Haster ikke. Om det passer bedre å bruke morgendagen på å feire utgangen av året og inngangen i det nye, så gå heller for det.@LarUulv skal få sett på dette ASAP. Trolig ikke før i morgen tidlig, men det høres ut som noe som burde være greit å finne ut av.
Haster ikke. Om det passer bedre å bruke morgendagen på å feire utgangen av året og inngangen i det nye, så gå heller for det.
Godt nytt år Øyvind!Dette vil også gjøre det mye lettere i fremtiden og lage mulighet for å dele oppskrifter som er public med andre brukere.
Har vært noen meget hektiske måneder på jobb nå etter sommeren, men nå gleder jeg meg veldig til å fortsette utviklingen av BrewingDay i 2018
Godt nytt år alle sammen!
Jeg er fersk i "faget" (og her på forumet), og forsøker fortsatt å forstå helheten og detaljene i prosessen best mulig før jeg prøver meg på et første brygg om en stund. Jeg snublet over Brewing Day her på forumet, og mens jeg leser meg opp på alle detaljene har jeg hatt glede av å bruke programmet til å bedre forstå både hvert enkelt steg og innvirkningen av de ulike ingrediensene, mengdene og målingene. Jeg synes Brewing Day fungerer utmerket som "tørrtrening".
Det dukker selvfølgelig opp mange spørsmål, men akkurat nå forsøker jeg å forstå hvordan du har lagt opp programmet i forbindelse med skylling. Generelt er vel anbefalingen å skylle med et sted i området rundt 78-80 grader? Eventuelt med et ut-mesk-steg først som hever temperaturen opp mot denne temperaturen. Men i Brewing Day under skrittet et "Sparge" får jeg følgende beskjed:
Sparge using 25.02litres of water at 75.5°C to obtain a pre-boil volume of 33.30litres.
Hvor kommer disse 75,5 gradene fra? Det virker veldig lavt? Tallet virker også såpass spesifikt at jeg tenker det må være basert på en utregning? Men jeg forsøkte å legge inn et ut-mesk-steg i brygget (78grader), og fikk fortsatt beskjed om at vannet skulle være 75,5 grader. Er det en innstilling jeg har oversett? Jeg har satt opp utstyret under "Equipment" til å bruke "Batch sparge".
Tror det må være noe jeg ikke har forstått; men hva?
Jeg er fersk i "faget" (og her på forumet), og forsøker fortsatt å forstå helheten og detaljene i prosessen best mulig før jeg prøver meg på et første brygg om en stund. Jeg snublet over Brewing Day her på forumet, og mens jeg leser meg opp på alle detaljene har jeg hatt glede av å bruke programmet til å bedre forstå både hvert enkelt steg og innvirkningen av de ulike ingrediensene, mengdene og målingene. Jeg synes Brewing Day fungerer utmerket som "tørrtrening".
Det dukker selvfølgelig opp mange spørsmål, men akkurat nå forsøker jeg å forstå hvordan du har lagt opp programmet i forbindelse med skylling. Generelt er vel anbefalingen å skylle med et sted i området rundt 78-80 grader? Eventuelt med et ut-mesk-steg først som hever temperaturen opp mot denne temperaturen. Men i Brewing Day under skrittet et "Sparge" får jeg følgende beskjed:
Sparge using 25.02litres of water at 75.5°C to obtain a pre-boil volume of 33.30litres.
Hvor kommer disse 75,5 gradene fra? Det virker veldig lavt? Tallet virker også såpass spesifikt at jeg tenker det må være basert på en utregning? Men jeg forsøkte å legge inn et ut-mesk-steg i brygget (78grader), og fikk fortsatt beskjed om at vannet skulle være 75,5 grader. Er det en innstilling jeg har oversett? Jeg har satt opp utstyret under "Equipment" til å bruke "Batch sparge".
Tror det må være noe jeg ikke har forstått; men hva?
Foreløpig i programvaren er det ikke noen innstilling for skylletemperatur, og den vises alltid som 75.5°C. Dette er hovedsakelig å gi et lite buffer mot 76.5°C som skyllevannet ikke burde overstige (iallefall ifølge John Palmer). Hvis man skyller med en temperatur på over 76.5°C så øker man mengden med tanniner som løser seg opp i vørteren.
Da heller jeg mer mot å ha dette konfigurerbart slik at vi faktisk viser den temperaturen som brukeren ønsker. Iallefall for endel vil det være kjekt å ha huskelappen der for hvilken temperatur man skal skylle med når man kommer til det steget.Ville fjernet denne temperaturen fra visningen av skylletemperatur på bakgrunn av det du sier. Noen (få) skyller kaldt, og pH spiller også inn på det med tanninner, sammen med SG på avrenningene. Bare la det stå "skyll med x liter vann", er mitt forslag, for å unngå meninger og forvirringer. Hovedpoenget på en måte er å få riktig preboil volume, da er temperatur irrelevant,
Da heller jeg mer mot å ha dette konfigurerbart slik at vi faktisk viser den temperaturen som brukeren ønsker. Iallefall for endel vil det være kjekt å ha huskelappen der for hvilken temperatur man skal skylle med når man kommer til det steget.
Da skjønner jeg ihvertfall hvor 75,5 grader kommer fra, og at den ikke påvirkes av de andre parametrene.Foreløpig i programvaren er det ikke noen innstilling for skylletemperatur, og den vises alltid som 75.5°C. Dette er hovedsakelig å gi et lite buffer mot 76.5°C som skyllevannet ikke burde overstige (iallefall ifølge John Palmer). Hvis man skyller med en temperatur på over 76.5°C så øker man mengden med tanniner som løser seg opp i vørteren.