlag for et enormt potensiale. Jeg tenker å bytte software nå.. ;)

Hei, og tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Jeg har lagt inn punktene dine på listen min over ting som skal vurderes å gjøre. Sparge-type kommer helt sikkert til å utvides mer etter hvert. F.eks. No sparge er også en variant som har kommet inn etter ønske her inne.

Jeg skjønner forøvrig ikke helt hvordan din meskeprosess foregår. Du mesker med en mengde vann utifra en gitt Water to grain ratio? Deretter når meskingen er ferdig, tømmer du alt fra meskekaret ut til kokekaret uten å tilføre noe skyllevann? Deretter har du skyllevannet oppi meskekaret og skyller gjennom til du har fått ut ønsket pre-boil volum? Eller har du skyllevannet rett i kokekaret?

Hei, og tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Jeg har lagt inn punktene dine på listen min over ting som skal vurderes å gjøre. Sparge-type kommer helt sikkert til å utvides mer etter hvert. F.eks. No sparge er også en variant som har kommet inn etter ønske her inne.

Jeg skjønner forøvrig ikke helt hvordan din meskeprosess foregår. Du mesker med en mengde vann utifra en gitt Water to grain ratio? Deretter når meskingen er ferdig, tømmer du alt fra meskekaret ut til kokekaret uten å tilføre noe skyllevann? Deretter har du skyllevannet oppi meskekaret og skyller gjennom til du har fått ut ønsket pre-boil volum? Eller har du skyllevannet rett i kokekaret?
Jeg mesker normalt i 60 min, tømmer meskekaret for vørter som jeg overfører i kokekar, så tilsetter jeg skyllevann i meskekaret.

Jeg mesker normalt i 60 min, tømmer meskekaret for vørter som jeg overfører i kokekar, så tilsetter jeg skyllevann i meskekaret.
Det er vel enkelt og greit dette som ER batch sparge.
Er det stegene med å tappe av vørteren, fylle på skyllevann og la stå en stund og så til sist tappe av "skyllingen" som mangler?

Sent via Tapatalk

Det er vel enkelt og greit dette som ER batch sparge.
Er det stegene med å tappe av vørteren, fylle på skyllevann og la stå en stund og så til sist tappe av "skyllingen" som mangler?

Sent via Tapatalk

Jepp. Den eneste forskjellen jeg kan se mellom dette, og en "tradisjonell" batch sparge er at du gjør dette i én stor batch istedenfor flere.

Det jeg da er litt usikker på er hva du mangler av støtte for dette i applikasjonen. I steget Sparge så er det regnet ut hvor mye skyllevann du skal bruke, og dette burde vel bli det samme med din metode også. Forklar meg gjerne mer nøyaktig hva som er det du er ute etter på dette punktet. Er det bare teksten som står inne i selve meskesteget som ikke sier at du først skal tømme ut meskevannet, og deretter ha i skyllevann du tenker på, eller er det noe mer funksjonalitet som gjør det kronglete for deg?

Tilbake
Topp